ضرورت تدوین نقشه راه برای ورود به فضای متاورس



حسین صفی
کارشناس تجارت الکترونیکی و اینترنت اشیا
متاورس یک شبکه گسترده فضای مجازی است که افراد با تمام وجود به نمایندگی از خود در این فضا حضور دارند. در این فضای مجازی افراد زیادی در عین حال که در مکان فیزیکی و دنیای واقعی حضور دارند، فناوری  این امکان را داده که در فضای مجازی به صورت سه بعدی و آواتار و... گرد هم بیایند.
لازمه اینکه چنین فضایی تشکیل شود دو چیز است. اول اینکه به  یک پلتفرم نیاز است تا بتواند این فضا را برای ما فراهم کند. دوم اینکه یکسری تجهیزات (در پایین رده تلفن همراه و در رده‌های بالاتر هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های هوشمند) نیاز است تا بتوانیم از طریق آن تجهیزات وارد آن فضا شویم.
به عبارتی پلتفرم‌های متاورسی در بستر اینترنت هستند بنابراین اینترنت با سرعت مناسب و باکیفیت و پایدار و با قابلیت اطمینان بالا نیاز است تا بتواند از حجم داده‌های بسیار زیاد در این فضا، پشتیبانی کند.باید گفت در بخش اینترنت مشکل داریم و هم اکنون نیز جوابگوی تقاضاهای کاربران نیست حالا اگر بحث متاورسی هم در میان باشد و  حجم انبوهی داده در بستر وب به وجود آید، از این جهت باید زیرساخت‌هایی که برای این حوزه نیاز است، ارتقا پیدا کنند در حال حاضر با سرعت و کیفیت کنونی اینترنت جوابگوی این دسته از تقاضا نخواهیم بود.
از سوی دیگر اگر قرار است در متاورس مبادله و پردازشی که صورت می‌گیرد بر بستر  NFI و رمزارزها باشد که هنور قانونی در کشور در این زمینه تنظیم و اجرا نشده است. اکثر مبادلاتی که در متاورس انجام خواهد شد با NFI‌ها  و رمزارزها  یا کیف پول‌های الکترونیکی و کیف پول‌های رمزارز  صورت خواهد گرفت در این زمینه نیز در کشور خلأ وجود دارد. البته در زمینه تجهیزات هم خلأ وجود دارد، چرا که در داخل کشور هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی  تولید نمی‌شود، هر چند این بخش در کوتاه مدت با واردات قابل حل خواهد بود اما بحث رمزارزها در کوتاه مدت قابل حل نخواهد بود. از آنجایی که فضای متاورس جدید است و فراگیری و همه‌گیری آن یک انقلاب مانند انقلاب صنعتی خواهد بود، باید خلأهای قانونی آن نیز مانند حریم خصوصی، فرهنگی  و... سریع‌تر حل شود.
باید گفت متاورس دارای کاربردهای زیادی است و به درد حاکمیت و مردم می‌خورد از پزشکی و سلامت (با هدست  مجازی می‌توان آناتومی بدن را برای دانشجویان پزشکی توصیف کرد) گرفته تا آموزشی (کرونا باعث شده آموزش آنلاین شود بنابراین می‌توان تمام  آموزش‌ها را به صورت سه بعدی در فضایی ارائه داد که برای دانش‌آموزان، جذاب خواهد بود)، بازی و سرگرمی (که بسیاری از کمپانی‌ها به دنبال ارائه بازی‌های خود در این فضا هستند)، گردشگری (خیلی از افراد توانایی سفر و گردشگری از جنس واقعی را ندارند بنابراین در این فضا می‌توانند بروند موزه لوور  فرانسه  را از طریق متاورس تماشا کنند)، اقتصادی و... می‌توان در این فضا ارائه داد از این رو حاکمیت باید در این زمینه بموقع ورود کرده و برای این فضا قانونگذاری و محدودیت‌ها را رفع کند.در این فضا خرید و فروش رمزارزها صورت می‌گیرد و در این زمینه هنوز در کشور محدودیت وجود دارد و اگر قرار است درآمدزایی صورت بگیرد این موارد باید قانونگذاری شده و حل شود.
البته در این مسیر محدودیت‌های فرهنگی و عرفی هم وجود خواهد داشت، چون فضای جدیدی که به وجود خواهد آمد از سوی کشورهای پیشرو فناوری ایجاد خواهد شد بنابراین در بخش هایی مطابقتی با ارزش‌های فرهنگی کشور ما نخواهد داشت چون ما در این زمینه، پیرو کشورهای پیشرو فناوری هستیم بنابراین باید این تهدیدات را شناخته و به فرصت تبدیل کنیم.اگر فناوری نوین را در کشور خوب جا بیندازیم و خلأهای  قانونی اجتماعی را پر کنیم، متاورس فناوری شگفت‌انگیزی است که کاربردهای خوبی دارد و زندگی‌ها را زیر و رو خواهد کرد و مهم است که ما در کشور نیز بتوانیم از این فناوری استفاده کنیم.این حق حکومت‌ها بر مردم است تا با قانونگذاری، فناوری‌های نوین را برای مردم مهیا کنند تا مردم از آنها استفاده کنند از این جهت باید سریع‌تر نقشه راه درستی را در کشور تدوین کنند تا دیر نشده در جهت درآمدزایی از این فضا استفاده کرده و حتی فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/25/605135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها