ایران در ایران


حجم آب دریاچه ارومیه نصف شد

مهاباد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه با ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب فعلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نصف شده است. به‌ گزارش ایرنا، یاسر رهبردین افزود: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه با توجه به کاهش بارندگی و حجم رهاسازی به سمت این دریاچه بیش از ۲ میلیارد متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
وی ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر به هزار و ۲۷۱ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار بیش از ۶۳ سانتی متر کمتر از تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش هزار و ۷۰۱ کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه به هزار و ۷۷۷ کیلومتر مربع کاهش یافته و این در حالی است که سال گذشته همین موقع این وسعت بالای سه هزارو ۴۷۰ متر مربع ثبت شده است.
رهبردین با بیان اینکه حجم آب ذخیره پشت سدهای استان نیز کمتر از ۵۹۰ میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: حجم آب پشت ۱۴ سد مخزنی بزرگ استان طبق آخرین پایش انجام شده ۲۳ درصد کمتر از زمان مشابه سال گذشته است. وی با تأکید بر اینکه هم اکنون تنها ۳۰ درصد مخازن سد آذربایجان‌غربی دارای آب است، گفت: کاهش حجم ذخایر برفی و کاهش شدید بارندگی‌های بهاره موجب کاهش شدید حجم آب ورودی به مخازن سدها شده که نیاز است در این شرایط مصرف بهینه از منابع آبی در دستور کار قرار گیرد.
رهبردین در خصوص میزان سهمیه حقابه دریاچه ارومیه هم گفت: امسال هم از اواسط دی ماه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در تهران جلسه ویژه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل خواهد شد تا با توجه به میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی مقدار حقابه این دریاچه مشخص شود. میزان بارش‌ها در آذربایجان‌غربی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال گذشته) تاکنون ۲۷۹.۸ میلی‌متر ثبت شده است در حالی‌ که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۸۱.۴ میلی‌متر بود.

هشدار محیط‌ زیست نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان در مازندران

ساری- اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران نسبت به شیوع آنفلوانزای فوق حاد در بین پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در تالاب، آببند و آب‌گیرهای این استان هشدار داد. به گزارش ایرنا ،رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران گفت: با همکاری دامپزشکی مازندران گشت مشترک و طرح پایش و بررسی ۶۰۰ هزار هکتار از تالاب، آببند و آبگیرهای مازندران و تالاب میانکاله برای مدیریت و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از یک هفته پیش شروع شد و به مدت سه ماه ادامه می‌یابد.
کوروس ربیعی با بیان اینکه تا کنون موردی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب، آببند و آبگیرهای مازندران یافت نشده، افزود: این بیماری در بین طیور و انسان مشترک است و شکارچیان اولین افرادی هستند که در معرض این بیماری خطرناک قرار خواهند داشت.
وی ادامه داد: براساس تجربیات سال‌های گذشته، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب، آببند و آبگیرهای مازندران وجود خواهد داشت و براین اساس باهدف جلوگیری از شیوع این بیماری در بین انسان، امسال هیچگونه پروانه شکار به متقاضیان صادر نخواهد شد. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران گفت: با توجه به اینکه مبدأ اصلی زیستگاه پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آببند‌های مازندران از کشور روسیه بوده و مشترک است، در صورت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد و توصیه می‌شود دستورالعمل بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌ زیست مازندران افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، ضمن خودداری از دست زدن و لمس کردن لاشه، مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات محیط‌ زیست و دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7752/12/589723/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها