با کاشت 30 هزار اصله نهال در وسعت 53 هکتار انجام می‌شود

کمربند سبز دور آلوده‌ترین منطقه اصفهان


حمیرا حیدریان
خبرنگار
در اصفهان سرانه فضای سبز در برخی مناطق بخصوص هسته مرکزی شهر به‌دلیل وجود بافت‌های فشرده مسکونی بسیار پایین است و با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد. هم اکنون سرانه فضای سبز در اصفهان 28.2 مترمربع است که از استاندارد وزارت کشور برای شهرها 15 متردر نظر گرفته شده بیشتر است. اما با توجه به نوع شهر و شرایط آلودگی هوا در اصفهان نیاز به افزایش سرانه فعلی نیز وجود دارد. به‌عبارتی اصفهان برای رسیدن به استانداردهای جهانی همچنان راه زیادی را در پیش دارد و یکی از تدابیر برای رسیدن به استاندارد جهانی ایجاد کمربندی سبز دور شهر است. کمربند سبز عملاً برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه و محدود کردن شهر است. پس از گذشت یک وقفه 20 ساله از احداث نخستین کمربند سبز در نصف جهان، برای راحت‌تر نفس کشیدن این شهر صنعتی، کمربند 53 هکتاری با کاشت 30 هزاراصله نهال به کمک می‌آید.
53 هکتار فضای سبز در آلوده‌ترین نقطه اصفهان
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: طبق قانون، ایجاد کمربند سبز در شهرها جزو رسالت سازمان پارک‌ها و فضای سبز است. از این‌رو طرح این کمربند براساس قانون هوای پاک ابلاغ شد. در روند اجرا، پس از بررسی‌های میدانی در دور تا دور شهر در نهایت به‌دلیل اینکه «بختیار دشت» آلوده‌ترین نقطه شهر و دارای پوشش گیاهی بود، انتخاب شد.
وی با بیان اینکه این کمربند سبز از شرق و شمال غربی آغاز می‌شود، افزود: به‌دلیل وجود پالایشگاه و صنایع اطراف «بختیاردشت» از سال گذشته بحث اراضی پشت شهرک پرتو طی جلساتی با اداره کل منابع طبیعی استان شکل گرفت که در نهایت قراردادی بین اداره منابع طبیعی و شهرداری منعقد شد که طی آن 53 هکتار برای اجرای این پروژه به شهرداری واگذار شد.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته با حل مشکلات، هزینه این پارک با کمک مدیریت شهر تأمین و طرح این کمربند از سوی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان مصوب شد، اظهار داشت: آخرین کمربند سبز شهر در سال 79 ایجاد شده است و یکی از دلایل توقف چنین طرحی طی سال‌های گذشته را می‌توان نبود منابع آبی کافی دانست که خوشبختانه با رفع چنین مشکلی در حال حاضر شاهد عملیاتی شدن این طرح عظیم هستیم.
وی با بیان اینکه در ایجاد این فضای سبز از گونه‌های مقاوم به کم آبی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: منطقه‌ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است دارای شیب و ارتفاع متفاوتی است اما پوشش گیاهی و تأمین آب در این نقطه کافی است. برای پوشش گیاهی از انواع گیاهان مقاوم و البته زیبا همچون نهال‌های زیتون، بلوط همیشه سبز، داغداغان و... استفاده می‌شود که تعداد این نهال‌ها بالغ بر 30 هزار قطعه است که در گودال‌هایی به عمق یک متر در یک متر کاشته می‌شود. همچنین درختچه‌هایی همچون طاووس، ارغوان و... که گل‌های رنگی و زیبایی دارند نیز در بخش‌هایی از این کمربند سبز کاشته خواهد شد.
همچنین اگر بتوانیم 120 هکتار دیگر را دریافت کنیم، می‌توانیم جنگلی 170 هکتاری در آلوده‌ترین نقطه شهر داشته باشیم.
مرتضایی نژاد به بررسی 120 هکتار دیگر از اراضی از سوی استانداری اصفهان برای پیوستن به کمربند سبز اشاره داشت و تصریح کرد: اگربا بررسی‌های استانداری 120 هکتار از اراضی که در شاهین شهر و اصفهان قرار دارد، معارضی نداشته باشد این کمربند به 170 هکتار افزایش پیدا خواهد کرد که امیدواریم تا خردادماه سال 1400 کاشت و عملیات این طرح بزرگ به پایان برسد.
فضای سبز اصفهان از مرز 5000 هکتار گذشت
 مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنین به 56 میلیون مترمربع فضای سبز شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: سرانه فضای سبز در این شهر 28.2 مترمربع است که البته استاندارد وزارت کشور برای شهرها 15 متر است اما با توجه به نوع شهر و شرایط آلودگی هوا در اصفهان نیاز به افزایش سرانه فعلی هم وجود دارد.
 فروغ مرتضایی‌نژاد فضای سبز شهر اصفهان را در سال‌های گذشته 12 هزار هکتارعنوان کرد و افزود: در حال حاضراین فضا به 5 هزار و 600 هکتار رسیده است. این آمار مربوط به زمانی است که توسعه شهری در اصفهان شکل نگرفته بود و اصفهان بافتی روستا مانند داشت و در واقع این موضوع حکایت از 100 سال پیش دارد. همچنین زمانی شهر اصفهان 700 کیلومتر مربع وسعت داشت اما اکنون به 320 کیلومتر رسیده که 50 کیلومتر آن در ناژوان واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری 1.2 مترمربع به سرانه فضای سبز شهر اصفهان افزوده شده است، اظهار داشت: بیش از 300 هکتار نیز در همین مدت به‌کل فضای سبز شهر اضافه شده است.
وی از ایجاد 9 باغ موضوعی در شهر نیزخبر و ادامه داد: باغ‌های توتستان، گیاهان دارویی، بهستان، باغ رز، عنابستان، گیلاس، شکوفه‌های شلیل و هلو از جمله این باغ‌های موضوعی است که تا اردیبهشت ماه سال آینده تکمیل می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 هزار درخت و درختچه در شهر اصفهان کاشتیم، گفت: تلاش ما در راستای حفظ و توسعه است و اگر درختی در شهر قطع شده به‌دلیل رسیدن به سن بهره‌وری و پایان عمر درخت است که تداوم وجود آن در شهر می‌تواند برای شهروندان حادثه آفرین باشد و ناگزیر به قطع آن هستیم.
وی بیان کرد: در سال گذشته یک دهم درصد از درختان شهر به‌عنوان درختان خطرآفرین قطع شد و به ازای هر درختی که قطع شود، 5درخت جایگزین شده است.
آبیاری کمربند سبز با پساب شهری
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنین با اشاره تمهیداتی که از سوی معاونت خدمات شهری برای توسعه خطوط انتقال و تصفیه پساب در شهر اصفهان صورت گرفته، گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده 620 لیتر در ثانیه و در واقع یک سوم فضای سبز شهر با پساب تصفیه شده آبیاری خواهد شد.
فروغ مرتضایی‌نژاد افزود: برای آبیاری کمربند سبز اصفهان در بخش شرقی، 35 لیتر در ثانیه آب برای آبیاری همواره وجود داشت و اگر در زمان‌هایی اصفهان با بحران آب روبه‌رو بود، آبیاری کمربند سبز با مشکل روبه‌رو می‌شد اما با تمهیداتی که برای تصفیه پساب اندیشیده شده است، درصدد انتقال پساب به این بخش از شهر هستیم تا مشکلات گذشته تکرار نشود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7591/6/572461/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها