ایران در ایران



تولد نوزادان در ایلام ۹ درصد کاهش یافت

ایلام - مدیرکل ثبت احوال ایلام گفت: سال گذشته هفت هزار و ۸۱۷ واقعه ولادت دراستان ثبت شد که از کاهش ۹ درصدی به نسبت سال ۹۸ برخوردار است.
به‌گزارش ایرنا، سید محمدعلی تقوی اظهار داشت: سال گذشته ازاین تعداد، ۵۲ درصد مربوط به نوزادان پسر و ۴۸ درصد نیز نوزاد دختر بوده است. وی افزود: ۹۹/۷۶ درصد از ولادت‏‌ها در مهلت قانونی ۱۵روزه و ۹۹/۲۱ درصد فوتی‌ها در مهلت قانونی ۱۰ روز پس از فوت در ثبت احوال استان به ثبت رسیده است. مدیرکل ثبت احوال ایلام در خصوص نسبت جنسیتی ولادت در استان نیز یادآور شد: در مقابل ثبت ۱۰۰ واقعه ولادت دختر، ۱۰۷ واقعه ولادت پسر ثبت شده است. تقوی اضافه کرد: سال گذشته در هر شبانه روز به‌طور متوسط ۲۱ نوزاد در استان متولد شده است و از مجموع ۲۷۷ ولادت حاصل از چند قلوزایی، تعداد ۱۳۱ مورد حاصل ۲ قلوزایی و پنج مورد هم سه قلوزایی بوده است. وی به واقعه فوت در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته سه هزار و ۴۷۲ واقعه فوت در استان ثبت شده است که از این تعداد ۶۰ درصد مربوط به مردان و ۴۰ درصد زنان هستند. مدیرکل ثبت احوال ایلام گفت: در مقابل ثبت فوت ۱۰۰ زن تعداد ۱۴۹ فوت مرد به ثبت رسیده است که این آمار نشان می‌دهد که تعداد ولادت و فوتی‌های استان در حوزه مردان بیشتر از زنان بوده است. تقوی گفت: سال گذشته میانگین سن ازدواج در استان برای مردان ۳۱ سال و برای زنان ۲۶ سال بود و میانگین سن طلاق نیز برای مردان ۳۷ سال و برای زنان ۳۲ سال ثبت شده است. وی با بیان اینکه به نسبت ثبت پنج واقعه ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده است، افزود: هرچند ازدواج در استان افزایش داشته اما در مقابل با افزایش ۹/۴ درصدی طلاق در استان مواجه بوده‌ایم. تقوی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی نیز گفت: سال گذشته پرونده ۱۳ نفر از زوج‌های ایرانی و خارجی نهایی شد و جهت صدور شناسنامه به اداره ثبت احوال مرکز استان ارسال و در نهایت برای فرزندان حاصل این ازدواج‌ها شناسنامه صادر و تحویل داده شد.

پل ‌دختر مرمت شد

خرم آباد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از پایان عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل دختر خبر داد.
به‌گزارش ایسنا سید امین قاسمی اظهار کرد: این سری از عملیات مرمت و باز زنده‌سازی پل باستانی پل دختر با صرف اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان رقم‌خورد.وی تصریح کرد: عملیات مرمت در این پل تاریخی شامل برچیدن الحاقات، طاق‌زنی با سنگ لاشه مطابق با الگوی موجود، خارج کردن بندهای فرسوده و بندکشی مجدد با ملات گچ‌نیمکوب بود. قاسمی خاطرنشان کرد: همچنین بخش‌هایی از این پل تاریخی که در جریان سیل ۹۸ آسیب دیده بود نیز مورد مرمت و استحکام‌بخشی قرار گرفت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه در جریان این عملیات توجه به اصالت بنا نیز مدنظر تیم مرمت قرار گرفته است، تأکید کرد: دیوارچینی پل با استفاده از سنگ لاشه و با بهره‌گیری از الگوی اصلی و تاریخی، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این پروژه بود.

نوسازی هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران

ساری - مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران خبر دادکه هزار هکتار از شالیزارهای استان امسال تجهیز و نوسازی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پارسال ۴۸۰ هکتار از شالیزار‌های استان تجهیز و نوسازی شد، گفت: تاکنون ۵۸ هزار و ۳۱۹ هکتار از شالیزار‌های استان تجهیز و نوسازی شده است . کاهش هزینه، افزایش درآمد، دسترسی آسان کشاورزان به مزارع جهت مکانیزه کردن و کاهش مصرف سوخت از مزایای اجرای طرح‌های آب و خاک است. او ادامه داد: دو هزار و ۴۶۰ هکتار از مزارع مازندران پارسال زهکشی شد و امسال دو هزار هکتار دیگر نیز زهکشی می‌شود. فرهادی گفت: زهکشی مزارع سبب خروج آب‌های اضافه از مزارع می‌شود و مزارع از آبگیر بودن خارج شده و قابلیت کشت و کار مجدد پیدا می‌کند. مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران افزود: افزایش راندمان مصرف آب، افزایش بهره‌وری مصرف آب، کاهش مصرف آب، امکان کوددهی همراه با آبیاری به مزارع و باغ‌ها از مزایای استفاده از سامانه‌های نوین در مزارع است.

تعطیلی 2 هفته‌ای تمام اماکن ورزشی مشهد

مشهد - با مصوبه جدید ستاد کرونای استانی، تمام اماکن ورزشی مشهد به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود.
به‌گزارش ایسنا، فرزاد فتاحی در خصوص وضعیت فعالیت اماکن ورزشی مشهد با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، اظهار کرد: تمام اماکن ورزشی مشهد، اماکن آبی، سالن‌های ورزشی و باشگاه‌های بدنسازی تعطیل خواهد بود. مدت تعطیلی اماکن ورزشی دو هفته است، اما در صورت تمدید محدودیت‌ها، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد. وی افزود: در بخشنامه ابلاغی از سوی ستاد کرونای استانی، تعطیلی سالن‌ها و اماکن رشته‌های مختلف ورزشی به‌صورت جداگانه تفکیک نشده است. در حال رایزنی هستیم که مشخص شود چه رشته‌هایی مشکلی برای فعالیت ندارند. با دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فدراسیون پزشکی ورزشی در حال رایزنی هستیم تا محدودیت فعالیت رشته‌های ورزشی به‌طور واضح مشخص شود و رشته‌ها را از یکدیگر تفکیک کنند. تا زمانی که تفکیک رشته‌های ورزشی مشخص نشود، بر اساس ابلاغیه ستاد کرونای استانی عمل خواهیم کرد.
فتاحی تصریح کرد: باشگاه‌های بدنسازی پیش از این در گروه‌های شغلی سه و چهار قرار نداشتند، اما اخیراً به گروه‌های شغلی سه وارد شده و مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، گروه‌های شغلی سه و چهار در شهرهایی با وضعیت نارنجی با محدودیت مواجه می‌شوند.مدیرکل ورزش‌ وجوانان خراسان رضوی در خصوص تأثیر شیوع گسترده کرونا در برگزاری مسابقات بین‌المللی دوومیدانی در مشهد، خاطرنشان کرد: مسابقات دوومیدانی در فضای باز برگزار می‌شود. همه شرکت‌کنندگان خارجی باید پیش از ورود به مشهد، واکسن کرونا زده باشند. همچنین پیش از برگزاری مسابقات از تمامی شرکت کنندگان داخلی و خارجی تست کرونا خواهیم گرفت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7597/16/573676/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها