ارگ نادری شیروان در تسخیر معتادان



بجنورد- تپه ارگ نادری شهرستان شیروان خراسان شمالی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است اما هم اکنون به جولانگاه معتادان تبدیل شده که آنها با کنده کاری، حفر تونل و پستوهای تو در تو موجب خسارت به این اثر تاریخی با ارزش شده‌اند.
ارگ نادری؛ تپه‌ای در قسمت جنوبی شهر شیروان خراسان شمالی است که شکوه این اثر تاریخی هزاره پنجم قبل از میلاد طوری در دل این شهر خودنمایی می‌کند که ناخودآگاه نگاه هر رهگذری را به‌سمت خود جلب می‌کند. این محوطه باستان شناسی در حاشیه مسیر اصلی استان‌های شمالی کشور به مشهد مقدس و در جوار رودخانه اترک واقع است.
معتادان شهر سال‌هاست که با این مکان آشنا هستند، علاوه بر دستیابی راحت به هر نوع مواد مخدر در این مکان در غارها و تونل‌های حفر شده در بدنه این اثر تاریخی براحتی و بدون هیچ مزاحمتی مواد مخدر خرید و فروش و استعمال می‌کنند. این منطقه که قدیمی‌ترین بخش شهر را تشکیل می‌دهد، همچنین بازاری برای جمع‌آوری ضایعات نیز شده است و معتادان شهر با جمع‌آوری زباله و فروش در گاراژهای محدوده تپه نادری، مواد لازم را از همان منطقه تهیه و ایام بی‌دغدغه‌ای را در داخل غارهای این اثر تاریخی سپری می‌کنند.
به‌ گزارش ایرنا، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شیروان در مورد ساماندهی ارگ نادری گفت: طرح‌های جمع‌آوری معتادان ماهانه در این مکان اجرا می‌شود و در آخرین مرحله از این طرح ۲۰ معتاد متجاهر دستگیر و ۱۰ باب منزل مسکونی خرده‌فروش نیز پلمب شد.
علیرضا مکرمی افزود: تخریب و بگیر و ببند چاره نجات این اثر تاریخی نیست و تامادامی که این اثر با ساماندهی به مکانی فرهنگی و باستانی تبدیل نشود، این روال ادامه خواهد داشت، این در حالی است که با کمبود کمپ ترک اعتیاد مواجه هستیم و چرخه دستگیری و آزادسازی معتاد متجاهر تکرار می‌شود.
وی می‌افزاید: در صورتی که یکی از ادارات فرهنگی میراث ، فرهنگ و ارشاد شهرستان در این مکان استقرار یابد، تردد افراد فرهنگی بیشتر و حضور معتادان نیز در این مکان کمتر می‌شود.
سرپرست گروه حفاری اثر باستانی ارگ نادری شیروان هم از کاوش‌های جدید در این اثر تاریخی خبر داد و گفت: کاوش فصل اول در سال ۹۵ و فصل دوم در مردادماه سال ۹۷ انجام شد که گروه باستان شناسی چین و فرانسه در این زمینه تفاهمنامه منعقد کردند و فصل سوم کاوش اخیراً شروع شده است و به‌دلیل بیماری کرونا امکان حضور تیم خارجی وجود نداشت.
علی اکبر وحدتی با ابراز گلایه از بی‌توجهی به این اثر باستانی افزود: این اثر داخل محدوده مسکونی و در محدوده آسیب‌های اجتماعی قرار دارد که نیاز به تخصیص بموقع اعتبارات، ساماندهی مستمر، مرمت و متوقف نشدن کاوش دارد زیرا اطراف محوطه دیوارهایی فرسوده است که بر اثر خشتی‌های ایجاد شده توسط معتادان بارندگی‌های سیل آسا و عدم رسیدگی امکان ریزش وجود دارد.
وی عنوان کرد: امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای کاوش و ساماندهی این اثر باستانی در نظر گرفته شده است اما با توجه به اهمیت اثر تاریخی ضروری است هر ساله مبلغی به‌صورت مستمر در نظر گرفته شود تا سایت موزه در آن ایجاد شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/12/588912/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها