تازه‌ترین وضعیت صادرات ایران به ترکمنستان



رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و ترکمنستان اظهار کرد: با وجود مشکلات مرزی میان ایران و ترکمنستان، با توجه به اهمیت موضوع تجارت با کشورهای همسایه، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور اهتمام ویژه جهت شناسایی و تقویت شیوه‌های نوین در روند تجارت با ترکمنستان داشته‌اند.
به طور مثال پس از برگزاری نشست مجازی با حضور بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و ترکمنستان در فروردین ماه 1400 شاهد رشد و رکورد زدن میزان صادرات ریلی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم به طوری که مجموع بارگیری در ایام نوروز به 25 هزار تن رسید که در مدت مشابه سال گذشته 112 تن بوده است. یا به طور مثال در حوزه حمل‌ونقل دریایی، کشور ترکمنستان جزء 5 مقصد اول کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به میزان 85 هزار تن با ارزش 7 میلیون و 377 هزار دلار بوده است.
مجید محمدنژاد تصریح کرد: استان گلستان یکی از استان‌های همجوار با ترکمنستان است که طبق آمار گمرکات استان گلستان، در 5 ماه نخست 1400 حجم ترانزیت خارجی استان گلستان، 3 میلیون و 511 کیلوگرم کالا به ارزش 8 میلیون و 118 هزار دلار بوده که از نظر حجمی 223 درصد و از نظر دلاری 46 درصد رشد داشته و از آنجایی که یکی از مقاصد صادراتی استان گلستان کشور ترکمنستان است لذا این آمار نشان می‌دهد که روند تجارت با ترکمنستان در 5 ماه اول سال 1400 مثبت بوده و در نگاه کلی روند تجاری ایران با ترکمنستان رو به رشد است، تنها مشکلات سیاسی است که مانع پیشرفت چشمگیر صادرات به ترکمنستان شده است. البته به این موضوع مهم هم باید توجه داشت که ترکمنستان علاقه بیشتری به همکاری با کشورهای اروپایی داشته و این موضوع زنگ خطری برای اقتصاد کشور و استان‌های همجوار ترکمنستان است.
وی با اشاره به تغییر رویکرد ترکمنستان گفت: میزان واردات ترکمنستان از سال 2015 از 6 میلیارد و هشتصد میلیون دلار به دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار در سال 2018 کاهش داشته و این آمار نشان می‌دهد که ترکمنستان در سیاست‌های وارداتی خود تجدید نظری جدی داشته است./ایلنا



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/5/588889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها