غنی‌زاده: سرباز شدم و از استقلال رفتم


حامد جیرودی/ رسول غنی‌زاده یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران است که سابقه بازی در تیم‌های مختلفی از جمله پاس و استقلال و همچنین تیم‌های ملی پایه را دارد. او که متولد اول فروردین 1346 در تهران است، در خصوص دوران بازیگری‌اش به خبرنگار «ایران» گفت: «من فوتبالم را از سال 1361 در تیم نوجوانان راه‌آهن بودم و تا سال 63 در رده جوانان برای این تیم بازی کردم. در سال‌های 64 تا 65 در استقلال بودم و بعد از آن از اواخر سال 65 تا سال 89 در پاس بازی کردم و با این تیم از فوتبال خداحافظی کردم.»
او که در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد و گاهی در دفاع هم بود، درباره سابقه ملی‌اش هم چنین توضیح داد: «من در تیم ملی جوانان حضور داشتم. در سال 65 هم توسط مرحوم پرویز دهداری به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم اما همان موقع به سربازی رفتم و نتوانستم برای تیم ملی بزرگسالان بازی کنم و پس از آن هم دیگر دعوت نشدم ولی سال 68 برای تیم ملی امید که زیر نظر مرحوم غلامحسین مظلومی بود بازی کردم.»
غنی‌زاده درباره تفاوت دورانی که خودش فوتبال بازی می‌کرد با حال حاضر چنین نظر داد: «آن موقع فوتبال به این صورت حرفه‌ای نبود. هفته‌ای 2 جلسه بیشتر تمرین برگزار نمی‌شد و این قدر پول رد و بدل نمی‌شد که یک بازیکن بخواهد تمام وقتش را برای فوتبال بگذارد و کار دیگری داشتند. تا سال 68 هم که فقط باشگاه‌های تهران برگزار می‌شد و پس از آن لیگ آزادگان شروع شد.» او درباره دوران حضورش در استقلال یادآور شد: «من 2 سال در این تیم بودم اما زمان جنگ بود و من که 19 ساله بودم و سرباز شدم، باید به یک تیم نظامی می‌رفتم و برای همین بهترین گزینه برای اینکه هم فوتبالم را ادامه دهم و هم خدمت کنم، پاس بود. دیگر نمی‌شد در استقلال بمانم.» این پیشکسوت استقلال درباره شرایطی که برای محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی برای گذراندن خدمت‌شان به وجود آمد و نارضایتی استقلالی‌ها را در پی داشت، عنوان کرد: «من فکر می‌کنم که خیلی زودتر باید پیش‌بینی این موضوع را می‌کردند. چون این شرایطی است که برای همه بازیکنان وجود دارد. با این حال، بازیکنانی مانند روزبه چشمی، محمد دانشگر و عارف غلامی هستند که می‌توانند به خط دفاع استقلال کمک کنند.»
او درباره رقابتی که بین استقلال و پرسپولیس بر سر قهرمانی لیگ وجود دارد، چنین نظر داد: «من فکر می‌کنم استقلال هنوز هم شانس قهرمانی دارد و می‌تواند به این عنوان دست پیدا کند. البته پرسپولیس هم وضعیت خوبی دارد و این رقابت را در لیگ جذاب‌تر کرده است.» غنی‌زاده که هم‌اکنون به عنوان سرمربی تیم امید پاس قوامین فعالیت می‌کند، درباره این تیم هم که سال‌های زیادی در فوتبال ایران فعالیت داشت، اظهار داشت: «به نظر من از بین رفتن باشگاه پاس به ضرر کل فوتبال ایران بود. این تیم همیشه تیم سوم فوتبال ایران بود و همیشه یا قهرمان می‌شد و یا به مقام دوم و سوم می‌رسید و خیلی به فوتبال ایران از لحاظ معرفی بازیکن و مربی کمک کرد. متأسفانه اشتباهاتی به وجود آمد و این تیم نابود شد؛ اما امیدوارم این تیم دوباره احیا شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/17/605166/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها