به نام تاریخ


26 اسفند
سال 1388 در چنین روزی شبکه مستند به‌عنوان نخستین شبکه دیجیتالی صداوسیما کارش را آغاز کرد.
تولدها
جری لوئیس: کمدین برجسته امریکایی سال 1926 در چنین روزی به‌دنیا آمد. جری لوئیس همراه پدرش نمایش اجرا می‌کرد و از 16 سالگی بازیگری در نمایش‌های کمدی را آغاز کرد. او پس از آغاز همکاری با دین مارتین به شهرت رسید و در قالب گروه کمدی مارتین و لوئیس نمایش‌های زیادی در دهه 40 میلادی اجرا کرد. در این برنامه‌ها لوئیس بسیار مورد توجه قرار گرفت و مارتین کمتر دیده شد و همین باعث شد همکاری این دو به پایان برسد. پس از آن لوئیس در برنامه‌ای در لاس وگاس به‌صورت بداهه ترانه‌ای خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و کمپانی کپیتال رکوردز اصرار کرد تا او آلبومی منتشر کرد. آلبوم «جری لوئیس فقط می‌خواند» در رتبه‌بندی بیلبورد به رتبه سه رسید و بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت. او سال 1957 برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و همان سال هم در فیلمی به‌نام «مجرم ظریف» بازی کرد. یک سال بعد فیلمی به‌نام «پادو» را کارگردانی کرد و خودش هم در آن بازی کرد. «عیالوار»، «کشتی را ترک نکن»، «سیندرلا» دیگر فیلم‌هایی بودند که با بازی لوئیس ساخته شدند و با فیلم «پروفسور دیوانه» در سال 1963 بیشتر هم مطرح شد. «دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه»، «فریب خورده»، «خدمتکار نامرتب»، «بوئینگ بوئینگ»، «سه نفر روی نیمکت»، «دهان گشاد»، «به‌طور کامل»، «روزی که دلقک گریست»، «سلطان کمدی»، «جنگ برای زندگی»، «کلوچه»، «آقای شنبه شب» و «رؤیای آریزونا» دیگر فیلم‌هایی بودند که با بازی لوئیس ساخته شدند که البته کارگردان فیلم‌هایی مانند «روزی که دلقک گریست» هم خودش بود. او سال 2017 درگذشت.
 سالروز تولد عباس اخوین خوشنویس، رابرت راسن فیلمساز امریکایی، آگوستو بوال کارگردان برزیلی و احسان احمدزاده شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
علی اکبر شهنازی: نوازنده سرشناس تار سال 1363 در چنین روزی درگذشت. علی اکبر شهنازی متولد 1276 بود و خانواده پدری‌اش از نوازندگان به‌نام تار بودند و پدرش استاد این ساز بود. او هم از 8 سالگی نواختن این ساز را از پدرش یاد گرفت و 6 سال هم ردیف موسیقی ایرانی را از او آموخت و مدتی هم شاگرد درویش خان بود. اولین صفحه‌اش را در 14 سالگی ضبط کرد و پس از درگذشت پدرش از 18 سالگی جانشین او شد و شاگردانش را آموزش داد. در دهه 1300 علی اکبر شهنازی معروف‌ترین نوازنده تار در محافل هنری بود و در سال 1305 کمپانی هیزماسترز ویس از او دعوت کرد تا صفحاتی را ضبط کند. او سال 1308 هنرستان موسیقی شهنازی را تأسیس کرد و پس از تأسیس رادیو شروع به نوازندگی در برنامه‌های رادیو کرد. شهنازی علاوه بر نوازندگی آهنگسازی هم می‌کرد و تصنیف‌های «ای نوع بشر»، «به اصفهان رو»، «جوانان وطن» و «چهارگاه» توسط او ساخته شد. شهنازی در طول دوران فعالیتش با شاعرانی چون ملک‌الشعرای بهار و خوانندگانی چون اقبال السطان، حسین طاهرزاده و ادیب خوانساری همکاری کرد. یکی از قطعات باقی مانده از نوازندگی علی اکبر شهنازی قطعه‌ای در دستگاه شور است که با آواز حسینعلی خان نکیسا همراه است. او سال‌ها تار و موسیقی را تدریس می‌کرد و استاد چهره‌های شاخصی چون جلیل شهناز، نصرالله ناصح‌پور، حبیب‌الله صالحی، محمد ایرانی مجرد، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و محسن نفر بود.
ایران دفتری: بازیگر سینما و تئاتر که با بازی در فیلم «قیصر» او را می‌شناسید سال 1374 در چنین روزی درگذشت. ایران دفتری متولد 1286 بود و کارش را در تئاتر از سال 1308 با نمایش «آرشین مالالان» آغاز کرد و در نمایش‌های «آخرین لحظه»، «ایده‌آل عشقی»، «بدرالدین و مه پاره»، «بلبل سرگشته»، «جان فدای وطن»، «حافظ و صاحب عیار»، «مرد مرموز» و «نادر شاه» هم بازی کرد. سال 1314 هم با بازی در فیلم «شیرین و فرهاد» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌های «شکار خانگی»، «خواب‌های طلایی»، «پریچهر»، «یک نگاه»، «برای تو»، «مردی که رنج می‌برد»، «عروس دریا»، «خداحافظ تهران»، «زیر گنبد کبود»، «روزهای تاریک یک مادر» و «ببر مازندران» حضور داشت. نقش دفتری در فیلم «قیصر» و به‌عنوان مادر در سال 1348مورد توجه مردم قرار گرفت و در ذهن‌ها ماند و برایش برنده جایزه جشنواره سینمایی سپاس شد. پس از آن هم در فیلم‌های «قهرمانان»، «سکه شانس»، «کلبه آن سوی رودخانه»، «قلاب»، «جان سخت»، «ایوب»، «نانجیب»، «گذر اکبر» و «شیربها» بازی کرد. رخشان بنی اعتماد مستندی درباره او با نام «آخرین دیدار با ایران دفتری» ساخته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/20/572375/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها