باد گرم جنگل های گیلان را تهدید می‌کند




رشت - مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۷ فقره حریق و سال قبل تر (سال 98)  ۲۵۶فقره حریق در سطح عرصه های جنگلی استان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: شاهد افزایش ۱۲درصدی در تعداد حریق های صورت گرفته هستیم.
به گزارش ایسنا، میرحامد اختری با اشاره به صدور هشدار هواشناسی مبنی بر وزش بادهای گرم و جنوبی در ارتفاعات و دامنه های استان گیلان طی امروز، اظهار کرد: وزش باد بویژه باد گرم شدید شرایط را برای گسترش حریق در جنگل ها و مراتع فراهم می کند.
وی افزود: با توجه به افزایش حدود ۱۰ درجه ای دمای هوای استان و احتمال وزش باد گرم تا پایان هفته، هشیاری حافظان انفال و همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق احتمالی در جنگل های گیلان مضاعف شده است.
اختری، مساحت درگیر آتش سوزی طی سال ۹۹ را ۴۰۹ هکتار دانست و خاطرنشان کرد: سال ۹۸ شاهد وقوع حریق در ۵۰۱ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان بودیم که نشان دهنده کاهش ۱۸ درصدی حریق در سطح است. وی عمده حریق های به وقوع پیوسته را دارای عامل انسانی دانست و یادآور شد: متأسفانه تغییرات آب و هوایی، افزایش دمای هوا و وزش بادهای گرم شدید بویژه طی سال گذشته زمینه را برای گسترش حریق فراهم آورده است.
مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به اقلیم مرطوب استان، غالب آتش سوزی های صورت گرفته را سطحی دانست و اضافه کرد: سهل انگاری مردم در عدم اطفای کامل حریق در عرصه های جنگلی زمینه آتش سوزی جنگل ها را ایجاد می کند، اما با تلاش و آمادگی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، مدیریت بحران و امدادی و بسیجی، کلیه حریق ها در سطح مهار شده است.
وی عنوان کرد: مردم در زمان طبیعت گردی از روشن کردن آتش در عرصه های ملی خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه حریق در مناطق جنگلی و مرتعی با سامانه های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ که به‌صورت شبانه روزی پاسخگو است، تماس بگیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7597/6/573631/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها