86 درصد مساحت خراسان جنوبی عرصه های بیابانی و مراتع کم تراکم است

پیشروی سریع بیابان در طبس



بیرجند-  معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به حرکت سریع تپه‌های ماسه‌ای در برخی مناطق طبس گفت: ۴۳۰ میلیارد ریال برای مقابله با بیابان زایی به طبس اختصاص می‌یابد.
به‌گزارش  مهر، پرویز گرشاسبی در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری و بیابان زدایی طبس بیان کرد: طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری حوزه نهرین شهرستان طبس با مساحتی برابر با ۱۸ هزار و ۳۳۰ هکتار در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق طبس پیاده شده است.
وی بیان کرد: در حوزه نهرین از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۷، با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۱۷۹ میلیون ریال، حجمی برابر سه هزار و ۵۲۷ متر مکعب شامل ۱۰ سازه اجرا شده است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: تهیه و اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی طبس در مساحت ۱۵ میلیون هکتار بوده که حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. گرشاسبی با اشاره به وضعیت بیابان‌های استان، افزود: از کل عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی، ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد. وی ادامه داد: خراسان جنوبی با حدود ۱۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی، دومین استان بیابانی کشور بوده که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود. گرشاسبی با بیان اینکه این امر باعث پیدایش فرسایش بادی در اراضی تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای شده است، افزود: همچنین این پدیده باعث فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی اراضی و در نتیجه هجوم ماسه‌های روان به اراضی کشاورزی مناطق مسکونی و تأسیسات و راه‌های مواصلاتی شده است.
وی با بیان اینکه شهرستان طبس با جمعیتی بالغ بر ۶۹ هزار و ۶۵۸ نفر یکی از شهرستان‌های بزرگ خراسان جنوبی محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر اساس مطالعات پوشش گیاهی انجام شده، وسعت منابع طبیعی این شهرستان بیش از پنج میلیون هکتار است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: از این میزان حدود دو میلیون هکتار اراضی مرتعی، بیش از ۵۱ هزار هکتار اراضی جنگلی و بیش از سه میلیون هکتار را پدیده‌های بیابانی تشکیل می‌دهد. وی با بیان اینکه منطقه مسجد شکر دارای تپه‌ها و ماسه‌های بسیار فعال بوده که بسرعت در حال حرکت است، گفت: این امر در مسیر راه اصلی یزد- طبس و راه‌آهن بافت- مشهد مشکلات عدیده‌ای برای تردد ایجاد می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7597/16/573673/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها