رئیس انجمن موسیقی بوشهر از فعالیت انجمن این استان می‌گوید

تلاشی برای آسایش هنرمندان موسیقی


ندا سیجانی 
خبرنگار
حماسه حق‌پرست رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های این انجمن در سال جدید بیان داشت: از کارهای مهم ما فعال‌سازی و انجام برنامه‌های موسیقایی توسط نمایندگی‌های انجمن موسیقی استان در شهرستان‌های استان بوشهر بود که برنامه‌های هنری، آموزش موسیقی سنتی و... درحال انجام است.
 ناگفته نماند بهمن ماه سال قبل در بعضی از مناطق استان مانند بندر دلوار یا جزیره خارک کارگاه‌ها یا واحد‌های موسیقی تحت نظر انجمن موسیقی استان راه‌اندازی شد و با حضور خود هنرمندان مبحث آموزش و تشکیل گروه‌های موسیقی پیگیری می‌شود. نکته دیگر تعامل با نهادهایی است که به گونه‌ای فعالیت‌های فرهنگی دارند. دیگر فعالیت ما همکاری‌های لازم با رشته موسیقی هنرستان موسیقی دختران در شهر بوشهر است که دستاورد بسیار خوب آن در تشکیل گروه ارکستر سنتی و شرکت هنرجویان در مسابقات فرهنگی استان و حتی راهیابی به مراحل کشوری بسیار تأثیرگذار بود و توانست جایگاه انجمن موسیقی بوشهر را بیش از پیش بشناساند و معرفی کند.
نکته دیگرکه درهمکاری با سازمان فرهنگی و اجتماعی بندربوشهر انجام گرفت برگزاری جشنواره موسیقی محلی - قومی با عنوان «یزله» در بوشهر است که فراخوان آن در سطح استان اعلام شده و در هفته‌های پیش‌رو مرحله نخست آن که داوری آثار است به شکل مجازی انجام خواهد گرفت و این امیدواری وجود دارد که مراسم اختتامیه آن ان‌شاءالله به‌صورت حضوری برگزار شود.
به گفته حماسه حق‌پرست، به دلیل وضعیت حاد کرونایی شرایط برگزاری کنسرت در استان وجود ندارد و تنها برنامه‌هایی در قالب بزرگداشت روز خلیج فارس و نظیر آن بوده که گروه‌های موسیقی محلی استان به مدت دو شب و به‌صورت آنلاین اجرا داشتند. در ماه مبارک رمضان هم برنامه‌هایی در قالب آیین‌های سنتی استان که سنج و دمادم است به‌صورت زنده اجرا شد. البته پیگیر برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری کنسرت‌های آنلاین هستیم تا مانند سال گذشته اجراهای خوبی به مخاطبان عرضه کنیم.
رئیس انجمن موسیقی بوشهر درباره فعالیت‌های این انجمن در تولید آلبوم گفت: هنرمندان موسیقی بوشهر در حفظ و پوشش موسیقی مقامی و محلی و بومی استان بسیار توانمند هستند و تولیدات خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما فعالیت اغلب هنرمندان بیشتر به شکل مستقل و با توانمندی بسیار بالای اجرایی است. لازم به ذکر است تصمیم داشتیم آلبوم‌هایی به‌صورت تلفیقی از موسیقی بوشهر و بلوچستان که توسط هنرمندان ارجمند بوشهری و بلوچستان تولید شده است با حمایت یکی از مؤسسات هنری و فرهنگی به مرحله نشر برسد که نتیجه لازم که می‌بایست هنوز حاصل نشده چرا که به لحاظ اقتصادی می‌بایست حمایت و مساعدت‌هایی انجام بگیرد و بر این عقیده هستم که تولیدات هنرمندان باید درسطح ملی دیده شود.
او در ادامه بیان داشت: کرونا صدمات بسیاری به هنرمندان بخصوص اهالی موسیقی وارد کرده، کلاس‌های موسیقی و کنسرت‌ها تعطیل شده‌اند و همه فعالیت‌ها تحت شعاع شرایط کرونایی قرار گرفته، بر این اساس انتظار می‌رود از سوی مسئولان مساعدت و راهکارهایی اندیشیده شود و نهاد‌های متولی اقدامات لازم را انجام بدهد.
از دیگر کارهای حق‌پرست در سال‌جاری که بنا بر ضرورت و نیاز انجام گرفت بازسازی ساختمان این انجمن بود که این عملیات با حمایت اداره کل فرهنگ استان بوشهر و مساعدت مسئولان ذیربط در سال 99 عملیات مرمت این ساختمان آغاز شد و پایان خرداد ماه امسال دفتر انجمن موسیقی بوشهر پس از سال‌ها خاموشی بازگشایی گردید و موجب شد بار دیگر اهالی موسیقی دراین انجمن حضور داشته باشند و گروه‌های مختلف در بخش‌های سنتی، کلاسیک ایرانی، پاپ و محلی بوشهر تمرینات و مسائل مربوط به موسیقی را از سوی این انجمن پیگیری کنند همچنین بانک اطلاعاتی اهالی موسیقی بوشهر در حال به‌روزسانی است تا براین اساس نگاه و بررسی دقیق‌تری به هنرمندان و مشکلات استان داشته باشند. استان بوشهر در سال 1400 به شبکه شهرهای خلاق در بخش موسیقی پیوسته است و مسئولان آن در تلاش هستند تا از این فرصت بدست آمده بهترین استفاده را داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7696/15/584092/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها