سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد

مذاکرات تهران و ریاض بدون وقفه ادامه دارد



سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری مستمر مذاکرات تهران و ریاض خبر داد. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها درباره این گفت‌و‌گوها با بیان اینکه توافق‌های هیأت اعزامی ایران با هیأت عربستان این بوده که این مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نشود، گفت: چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. این تماس‌ها بدون انقطاع بین دو طرف و ارسال و دریافت پیام‌ها ادامه داشته و دارد. بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده  و یمن هم بخشی از این گفت‌وگوها بوده است.
به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده درباره نشست بعد ایران و عربستان و این‌که آیا سقف زمانی برای آن در نظر گرفته شده است نیز اظهار داشت: بغداد تا به امروز میزبان خوبی بوده و تا زمانی که امکان وجود داشته باشد ضرورتی بر تغییر محل گفت‌وگوها وجود ندارد. گفت‌و‌گوها به مسیر جدی‌تری وارد شده است. نقشه راه و مسیری در حال گفت‌وگو است. ایران تداوم سیاست اش همواره وجود داشته و معتقد است گفت‌وگوها بین کنشگران منطقه‌ای و ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌های صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس باشد.
پیگیری مذاکرات وین
در داخل وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین و ترکیب تیم مذاکره کننده نیز گفت:‌ مذاکرات وین انجام  و در داخل وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود. از آن جهت که مذاکرات، گفت‌وگوی فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌هاست ولذا هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و این گفت‌وگوهای فنی هم در مسیر عادی خود در وزارت امور خارجه توسط وزارت خارجه انجام خواهد شد. این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما یک ساعت را بعد از این‌که فرایند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم و روزهای آتی روزهایی خواهد بود که تعاملات بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود.
اعلام نگرانی‌ تهران به باکو
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری، روابط ایران و آذربایجان را روابط کاملاً طبیعی توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور همواره از منطق درستی پیروی کرده و آن منطق درست ارتباطات چندلایه مردمی و دو دولت بوده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. نگرانی‌های ما به دوستان در باکو گفته شده و البته آنها همواره گفته‌اند این نگرانی‌ها را مرتفع می‌کنند  یا این نگرانی‌ها در یک مسیر گفت‌وگوهای دوجانبه قابل حل است.
خطیب‌زاده بیان کرد: در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از طرف جمهوری آذربایجان داشتیم، برآورده نشده است، اما ما یک اصل اساسی داریم و آن، این است که با همسایگان رفتار برادرانه داشته و خواهیم داشت. حتی وقتی جنگ آذربایجان و ارمنستان بود تلاش کردیم ضمن احقاق حقوق آذربایجان در یک مسیری حرکت کنیم که از مسیر گفت‌وگو به نتیجه برسیم.
وی افزود:‌ الان به‌طرف آذربایجانی گفتیم اجازه دهند در مسیر آرامی برخی نگرانی‌هایی که ایران بدرستی مطرح کرده حل‌وفصل شود، بویژه رفتاری که متناسب با حسن همسایگی است انتظار داریم از سوی باکو دیده شود. حریم فضایی و هوایی خودمان را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم و همچنان باز است، زمین باز است و مراودات انجام می‌شود و سفرهای دوجانبه در بهترین شرایط صورت می‌گیرد و دو طرف باید مراقب باشند که اجازه ندهند طرف‌های ثالث چه در حیطه ادبیات به کار گرفته شده توسط مقامات و چه در حیطه برخی اقدامات وارد فضای تشدید شوند.
ارزیابی خوبی از رزمایش‌های نمایشی نداریم
سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش جمهوری آذربایجان در خزر نیز اظهار داشت: منطقه ما منطقه بسیار حساسی است و برخی تحولات در این منطقه فضا را حساس‌تر کرده است، البته با تمامی طرف‌هایی که این رزمایش‌ها را برگزار می‌کنند روابط کاملاً نزدیکی داریم و هیچ وقت جای نگرانی خاصی نبوده است. خطیب‌زاده با بیان این‌‌که  طی یک ماه گذشته نزدیک به هفت الی هشت رزمایش انجام شده که براساس گزارش‌هایی که از جهات نظامی خود دریافت کرده‌ایم، برخی رزمایش‌های کاملاً نمایشی بوده است و اینها ارزیابی خوبی نیست، خاطرنشان کرد: منطقه احتیاج به آرامش دارد و همه طرف‌ها  به این مسأله توجه دارند. زمانی که می‌خواستیم رزمایش خود را برگزار کنیم به همه کشورهای مرتبط و از جمله جمهوری آذربایجان اطلاع داده و گفته بودیم رزمایش عادی و روتین ماست و اینها بدیهیات همسایگی است و اگر کسی رعایت نکند نشان می‌دهد با فضای بلوغ در روابط بین‌الملل کمی فاصله دارد. سخنگوی وزارت خارجه درباره ابتکار ۳+۳ برای حل بحران قفقاز هم اظهار داشت: ابتکار ۳+۳ از روزی که جنگ آذربایجان و ارمنستان شروع شد مطرح شد و برخی کشورها آمادگی نداشتند و حتی گفته شد ۲+۳ را آغاز کنیم. باید وارد این فضا شویم که قفقاز جنوبی را در ترتیبات دیپلماتیک به جلو ببریم.
تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر
خطیب‌زاده درباره تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هم گفت: این مذاکره و توافق انجام شد و آنچه امضا می‌شود از زمان امضای روح توافقنامه برای امضاکنندگان به نوعی لازم الاجراست. برهمین اساس می‌گوییم همه طرف‌ها باید به آنچه امضا کردند پایبند باشند. مراحل تصویب در هر کشوری مراحل خاص خود را دارد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: توافقنامه جامع همکاری بین ایران و روسیه یک چارچوب حقوقی را ایجاد کرده و الان در جریان است و این چارچوب فضای مناسبی را برای گسترش روابط ایجاد کرده است. در چند سال پیش نیاز به ارتقای سند شد و اسم آن، سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه شد که توافق‌های قبلی آن انجام شده و در سفر قبلی لاوروف صحبت شده و در تهران در حال تنظیم بندهای نهایی آن هستیم و بعد از انجام آن و اخذ مجوزها در داخل کشور به مسکو می‌فرستیم و امیدواریم طی چند ماه آینده شاهد امضای این سند باشیم.
استقبال از برگزاری انتخابات
در عراق
خطیب‌زاده همچنین انتخابات عراق را هم موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: آ‌نچه در عراق رخ داد ادامه پروسه مردم سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری این انتخابات با‌وجود تمامی شرایط، مضایق، فشردگی‌ها و موضوع کرونا در زمان مناسب خودش برگزار شد و بسیار جای تقدیر دارد و فکر می‌کنیم ملت عراق در مسیر درست دموکراسی در حال حرکت هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/3/588874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها