سازمان ملل: تحریم‌های دارویی امریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است



سازمان ملل در گزارشی تأکید کرد که تحریم‌های امریکا علیه ایران باعث نقض حقوق بشر در ارتباط با برخی بیماران در ایران می‌شود.
به گزارش ایسنا، جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر دیروز در گزارشی با اشاره به مشکلاتی که برخی بیماران در ایران برای دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز خود در نتیجه تحریم‌های امریکا با آن مواجهند، تأکید کردند که این تحریم‌ها مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، بویژه حق سلامت می‌شود.
در این گزارش بویژه به تصمیم یک شرکت داروسازی سوئدی برای لغو ارسال محموله باندهای پزشکی خود به ایران به دلیل تحریم‌های امریکا اشاره شده است. این باندها برای مراقبت از بیماران مبتلا به ای.بی (یک نوع بیماری نادر پوستی) استفاده می‌شود و تنها تولید کننده این نوع از باندها یک شرکت سوئدی است که پیش از این نیز صادرات محصولات خود  را به ایران  به دلیل تحریم متوقف کرده بود.
این کارشناسان در ادامه آورده‌اند: تحریم‌های امریکا سبب شده است کودکان و سایر افراد مبتلا به این بیماری در ایران نتوانند از حق سلامت خود بهره‌مند شوند. ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان‌ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آنها منجر شود کاملاً غیرانسانی است، حتی اگر غیرعمد باشد.
کارشناسان سازمان ملل در این گزارش دلیل به وجود آمدن این وضعیت برای برخی بیماران در ایران را تحریم‌های امریکا و ترس شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از مجازات و اقدامات تنبیهی نهادهای امریکایی در صورت تعامل با ایران عنوان کرده و یادآور شدند: این در حالی است که امریکا اعلام کرده است صادرات تجهیزات پرشکی و دارو به ایران به رغم تحریم‌ها علیه این کشور بلامانع است.
کارشناسان سازمان ملل همچنین با ابراز تأسف نسبت به تصمیم شرکت سوئدی مذکور و دولت این کشور برای همکاری با تحریم‌های امریکا، آن را نقض تعهدات بین‌المللی برای تضمین اجرای حقوق بشر دانستند و در ادامه تصریح کردند: این تنها یک نمونه از بسیار مواردی است که بر زندگی هزاران فرد، شامل کودکان تأثیر می‌گذارد و دلیل اصلی آن وجود تحریم علیه کشور مقصد و ترس از مجازات شدن توسط امریکا است.
در ادامه این گزارش آمده است: قوانین و حقوق بین‌الملل دولت‌ها و شرکت‌ها را موظف می‌کند که با معاملات تجاری خود مانع  برخورداری انسان‌ها از حقوق بشر نشوند، هرچند که شرکت‌ها آزادند درباره فروش محصولات خود تصمیم‌گیری کنند اما آن دسته از شرکت‌هایی که دارو و کالاهای بشردوستانه تولید می‌کنند مسئولیت ویژه‌ای دارند و موظفند در تعاملات خود حقوق بشر را در نظر بگیرند.
بنابر گزارش وب سایت کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آلِنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تأثیرات تحریم و اقدامات تنبیهی یکجانبه بر حقوق بشر با دولت و شرکت سوئدی برای حل این مشکل و سایر مسائل مشابه تماس گرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7752/2/589682/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها