شهروند مجـــازی


یگانه خدامی

#کارشناس_سیما

باز هم تلویزیون با یکی از برنامه‌هایش خبرساز شد. کارشناس برنامه «زنده باد زندگی» از مردم خواست قناعت کنند و توقعات‌شان را پایین بیاورند تا چرخ زندگی بچرخد. او گفت: «گوشت و مرغ و میوه و آجیل، باز هم کمتر بخوریم. یک هفته میوه نخوریم، چیزی نمی‌شود.»
این حرف‌ها مردم را ناراحت و عصبانی کرد و بازتاب زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی داشت و درباره‌اش نوشتند: «کارشناس صدا و سیما با مدرک دکترای مدیریت آموزشی در یک برنامه تلویزیونی می‌گوید باید سطح توقعات‌مان را باز هم کمتر کنیم تا زندگی حرکت کند، باید قناعت کنیم»، «اون‌ یکی میگه دوست ندارین از ایران برین. این یکی میگه حالا که موندین چیزی نخورین»، «‏از این حرفا واقعاً کفری می‌شم. یه هفته گوشت نخورید، میوه نخورید... شما شرایط خریدشو فراهم کن مردم خودشون می‌دونن چی بخورن چی نخورن.»،  «‏از کارشناسان این رسانه اظهار نظرات اینچنینی مطلقاً بعید نیست. وقتی نظرات دیکته می‌شن و شخصی با نام کارشناس، طوطی‌وار در حال تکرار است، انتظاری برای تغییر تفکر مردم نیست»، «مگه چی می‌شه؟ آدم باید قناعت کنه.»، «‏کارشناس آوردن صدا و سیما که میگه باید سطح انتظارمون رو بیارم پایین. گوشت، مرغ و میوه هم نخوریم اشکال نداره اینجوری زندگی راحت‌تر می‌شه.»، «‏من فکر کردم اون کارشناسه که میگه میوه هم نخورین شوخیه. من هیچ وقت میوه نمی‌خورم اما مردم چی جایگزین کنن چرا اینو نمیگن؟ باد هوا بخورن؟»، «‏کارشناسایی که میان ایده فضایی میدن میوه نخورین، برنج خالی بخورین، قناعت کنین، این نسخه رو می‌تونین برای خانواده خودتونم بپیچین؟! چرا صورت مسأله رو پاک می‌کنین؟»، «‏گوشت قرمز گرون شد تو تلویزیون گفتن نخورید مضره! کره و روغن گرون شد گفتن بهتر! ضرر داره و نخورین بهتره! الان میگن مرغ و میوه هم نخورید»، «‏قناعت وقتی معنا داره که توان ‎خرید داشته باشی اما خود خواسته تصمیم بگیری هزینه نکنی و «نخری»، اینکه کالا «باشه» و «نتونی» بخری اسمش ‎قناعت نیست، فقره.»، «‏در تمام یک سال و نیمی که خونه اجاره‌ کردم، فقط یک کیلو گوشت خریدم. به‌نظرتون انتظاراتم رو به حد کافی پایین آوردم؟»، «‏یعنی بعد از دیدنش از شدت حرص تپش قلب گرفتم»، «‏راست میگه سطح توقعاتتون رو بیارین پایین و هیچی نخورید، خودشم فکر کنم فقط گیاهخواری کرده»، «‏چیزی که توی ویدئوی این خانم بیشتر از همه اذیتم می‌کنه، واژه بایده؛ «باید قناعت کنیم»، «کارشناس با اضافه وزن چشمگیر برای ما نسخه نخوردن میوه و مرغ می‌پیچه و درس قناعت و امید میده و مجری هم الکی ادا حال بدا رو درمیاره ولی تهش قانع میشه که باید قناعت کنیم و به بچه‌هامون یاد بدیم قناعت کنن. خدا رو شکر واسه همه چی یه راه حلی داریم.»، «‏چرا قناعت بلد نیستید، ناراحتش کردید.»

سفرهای کرونایی نوروزی

در آستانه سال نو سفرهای نوروزی یکی از بحث‌های مطرح در شبکه‌های اجتماعی است. بخصوص پس از اعلام اسامی شهرهای قرمز و نارنجی که سفر به آنها مجاز نیست. البته کاربران زیادی انتقاد می‌کنند که چرا سفر با ماشین شخصی ممنوع است اما بلیت نوروزی برای اتوبوس و هواپیما و قطار فروخته می‌شود. خیلی‌ها از این سفرها نگرانند و از احتمال اوج گیری مجدد کرونا پس از نوروز می‌نویسند: «‌‎هجوم آوردن همه به وسایل نقلیه عمومی که خطرناک‌تره، احتمال اینکه در محیط بسته‌ای مثل اتوبوس و قطار و هواپیما ویروس منتقل بشه همیشه بیشتر از سفر شخصیه... فرض بر اینه که کسی در تعطیلات عید سفر اداری نمیره»، «‏پارسال این موقع‌ها فکر می‌کردیم اگر عید نریم سفر بعدش اوضاع درست میشه... دومین عیدیه که نمی‌ریم سفر و هیچ چیز درست نشده»، «‏سفر تو تعطیلات عید حتی بدون کرونا هم اشتباه بزرگیه. ولی من الان دلم سفر می‌خواد.»، «‏پلن سفر عید می‌چینید؟ یه پلن بهشت زهرا هم بچینید جای قشنگیه، تا اونجا هم که رفتید یه قبر هم پیش خرید کنید لازمتون میشه»، «خواهش می‌کنم هرگز سفر نروید. با تغییر بسیار کوچکی در سطح رفتار یک جمعیت، پتانسیل بزرگی از ویروس آزاد خواهد شد. البته که وضع واکسیناسیون در کشور باعث تأسف است اما واکسن فقط بخشی از راه حل است. عید و تعطیلات فرصت استراحت ما انسان‌هاست، اما دنیای ویروس‌ها نه عید دارد و نه مرخصی. از اتفاق ویروس منتظر همین فرصت از جانب ماست. سفر و عید دیدنی امسال یعنی اپیدمی طولانی‌تر»،  ‏تا دیروز می‌گفت من قبل از ۹ شب به خاطر قرنطینه بیرون نمیام حالا داره برنامه‌ریزی می‌کنه واسه سفر عید»، «‏این همه گفتن می‌خوایم تو عید سفر به مناطق قرمز رو ممنوع کنیم؛ آخرش گفتن مسافرت با داشتن برگه‌ عبور مجازه»، «‏بیایید با سفر مجازی به نقاط مختلف و جذاب ایران در ایام عید خود و خانواده را در برابر کرونا حفظ کنید»، «ای کسانی که از حالا دارید برنامه سفر عید می‌ریزید، همش این جمله رو با خودت تکرار کن: من یک ایرانی بی مسئولیتم. شاید که وجدانت بیدار شود»، «‏می‌خوام عید برم سفر ولی این داستان پروتکل‌های بهداشتی و آقا نرو سفر بی فرهنگ دست و بالم رو بسته...»، «‏سفر به استان‌های شمالی در ایام نوروز ممنوعه، ولی کل بلیت‌های اتوبوس تهران به گیلان و مازندران تا سوم فروردین فروش رفته.»، «‏با ماشین شخصی که امکان ابتلا به کرونا کمتره، سفر نوروزی ممنوعه ولی با اتوبوس و قطار و هواپیما که از 30 نفر تا 300 نفر خفت تو خفتِ هم ‌می‌شینن، اوکیه»، «‏به عنوان یک مادر تلاش می‌کنم عید نوروز را برای بچه‌هام بدون سفر، تنها در تهران بزرگ شاد نگه دارم.»، «‏بازم یه سری عید قصد سفر دارن. معمولاً اینا چیزیشون نمیشه فقط ویروس رو سراسر کشور پخش می‌کنن و این طوری بقیه عزیزان‌شون رو از دست میدن»، «‏یه گروه زدن برای اطلاع‌رسانی در مورد احوال یک همکار کرونایی بستری، طرف اومده توش تبلیغ تور تو عید رو می‌کنه؛ رفتم با کلام دریدمش، اعصاب ندارم به مولا. هر پیامی که از اون گروه میاد دل من هری می‌ریزه که همکارمون طوریش نشده باشه بعد تو تبلیغ سفر گروهی می‌کنی؟»، «‏بحث داغ این شبای خانواده‌های ایرانی برای سفر تو عید: کرونا رو کی داده کی گرفته...؟»، «‏باورم نمیشه که خیلی‌ها قصد سفر دارن! سه روز تعطیلی اونجوری آمار رو می‌برد بالا، حالا انگار همه یادشون رفته... بعد عید افتضاحی می‌شه که نمی‌شه جمعش کرد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/20/572377/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها