فلک الافلاک به‌ نام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سند خورد




ایران زمین - قلعه بر جای مانده از دوران ساسانی «فلک‌الافلاک» به‌ نام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور سند خورد. این خبر را علی اکبر باقری مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان به رسانه‌ها می‌دهد. صدور سند فلک‌الافلاک به‌نام میراث فرهنگی یکی از گام‌های بزرگ برای ثبت جهانی این اثر ۱۷۰۰ ساله در فهرست یونسکو است. آن‌طور که سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به «ایران» می‌گوید، شش و نیم هکتار از قلعه فلک الافلاک آزاد‌سازی نشده است.
میراث فرهنگی لرستان در راستای آماده‌سازی قلعه فلک الافلاک برای ثبت جهانی در یونسکو ساختمان سازی‌های غیرتاریخی ارتش، دانشگاه لرستان، سازمان پست و میراث فرهنگی استان را در بخش پهلوی این اثر تاریخی جمع کرد اما هنوز ساخت و سازهای دهه‌های اخیر یکی از نهادهای نظامی جمع‌آوری نشده است.
آن‌طور که قاسمی می‌گوید: «این ساختمان‌ها در سه و چهار دهه گذشته ساخته شده و عمر مفید آنها به پایان رسیده است.» او جمع‌آوری این ساختمان‌ها را یکی از شروط اصلی برای دعوت از ارزیابان یونسکو با هدف ثبت جهانی این قلعه ارزشمند اعلام می‌کند.
به‌گفته او با آماده شدن پادگان‌های این‌ نهاد نظامی و جا به جایی آنها، ساختمان‌های غیرتاریخی این بخش هم تخریب و تخلیه و محوطه برای بازدید کارشناسان یونسکو آماده می‌شود. او زمان مشخصی برای تخلیه قلعه فلک الافلاک عنوان نکرد.
به‌گزارش روابط عمومی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان، علی اکبر باقری مدیرکل این سازمان درباره صدور سند می‌گوید: «نقشه‌برداری قلعه توسط نقشه‌برداران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان و از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده است.»
باقری با بیان اینکه قلعه فلک الافلاک یا «دژ شاپورخواست» در دوران ساسانیان ساخته شده اما در دوران قاجار نام آن به قلعه فلک الافلاک تغییر یافته است، می‌گوید: این قلعه بر فراز تپه‌ای در خرم آباد واقع شده که در گذشته دوازده برج درون قلعه خرم آباد قرار داشت که تنها هشت مورد از آنها توانستند از گذر زمان جان سالم به در ببرند.
به‌گفته او، این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون تبدیل به موزه‌ای شده که آثار ارزشمندی در آن نگهداری می‌شود؛ همچنین درون قلعه نیز آزمایشگاهی مجهز برای مرمت اشیای باستانی ساخته شده که در کنار آن کتابخانه‌ای با کتب نفیس قرار دارد.
فعالان میراث فرهنگی سال‌هاست که منتظر ثبت جهانی قلعه فلک‌افلاک در فهرست جهانی یونسکو هستند. زمانی که ارگ بم در زلزله دی ۸۳ فروریخت بسیاری گمان بردند که قلعه فلک الافلاک می‌تواند جایگزین این ارگ در مسیر گردشگران داخلی و خارجی باشد اما برنامه‌ها تا به امروز به سمتی نرفته است که خرم آباد بتواند میزبان گردشگران بیشتری از داخل و خارج کشور باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/12/588911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها