فرانسه با برتری مقابل اسپانیا، قهرمان لیگ ملت‌های اروپا شد

جام در دستان خروس‌ها


گروه ورزشی/ با برگزاری دیدارهای رده‌بندی و فینال، پرونده دومین دوره لیگ ملت‌های اروپا بسته شد. در دیدار رده‌بندی، ایتالیا و بلژیک برابر هم صف‌آرایی کردند و در نهایت شاگردان روبرتو مانچینی با پیروزی 2-1عنوان سومی رقابت‌ها را از آن خود کردند. البته ایتالیایی‌ها خوش شانس هم بودند چرا که بلژیک 3 بار تیر دروازه آنها را به لرزه در آورد. نیکولو بارلا (47) و دومنیکو براردی (پنالتی- 64) برای ایتالیا گلزنی کردند و تک گل بلژیک را شارل دکتلاره (87) به ثمر رساند. در این دیدار دوناروما، دروازه‌بان ایتالیا در بازی شماره 37 ملی خود با بازوبند کاپیتانی ایتالیا به میدان رفت و با 22 سال سن به جوانترین کاپیتان ایتالیا طی 56 سال اخیر تبدیل شد. همچنین روبرتو مانچینی برد شماره 30 خود به عنوان سرمربی ایتالیا را تجربه کرد. او در 44 بازی به این رکورد رسید و سریع‌ترین سرمربی تاریخ آتزوری لقب گرفت که از مرز 30 برد عبور می‌کند. یکشنبه شب فینال لیگ ملت‌های اروپا بین اسپانیا و فرانسه برگزار شد. پس از نیمه اول نه چندان مهیج، اسپانیایی‌ها در نیمه دوم یخ بازی را شکستند و با گل اویارزابال (64) از حریف پیش افتادند. اما تیم دشان خیلی زود (2 دقیقه بعد) با شوت فنی و دیدنی کریم بنزما به گل تساوی دست یافت. گل دوم فرانسه هم دقیقه 80 روی فرار عالی کیلیان امباپه به دست آمد. فرانسوی‌ها پس از قهرمانی در جام جهانی 2018، یک جام دیگر هم به ویترین افتخاراتشان اضافه کردند؛ این بار با کمک و رهبری کریم بنزما، غایب بزرگ خروس‌ها در روسیه که در نیمه نهایی آغازگر کامبکی رویایی مقابل بلژیک بود و اینجا هم روی یک گل استثنایی توانست تیمش را در بهترین زمان ممکن به بازی برگرداند. مهاجم شماره 19 خروس‌ها با زدن گل اول فرانسه مقابل اسپانیا و ارائه عملکردی درخشان در نهایت جایزه بهترین بازیکن میدان را دریافت کرد و پس از پایان بازی گفت: «ما قدرت و شخصیت خود را نشان دادیم. این تیم خیلی قدرتمند است و هرگز تسلیم نمی‌شود. ابتدا از این قهرمانی لذت خواهیم برد و سپس به سراغ جام جهانی خواهیم رفت.»
رکورد فوق‌العاده بنزما، دشان مرد قهرمانی
کریم بنزما با این قهرمانی، رکورددار کسب جام در تاریخ فوتبال فرانسه شد. این بازیکن که اصلیتی الجزایری دارد تاکنون با پیراهن تیم‌هایی که به میدان رفته 27 جام کسب کرده؛ هیچ بازیکنی در تاریخ فوتبال فرانسه به این تعداد جام نرسیده است. از سویی فرانسه سابقه قهرمانی در 5 تورنمنت معتبر ملی را دارد که شامل جام جهانی (1998، 2018)، یورو (1984، 2000) و لیگ ملت‌های اروپا (2021) است. دیدیه دشان، سرمربی کنونی این تیم 2 جام را به عنوان کاپیتان و 2 جام را به عنوان سرمربی بالای سر برده و مرد قهرمان خروس‌ها به حساب می‌آید.
چرا گل جنجالی امباپه به اسپانیا مردود نشد؟
گل قهرمانی فرانسه حسابی جنجالی شد. امباپه در شرایطی موفق شد دروازه حریف را باز کند که طبق تصاویر فریز شده، به‌هنگام دریافت پاس از مدافعان اسپانیا جلوتر بود و در واقع در منطقه آفساید قرار داشت. بازیکنان لاروخا معتقد بودند که این گل باید مردود می‌شد اما چنین اتفاقی رخ نداد و VAR هم صحت گل را تأیید کرد. سرخیو بوسکتس، کاپیتان اسپانیا پس از بازی گفت:«داور(آنتونی تیلور) به ما گفت که اریک گارسیا طی تکلی که زد، قصد لمس توپ و ادامه دادن به بازی در یک فاز جدید را داشت و این باعث می‌شود این صحنه آفساید نباشد؛ اما اریک این کار را در حالی انجام داد که توپ داشت به امباپه می‌رسید، کسی که در آفساید بود! او با فرض اینکه امباپه در آفساید قرار ندارد، کاری را انجام داد که هر مدافعی انجامش می‌داد. با عقل جور درنمی‌آید.» طبق قوانین جدید فوتبال به دلیل اینکه مدافع اسپانیا به صورت تعمدی سعی در بازگشت توپ داشت و روی توپ اثرگذار بود، در این حالت داور معتقد است که آفساید دیگر معنا ندارد و گل امباپه به شکلی صحیح به ثمر رسیده است. اریک گارسیا هم در اعتراض به اتفاقات رخ داده گفت: «من توپ را لمس کردم اما امباپه در آفساید بود.» اما جیمی ردنپ، کارشناس فوتبال در اسکای اسپورت درخصوص این صحنه بیان داشت: «امباپه در آفساید بود ولی مدافع که در این شرایط اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کند که بازیکن حریف در آفساید بوده یا نه. او تمام سعی‌اش این است که توپ را دور کند. ضربه گارسیا نیز بسیار ضربه ضعیفی بود و اصلاً توپ دور نشد. به نظرم این قانون بسیار قانون ضعیفی است و اصلاً منصفانه نیست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/14/588927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها