دیروز در جلسه‌ای با 18 رأی موافق از اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر

زاکانی شهردار تهران شد


اعضای شورای شهر ششم در دومین جلسه رسمی خود با ۱۸ رأی قاطع علیرضا زاکانی را به‌عنوان شهردار منتخب تهران معرفی کردند. زاکانی ۵۶ ساله که متولد جنوب تهران در میدان خراسان است در روز چهارشنبه به‌صورت غیر رسمی به‌عنوان شهردار تهران معرفی شده بود. با این حال دیروز هم در جلسه علنی شورای شهری‌ها حضور یافت و برنامه خودش را با شعار «تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام» ارائه داد. او بعد از تأیید و حکم وزیر کشور، به‌عنوان هجدهمین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. کمی پیش از رأی‌گیری نهایی البته علیرضا جاوید با ۲۱ رأی به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد. جاوید، معاون شهرسازی شهرداری تهران در دوره قالیباف بود و ۱۸ سال سابقه کار در شهرداری تهران را دارد.
به‌گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در ارائه برنامه‌های خود در جلسه شورا گفت:برای من بسیار سخت است که از حوزه قانونگذاری به مجموعه شهرداری پا بگذارم و نمایندگی مردم قم را ترک کنم و همینجا با همه وجودم از مردم عزیز پوزش می‌طلبم.
او در واکنش به شایعه تغییرات عمده در شهرداری تهران گفت: اولویت اول ما ظرفیت‌های داخل شهرداری است. براین اساس شناخت، دسته‌بندی و ارتقای ۶۴ هزار پرسنل برای شهرداری موضوع اصلی است. برای انتصابات نیازمند کانون ارزیابی هستیم که تصمیمات بنده نیز براساس همین کانون ارزیابی خواهد بود تا قابلیت حرف بزند نه سلیقه! زاکانی ادامه داد: ما سه ویژگی «سلامت و تعهد»، «تخصص و تجربه» و «توان و عرضه» را مد نظر قرار می‌دهیم.
به‌گفته وی، سراهای محله می‌تواند به قرارگاه نخبگان محلات تبدیل شود و برای مساجد و سایر مجموعه‌ها که می‌تواند ظرفیت‌های اجتماعی و خلاقانه پیدا کنند، برایشان برنامه‌های ویژه تعیین می‌شود.
زاکانی با اشاره به تکمیل بهشت زهرا گفت: از سال ۴۹ که اولین درگذشته در بهشت زهرا خاک شده تا به امروز این مجموعه در سه نوبت توسعه پیدا کرده است و اکنون هم بنا به قولی ظرفیت بهشت زهرا تا دو سال دیگر تمام می‌شود و نیاز به آرامستان دیگری است. ما می‌خواهیم بهشت زهرا به‌عنوان یک ابر پروژه بزرگ با ۳۰ هزار شهید به کانون فرهنگی و الهام بخش شهر تبدیل شود.
۱۲ پیش نیاز اقدامات تحولی در شهر
او با بیان اینکه باید تلاش کنیم که شهر را عادلانه و به‌صورت موزون در ابعاد مختلف داشته باشیم و اداره کنیم، گفت: رشد کنونی شهر، یک رشد کاریکاتوری است.
زاکانی با اشاره به «۱۲ پیش نیاز اقدامات تحولی در شهر» که در برنامه خود آورده است، گفت: آن ۱۲ پیش نیاز اقدامات تحولی، ناظر بر همین کالبد فعال در فضای شهری است.
زاکانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران باید از نهاد خدمتگزار به نهاد اجتماعی تبدیل شود، افزود: باید خدمت به جامعه به بهترین نحو ممکن ارائه شود که مقدمه تحقق این مهم تحول است. همه شهر باید به مدرسه به معنی جایگاهی برای رشد تعلیم و تربیت تبدیل شود. آنچه به‌عنوان ایده آل دنبال می‌کنیم این است که تهران را الگویی برای جهان اسلام بسازیم.
زاکانی ادامه داد: امکانات کشور محدود است برای چنین شرایطی، نیازمند اعتبارات هستیم که با میدان دادن به مردم و ایجاد زمینه مناسب می‌توانیم این شرایط را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم. در زمان حاضر بالغ بر ۶۰ هزار نفر نیروی فعال در شهرداری و بیش از ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر باواسطه با شهرداری مرتبط هستند. عیار بزرگی است که خودشان صاحبان این نهاد اجتماعی هستند.
وی تأکید کرد: بحث عدالت شهری و بازآفرینی اعتماد عمومی، آرامش شهر، هویت ایرانی اسلامی، مشارکت شهروندان، اقتصاد شهری و نقش بین‌المللی جهانی تهران مقصود ماست. زمانی که ما در ۲۲ منطقه پیگیر وضعیت هستیم، می‌بینیم در یک منطقه سرانه فضای سبز وجود دارد و در یک منطقه شرایط خوبی به‌لحاظ فضای سبز وجود ندارد و هیچ نسبتی برقرار نیست و وقتی صحبت از آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم همین نابسامانی در بخش محروم جامعه مطرح است و وقتی به‌لحاظ زیرساخت‌های ورزشی صحبت می‌کنیم باید بدانیم نزدیک به ۴۰ درصد از امکانات ورزشی ما در ۵ منطقه خلاصه شده است و عملاً ۱۵ منطقه ما محروم و در یک عقب‌افتادگی تاریخی در این عرصه و در شرایط سخت قرار دارند. وقتی ناظر به موضوعات رفاهی صحبت می‌کنیم می‌بینیم که مناطقی مثل ۹، ۱۳، ۱۹، ۱۶ و ۱۸ از یک سختی در رفاه رنج می‌برند.
او تصریح کرد: مسائل فرهنگی اجتماعی، سرانه فضای سبز، موضوع آسیب‌های اجتماعی، خدمات شهری و کیفیت در منظر شهر و ارتقای کالبد شهر و ایجاد آرامش و آسایش، از مواردی است که برای ما بسیار مهم است. ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که مستحکم نیستند و ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم، لذا ما نمی‌توانیم صحبت از خیر و برکت کنیم با ظلمی که به شهروندان می‌کنیم، این مسأله نافی خدمات شهرداران گذشته نیست به هر حال همه ما در تهران دیدیم که چه شهری بود و چه شهری شد و چگونه در سراسر جهان توجه ویژه‌ای به تهران شده است اما ما نباید قانع باشیم.
زاکانی با تأکید براینکه مردم نیازمند یک نهضت پارکینگ در تهران هستند و این موضوع در برنامه بنده پیش‌بینی شده است، گفت: بحث فضاهای ناایمن شهری و ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار حکایت از آن دارد که شرایط خوبی در تهران نداریم.
ظرفیت اتوبوسرانی برای شهر فاجعه است
وی با بیان اینکه ما در توسعه حمل‌ونقل شهری نیازمند یک توسعه ترکیبی هستیم، گفت: امروز ۲۵۵ کیلومتر زیرساخت ایجاد شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ما نیازمندیم این امکان را با تکمیل در وضع موجود و با ایجاد شرایطی که خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ برخوردار شوند، فراهم کنیم. اساساً نیاز به یک اولویت‌بندی جدی است. امروز ۶۰۰واگن به اورهال نیاز دارند و واگن‌هایی که از طرق مختلف وارد می‌شود باید به این ظرفیت افزود و ما نیازمند تکمیل خطوط نیمه‌کامل آن هستیم. زاکانی با بیان اینکه ظرفیت اتوبوسرانی ما به یک‌چهارم یا یک‌سوم آن رسیده است و این برای شهر فاجعه است، گفت: باید با حمایت شورای شهر و همتی که عناصر شهرداری انجام خواهند داد و با حمایت مسئولان کشوری و ایجاد شرایط برای بخش خصوصی، بتوانیم امکانی را فراهم کنیم که امکان خرید راهبردی داشته باشیم. ۸۰ هزار تاکسی موجود و ظرفیت بازسازی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
ایجاد قرارگاه اجتماعی در شهر
وی تأکید کرد: ۵۴ هزار تُن ظرفیت جمع‌آوری زباله در مناطق مختلف هست و هر کدام را که نگاه می‌کنیم یک آهنگ دارند و بی‌توجهی به بهداشت آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است و می‌بینیم چند نفر داخل این سطل‌ها هستند و یک فاجعه انسانی و زیست‌محیطی ایجاد می‌شود و این نیاز به آموزش دارد. وی گفت: ایجاد قرارگاه اجتماعی می‌تواند معضلاتی مثل متکدیان و تردد معتادان را برطرف کند و شهرداری می‌تواند این مسیر را دنبال کند و ما نیازمند یک حرکت جدی در فرهنگ شهرنشینی و مدیریت ایرانی - اسلامی هستیم و در این خصوص بسیار دچار نقصان و عیب هستیم.
زاکانی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری بزرگ‌ترین ظرفیتمان در این حوزه است و می‌تواند بسرعت با این وضع موجود ما را به سمتی ببرد که عدالت در دسترسی‌ها را برقرار کند، گفت: یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که شهرداری می‌تواند انجام بدهد این است که با هوشمندسازی شرایط لازم را برای تسهیل‌گری ایجاد کند. اگر شهر تهران نزدیک به ۶۶ هزار میلیارد بدهی دارد به نحوی در تولید و تلاش می‌توان بخش زیادی از این بدهی را پیگیری کرد. می‌توانیم هوشمندسازی را در همه حوزه‌ها انجام دهیم و شرایط را به سمت اتاق شیشه‌ای ببریم تا یک پیوستگی در ارائه خدمات تشکیل شود.
بررسی استعفا از مجلس در هفته آینده
وی در خصوص مدرک تحصیلی مرتبط با سمت شهردار تهران، گفت: آیین‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۷ تنظیم شده که شرایط احراز شهردار در آن ذکر شده اما نواقصی در آن وجود دارد از جمله اینکه بخشی از تخصص‌ها در آن نیامده از جمله تخصص‌های حوزه پزشکی. علاوه بر این موضوع هر فردی که قرار است در حوزه مدیریتی قرار بگیرد باید ویژگی‌های مدیریتی فرد نیز مورد بررسی قرار گیرد. در این حوزه باید ۴۲ سال عقبه‌ای که دارم مورد بررسی قرار گیرد. کسی که مدیر شهری شود باید مدیر اجرایی باشد و فهم مسائل شهر را داشته باشد. باید تدبیر کند و از دیگرانی که تخصص‌های مختلف دارند در حوزه‌های مختلف استفاده کند. زاکانی درخصوص موضوع استعفای خود از مجلس نیز گفت: پس از رأی استمزاجی که اعضای شورا به من دادند این پیام داده شد که بنده برای این کار انتخاب شدم. بر همین اساس استعفای خود از مجلس را تقدیم آقای قالیباف کردم که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس این استعفا در اولین جلسه قرائت و در جلسه هفته بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب امروز استعفای من اعلام وصول می‌شود و هفته دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7696/1/584033/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها