در پاسداشت سردار  شهید علی چیت سازیان

اعجوبه لشکر انصار


سمیه مظاهری
خبرنگار
نابغه اطلاعات بود و اعجوبه لشکر انصار. سیم خاردار نفس را برید تا بتواند پرواز کند چون معتقد بود برای عبور از موانع دشمن باید ابتدا خودسازی کرد.
بزرگمردی که در کار اطلاعات و شناسایی، اسطوره لشکر انصار همدان بود و با همه جوانی، استاد فرماندهان بزرگ بود. او در جذب رزمندگان به‌ ویژگی‌های ظاهری نگاه نمی‌کرد که جوانمردی را در عمق جانشان جست‌و‌جو می‌کرد.
سردار شهید علی چیت سازیان، فرمانده اطلاعات - عملیات لشکر 32 انصار در رام کردن «داش مشتی‌ها» و آدم‌هایی که آن روزها خیلی به حسابشان نمی‌آوردند تخصص ویژه داشت. او با صفای باطن و اخلاص، این افراد را که ظاهر متفاوتی با دیگران داشتند به حضور در جبهه نبرد و دفاع از وطن دعوت می‌کرد و از شجاعت و صفای آنان در جهت اهداف بزرگ بهره می‌برد. علی چیت سازیان 20 آذر ۱۳۴۱ مصادف با سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع) در همدان متولد شد. شجاعت، قدرت بدنی و تیزهوشی ویژگی ذاتی او بود. بعدها با تشکیل سپاه پاسداران ضمن گذراندن دوره آموزشی عضو این نهاد شد.
او به‌دلیل کاردانی توانست در مدتی کوتاه به‌عنوان «فرمانده نیروهای آموزشی» انتخاب شده سپس فرمانده مرکز آموزش نظامی شود.
آموزش فنون نظامی به چندین هزار نفر از مهم‌ترین کارهای او به شمار می‌رود و وقتی بسیار جوان بود؛ توانست با کمک تعدادی از همرزمانش 140 نفر از نیروهای عراقی را در عملیات مسلم بن عقیل(ع) اسیر کند. علی چیت سازیان با ریش‌های خرمایی و چشمان نافذ، حالا دیگر در بین رزمندگان تیپ 32ا انصار، فردی شناخته شده بود و وقتی تیپ به لشکر ارتقا یافت به دستور سردار سرلشکر شهید حسین همدانی، واحد اطلاعات - عملیات را در آن بنیانگذاری کرد.
او که محبوب قلب رزمندگان بود در عملیات‌ها پیشاپیش نیروها حرکت کرده و پیش از اینکه به دیگران فرمان دهد، خود آن را انجام می‌داد.
«علی آقا» در امور جنگ فردی متبحر و در کار اطلاعات و شناسایی زبانزد بود و بارها به خاک دشمن نفوذ کرده و خبرهای دست اول را برای اجرای عملیات‌ها می‌آورد.
شهید چیت سازیان، اسوه نیروهای اطلاعات بود؛ مهربان، صمیمی، دقیق، دلسوز و با ایمان. زاهدان روز و شیران شب را با همین حس و حال تربیت می‌کرد. همان داش مشتی‌ها که عاشقش بودند.
«علی آقا» را با چند جمله نمی‌توان معنا کرد. واژه‌ها کم می‌آورند پیش روح بلندش. او را باید لابه لای خاطرات دوستانش جست‌و‌جو کرد یا در سطر سطر کتاب‌ها. «وقتی مهتاب گم شد» برشی از او را به تماشا می‌گذارد به روایت جانباز شهید علی خوش لفظ. همان که با خِس خِس سینه خاطراتش را مرور کرد و چندی بعد آسمانی شد.
یا در «گلستان یازدهم» خاطرات همسرش از او. کتابی که مورد توجه رهبری نیز واقع شد و جمله مشهور «علی آقا» بر ذهنش حکاکی شد.
علی از سیم خاردارهای نفس عبور کرده بود و در کالبد کوچک دنیا نمی‌گنجید. ملّکی بود که چند روزی در خراب آباد دنیا پرواز کرد تا خاطرات درس آموزی از خود به یادگار بگذارد و الگوی مناسبی جهت پیروی نسل جوان باشد.
 روح بلند «علی آقا» دیگر پای ماندن بر زمین را نداشت. شیرمرد لشکر انصار و اعجوبه اطلاعات - عملیات که داغ سنگین شهادت دوستان و همرزمان و حتی برادرش را در سینه خود حس می‌کرد 4 آذر 1366 دل از زمین برکند و آسمانی شد.
او رفت تا نامش و یادش برای همیشه تاریخ در ذهن و جان ما نقش بندد و جمله معروفش برای نسل‌های متمادی به یادگار بماند: «کسی می‌تواند از سیم خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم خاردار نفس، گیر نکرده باشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7696/9/584076/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها