«زخم نهان» بر موسیقی ایرانی


حسین علیشاپور
خواننده موسیقی ایرانی
«زخم نهان» آلبومی ا‌ست درژانرموسیقی سنتی و دستگاهی ایران. خواننده این آلبوم امیراثنی‌عشری، آوازخوان جوان موسیقی اصیل ایرانی‌ است که آهنگ‌هایی از آرش کاووسی بر اشعار مولوی، هوشنگ ابتهاج و بهرام کلنو را در آلبوم خوانده است.
آوازهای این آلبوم بر اشعاری از شیخ بهایی خوانده شده و اثنی عشری که دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی‌ است، همچون دیگر آثارش سعی داشته تا اشعاری را برای آواز به‌کار بگیرد که پیش از این سابقه اجرا نداشته‌اند. در این اثر علاوه بر بهره‌مندی از سبک استادان قدیم آواز - به طور خاص او بر سبک و شیوه سلیمان خان امیرقاسمی مسلط است - بازهم در پی نیل به بیان شخصی خود در آواز بوده که در این راه نیزتوفیق داشته است. اگر موفق به شنیدن این آلبوم شدید حتماً آواز حسینی را که او خوانده است با دقت و درایت گوش کنید. اما کاووسی، در مقام آهنگساز اثر، علاوه بر ساختن آهنگ‌هایی جدید، نگاهی به اجرای آثار قدیم موسیقی نیز داشته و گواه این امر نیز، اجرای پیش‌درآمد شور ساخته یوسف فروتن است. او ساختار آلبوم را مبتنی بر قالب دستگاهی موسیقی ایران چیده و از فرم پیش درآمد، چهارمضراب، ساز و آواز و تصنیف - به ترتیب اجرا دراثر استفاده کرده است.
زخم نهان را نشر نغمه هزاردستان منتشر کرده است. شنیدن این آلبوم به علاقه‌مندان موسیقی سنتی ایران که مایل به شنیدن یک اثر استاندارد در این ژانر هستند، توصیه می‌شود. از نوازندگان این اثر می‌توان به آرش کاووسی (سرپرست گروه)، فاطمه ریوند، غلامرضا صدرالدینی، محسن میرزایی، محمد یوسفی، محمد جوزی، نوید جمالی‌پور و امیرعباس برفی اشاره کرد. این مجموعه شامل نُه آهنگ «مقدمه»، «چهارمضراب»، «تصنیف رقص کنان»، «تصنیف زخم نهان»، «سرود وطن»، «تکنوازی سه تار»، «ساز و آواز(قرچه ورضوی)»، «ساز و آواز(حسینی)» و «ساز و آواز مثنوی» در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است.
زخم نهان
آهنگساز:آرش کاووسی
خواننده:  امیر اثنی عشری
سال:آذر 99
ناشر:   نشر نغمه هزاردستان

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/20/572374/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها