هنرمندان در فضای مجازی


مطالب فضای مجازی همچنان تحت تأثیر پیروزی‌های غرورآفرین ورزشکاران ایران در عرصه جهانی است؛ از انتشار پیام‌های تبریک گرفته تا ویدیو و تصاویری از خود ورزشکاران. اما صحبت درباره تازه‌های تولیدات فرهنگی- هنری همچنان جایگاهی جدی در صفحات اجتماعی هنرمندان و نویسندگان دارد. شادباش بابت سالروز فعالان این عرصه‌ها، همچون محمدرضا شفیعی کدکنی که از آن جمله هستند.

شادباش به شفیعی کدکنی
روز گذشته بخشی از فضای مجازی به شادباش‌های اهالی فرهنگ به محمدرضا شفیعی کدکنی اختصاص داشت؛ شاعر، استاد دانشگاه و نظریه پردازی که نقش مهمی در اعتلای ادبیات فارسی در دوره معاصر ایفا کرده است. اسدالله امرایی مترجم و روزنامه‌نگار یکی از این افراد است که به همین مناسبت نوشته:«شادباش به استاد شفیعی کدکنی و دوستداران ادب فارسی. نوزدهم مهرماه زادروز استاد یگانه محمدرضا شفیعی کدکنی، نویسنده و شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی است.» صفحه منتسب به خود استاد که بیشتر در حکم محلی برای اطلاع‌رسانی درباره کلاس‌ها و انتشار اشعار و اظهارنظرهای شفیعی کدکنی است هم این روز را با قطعه شعری تبریک گفته: «جان پرور است قصه ارباب معرفت/ رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو»

چهره‌ها
مهدی حجوانی، نویسنده و پژوهشگر ادبی تصویری از پوستر سریال خاتون منتشر کرده و نوشته: «دیدن سریال خاتون را توصیه می‌کنم.» او در این نوشته‌اش از برخی دیگر از سریال‌ها  گفته، سریال‌هایی همچون «قبله عالم»، «خوب، بد، جلف» و «هیولا» که همگی در شبکه نمایش خانگی پخش شده‌اند و حجوانی شرایط آنها را به دلیل ضعف در فیلمنامه‌ها ناامیدکننده خوانده است. حجوانی اما تماشای خاتون را به علاقه‌مندان توصیه کرده و گفته: «اگر از برخی صحنه‌های کش‌دار یا غلوآمیز بگذریم، داستان سریال تا به اینجا پرکشش است و با فضا و طبیعت شمال ایران، جذابیتش بیشتر شده.»
مهدی سلطانی هم تصاویری از خودش در سریال افرا را منتشر کرده و نوشته: «سریال افرا بالاخره بعد از سی و هشت قسمت با تمام کم و کاستی‌ها، به مقتضای شرایط به پایان رسید. برخود می‌دانم که از همراهی، مهربانی و نقدها و نظرات‌تون سپاسگزار باشم.» البته در بخش دیگری از نوشته‌اش توضیحاتی هم درباره برخی سؤالات درباره سریال و ماجراهای آن ارائه کرده است. پژمان بازغی هم تصاویری از سریال افرا را منتشر کرده و نوشته: «هر چه بخشنده‌تر بزرگ‌تر، خداحافظ وحید، مرد باغیرت.»
رضا کیانیان تصویری از کشتی‌گیران کشورمان منتشر کرده و در توضیحات آن نیز نوشته: «آفرین بر کشتی‌گیران فرنگی کارمان که با چهار طلا و دو برنز، نایب قهرمانی جهان را به دست آوردند و دل مردم ایران را شاد کردند. تبریک به همه مردم ایران، تبریک به خانواده‌های عزیزشان و تبریک به خودشان. آنها در شرایط کرونایی افسرده نشدند، با تمام وجود تمرین کردند و سرافراز شدند.»
مستانه مهاجر از پایان تدوین فیلم رخ خبر داده و نوشته: «تدوین فیلم رخ تمام شد. چقدر جذاب بود و هست که با این گروه عزیز و قدیمی کار کردم. گروهی که مفهوم عشق، دوستی و صمیمیت در لحظه به لحظه اش دیده می‌شه. منتظر اتفاقات خوبش هستیم.» او در پایان از این گفته که کار با علی اکبر صادقی در این فیلم برای خودش و دیگر بازیگران افتخار بزرگی است و لحظه شماری کرده که رخ اکران شود.
علی خدایی صفحات متعددی را از استوری‌های خود بازنشر کرده، مطالبی که اغلب درباره زاینده رود هستند و به مناسبت روز نکوداشت زاینده رود با مضامینی همچون «زاینده رود را همیشه و کامل می‌خواهیم.» و « به امید روزی که روز زاینده رود را با شرایطی شبیه گذشته اش پاس بداریم.» این نویسنده ادبیات داستانی در یکی دیگر از استوری‌های  خود نمایش « سه مونولوگ برای پل»، کاری از گروه فارفان را پیشنهاد کرده، نمایشی که اجرای آن از هجدهم مهرماه شروع شده و تا دوم آبان هم ادامه خواهد داشت. اجرای این نمایش در عمارت تاریخی سعدی، تماشاخانه ماه انجام می‌شود.

تازه‌های نشر
ضیا قاسمی هم خبر از انتشار کتاب‌ «وقتی موسی کشته شد» داد. او در صفحه خود نوشت: «وقتی شروع به نوشتنش کردم، هنوز طالبان هیچ شهری را تصرف نکرده بود. قصه، روایتی از دوران اول سلطه‌ طالبان است. کوشش کردم آینه‌ای بیندازم به آن دوران و البته با فلاش‌بک‌هایی به گذشته‌تر از آن برای اشاره‌ به ریشه‌های آن اتفاقات.» این کتاب توسط نشر چشمه
منتشر شده است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/16/588941/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها