اخبار


علت قطعی گسترده اینترنت در تهران و کرج

روز گذشته، کاربران از قطعی گسترده اینترنت همراه و ثابت در تهران و کرج خبر دادند.
به گزارش ایسنا، برخی مخاطبان از قطعی گسترده اینترنت همراه و ثابت در تهران و کرج خبر دادند که طبق آن، اینترنت اپراتورهای همراه‌اول، شاتل، مبین نت و... دچار قطعی شده بود. ظاهراً این اختلال فنی بوده و به علت قطع برق در بخشی از یکی از مراکز LCT شرکت ارتباطات زیرساخت در منطقه خیابان کردستان اتفاق افتاد.
مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر اعلام کرد: اختلال جزئی اینترنت پیش آمده در برخی مناطق تهران ناشی از اتصالی برق منجر به آتش‌سوزی در مرکز LCT بوده است که به‌سرعت برطرف و سیستم پشتیبان سریعاً جایگزین شده است. مهدی سالم همچنین افزود: به‌دلیل مشکل فنی در تأسیسات برق یکی از مراکز شرکت زیرساخت، اینترنت بخشی از مشترکان قطع شده است. همکارانم در تلاش هستند تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند. شاید لازم باشد مشترکان شبکه تلفن همراه برای دسترسی مجدد به سرویس، یک بار گوشی موبایل خود را خاموش و سپس روشن کنند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
فناوری فضایی در زندگی روزمره مردم نقش دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه نقش فناوری فضایی و کاربردهای گسترده آن در زندگی روزمره، بر همگان واضح و مبرهن است، تأکید کرد که توسعه علوم و فناوری‌های فضایی نشان از توسعه، افتخار و اقتدار هر کشور دارد.
 به گزارش «ایران»، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت نهمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه فضایی ایران پیامی صادر کرد. در متن این پیام آمده است: پژوهشگاه فضایی از ششم اسفند سال ۱۳۹۱با هدف فعالیت در زمینه‌های مختلف پژوهشی علوم فضایی تأسیس و دستاوردهای ارزنده‌ای تقدیم حوزه فضایی کشور و ملت شریف ایران کرده است. انتظار می‌رود پژوهشگاه فضایی ایران در گام‌های بعدی به‌عنوان پژوهشگاهی عملیاتی و به‌عنوان قطب توسعه فناوری‌های فضایی در کشور به پشتوانه و همت متخصصان جوان و متعهد خود بتواند به فناوری‌های کاربردی‌تر و تولید محصولات موردنیاز این صنعت و مردم دست یابد.
در ادامه این پیام آمده است: امروزه نقش فناوری فضایی و کاربردهای گسترده آن در زندگی روزمره، بر همگان واضح و مبرهن است و توسعه علوم و فناوری‌های فضایی نشان از توسعه، افتخار و اقتدار هر کشور دارد. ازاین‌رو، آنچه  اکنون و با توجه به شرایط کشور حائز اهمیت است، لزوم همگرایی و هم‌افزایی هرچه بیشتر تمامی بازیگران و فعالان این حوزه به‌منظور اصلاح مسیر و تسریع توسعه فناوری فضایی بومی و بهره‌برداری و منتفع شدن از مواهب ارزشمند این عرصه است.
در بخش پایانی این پیام آمده است: اینجانب از این فرصت استفاده می‌کنم و ضمن تبریک این روز مبارک به‌ تمامی تلاشگران پژوهشگاه فضایی ایران؛ یاد و خاطره شهدای گرانقدر علم و فناوری این پژوهشگاه را گرامی می‌دارم و امیدوارم با لطف و عنایت الهی، در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و باهمت مضاعف تمامی ذینفعان حوزه فضایی، شاهد توسعه و بهره‌برداری هرچه بیشتر از این صنعت مهم و راهبردی و فناوری‌های تحول‌آفرین و آینده‌ساز این صنعت در کشور باشیم.

صرفه‌جویی مصرف باتری در گوشی‌های اندرویدی

گوگل در حال آزمایش یک حالت تاریک‌تر برای برنامه جست‌وجو است که می‌تواند برای دستگاه‌هایی که به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف باتری هستند، یا افرادی که ترجیح می‌دهند بیشتر از حالت تاریک استفاده کنند، جذاب‌ باشد.
به گزارش ایسنا، گوگل در حال آزمایش یک حالت تاریک‌تر برای برنامه جست‌وجو در گوشی‌های اندروید است و شباهتی به قابلیتی ندارد که ماه گذشته در تست گوگل در مورد حالت تاریک مایل به سیاه (pitch-black) روی دسکتاپ ارائه شد. رنگی که در اپلیکیشن موبایل مشاهده می‌شود، تیره‌تر از خاکستری تیره معمولی است. حالت تاریک جدید در اپلیکیشن موبایل گوگل می‌تواند برای دستگاه‌هایی با نمایشگرهای OLED که به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف باتری هستند یا افرادی که ترجیح می‌دهند بیشتر از حالت تاریک استفاده کنند، جذاب‌تر باشد. حالت تاریک جدید، در آخرین نسخه بتای ۱۳.۸ گوگل در فروشگاه گوگل‌پلی موجود است.
پس از اینکه گوگل در سال گذشته میلادی تأیید کرد که حالت تاریک را روی دسکتاپ آزمایش می‌کند، این شرکت عرضه گسترده حالت تاریک را برای جست‌و‌جوی گوگل در ماه فوریه برای کاربران دسکتاپ خود تأیید کرد. اگرچه می‌توانید به‌زودی به رنگ‌های جدید برنامه هم دسترسی داشته باشید، انتشار گسترده‌تر این برنامه‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به‌طور رسمی در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد.

اندازه گیری غلظت آلاینده‌ها با کمک ماهواره

پایش ماهواره‌ای بیشینه غلظت دی اکسید نیتروژن در بهمن ۱۴۰۰ و مقایسه آن با زمان مشابه سال ۱۳۹۹ با استفاده از فناوری سنجش از دور و با به کارگیری تصاویر ماهواره‌ای توسط سازمان فضایی ایران انجام شده است.
به گزارش مهر، فناوری سنجش از دور توانایی اندازه‌گیری عناصر موجود در اتمسفر را دارد و تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های این فناوری، امکان بررسی میزان گاز دی اکسید نیتروژن در اتمسفر کشور و غلظت این آلاینده را در بهمن ماه امسال نسبت به سال گذشته فراهم کرد. نتایج پایش ماهواره‌ای غلظت دی اکسید نیتروژن کشور و استان تهران در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با زمان مشابه سال گذشته ‏ ‏با پردازش تصاویر ماهواره Sentinel-5p
به دست آمده است. با توجه به نمودارهای به دست آمده، میانگین بیشینه غلظت دی اکسید نیتروژن در بهمن ۱۴۰۰ حدود ۱۴۴میکرومول بر مترمربع تخمین زده شده درحالی که میانگین بیشینه غلظت دی اکسید نیتروژن در بهمن ۱۳۹۹ حدود ۱۵۲میکرومول بر مترمربع بوده است. یکی از دلایل اصلی کاهش غلظت این آلودگی، ورود چندین سامانه بارشی به کشور است که علاوه بر بارندگی بسیار خوب، منجر به کاهش میزان آلودگی شهرهای صنعتی شده‌اند. همچنین بیشترین میزان آلاینده NO2 در بهمن ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۰۲۹۲ میکرومول بر مترمربع تخمین زده شده درحالی که این رقم در بهمن ماه ۱۳۹۹ حدود ۷۰۰۳ میکرومول بر مترمربع بوده است.
اندازه‌گیری میزان بیشینه غلظت آلایندهNO2 روی کشور و استان تهران، نشان می‌دهد در بهمن ۱۴۰۰ میانگین بیشینه غلظت این آلاینده حدود ۴۶درصد نسبت به بهمن سال گذشته افزایش داشته است ولی میانگین بیشینه آن در استان تهران حدود ۹ درصد نسبت به بهمن ماه سال قبل کاهش داشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/25/605138/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها