مرتضی نبوی در گفت‌و‌گو با پایگاه KHAMENEI.IR مطرح کرد

وفاق روی یک دولت شفاف، کارآمد و عاری از فساد


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین نقش‌آفرینی دولت جدید برای ایجاد وفاق گفت: همه روی دولتی شفاف، کارآمد و سالم که عاری از فساد باشد، وفاق دارند. سیدمرتضی نبوی، در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR درباره کارکرد دولت در حوزه وفاق گفت: امروزه مسائل زیادی است که همه روی آن توافق دارند و باید این مسائل حل شود. فکر می‌کنم اولین مسأله واکسیناسیون کرونا باشد. همه روی این مسأله وفاق دارند و دولت می‌تواند از ملت، سایر ارگان‌ها، امکانات کشور و امکانات دولتی و مردمی برای گسترش واکسیناسیون استفاده کند. اگر این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم به مسأله مشاغلی که در اثر کرونا آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته، رسیدگی کنیم. این مشاغل با واکسیناسیون می‌توانند به کارشان برگردند و این کار در جامعه وحدت‌آفرین و موجب وفاق خواهد شد.
وی دومین مسأله‌ای که همگان روی آن وفاق دارند را تشکیل «دولتی شفاف، کارآمد و سالم که عاری از فساد» باشد عنوان کرد و افزود: این امکان هم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا آی‌تی وجود دارد که به آن دولت الکترونیک گفته می‌شود. نبوی ادامه داد: سومین مسأله، سیاست‌ها و خطوط کلی نظام است که رهبر انقلاب ترسیم کردند و باید مورد توجه قرار بگیرد. ما باید به ثبات اقتصادی برسیم. شاخص‌های اقتصاد کلان مثل تورم، اشتغال، نقدینگی، کسری بودجه و... باید به وضعیتی برسد که کار اقتصادی برای مردم قابل پیش‌بینی و باثبات باشد. از نظر این پیشکسوت سیاسی «مسأله، شفاف و هوشمند‌کردن نظام مالیاتی» چهارمین موضوع و «اهداف گام دوم انقلاب» پنجمین موضوع مورد وفاق برای دولت است.
مرتضی نبوی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره کم شدن فاصله دولت و مردم توضیح داد: این فاصله موقعی برطرف خواهد شد که مردم احساس کنند دولت مردمی و از جنس مردم است. اینجا می‌شود به شهید رجایی و شهید باهنر اشاره کرد که از جنس مردم بودند. سبک زندگی و ارتباطات مردمی این دو بزرگوار به‌گونه‌ای بود که فاصله‌ای بین دولت و مردم وجود نداشت. وی همچنین درباره راهکارهای افزایش مشارکت مردم در اقتصاد هم گفت: مهم‌ترین مانع سر راه مشارکت مردم قوانین درهم و برهم و متعارض، نظام حقوقی آشفته، مقررات دست‌وپاگیر و نظام اداری خصوصاً بروکراسی طولانی‌ِ خسته‌کننده‌ای است که گره به کار مردم می‌اندازد. پس، برای مشارکت حداکثری مردم باید شاخص‌های محیط کسب‌وکار را اصلاح کنیم. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز مالیات و بیمه به‌جای اینکه مشوق تولید باشند، ضد تولید عمل می‌کنند. شفافیت نظام مالیاتی و تحول در نظام بیمه می‌تواند راه را برای مشارکت مردم باز کند. آسان‌کردن و تسهیل تجارت‌های فرامرزی و قرارداد‌های اقتصادی باید آنچنان شفاف باشد که در موقع اختلافات براحتی قابل حل باشد. با اصلاح قوانین و مقررات و نظام اداری و شفافیت و پیاده‌کردن سامانه‌ها و دولت الکترونیک می‌توان راه را برای مشارکت مردم به‌سرعت باز کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7696/3/584050/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها