پل سنجان در حال تبدیل به موزه غربی اراک است

پروژه 11 ساله‌ای که مدام زیر و رو می‌شود


ایران زمین - پل سنجان اراک پروژه‌ای یازده ساله است که همچنان ناتمام و بلاتکلیف رها شده و افزون بر اینکه مشکلات ترافیکی این شهر صنعتی را حل نکرده بلکه زیر ساخت‌های نیمه کاره پل و کارگاه ساخت آن خود به مشکلات موجود هم افزوده است. به‌طوری که در نشست اخیر مسئولان شهری اراک که در استانداری برگزار شد شهردار اراک اعلام کرد که پل دارد به موزه غربی اراک تبدیل می‌شود.
تغییر چندباره طرح از روگذر به زیرگذر، عدم جابه‌جایی تأسیسات، عدم آزادسازی املاک و مشکلات هدایت ترافیک و اختلافات سیاسی مسئولان باعث شده این پروژه در مرور زمان نتیجه‌ای جز هدر رفتن بودجه بیت‌المال و افزایش نارضایتی مردم نداشته باشد. اواخر پاییز سال 89 در سفر رئیس جمهور وقت و در نشست هیأت دولت در سالن جلسات استانداری مرکزی طرح احداث تقاطع غیرهمسطح سنجان به‌عنوان یکی از مصوبات سفر تأیید و به تصویب هیأت دولت رسید و طرح مطالعاتی آن در دستور کار قرار گرفت. در 16 اردیبهشت ماه سال 92 با گذشت 2 سال و نیم مطالعه تقاطع از طرف اداره کل راه و شهرسازی به مهندسین مشاور تردد راه واگذار شد و پس از انجام مطالعات در کمیسیون بررسی و تصویب مطالعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، تقاطع به‌صورت روگذر به تصویب رسید. 20 بهمن ماه 93 قرارداد با شرکت بالاست به‌صورت روگذر در یک باند با دو خط عبور و به ارزش ۱۰۲ میلیارد ریال منعقد شد.
تغییر طرح از روگذر به زیرگذر
26 خرداد 1394 و بر اساس بند 2 مصوبات شورای ترافیک مقرر شد طرح روگذر ملغی و تقاطع به‌صورت زیرگذر اجرا شود. 31 خردادماه همان سال مجدداً در اجرای مصوبه تغییر طرح قرارداد با شرکت بالاست فسخ و قرارداد دیگری با شرکت روبن سازه با موضوع خرید باکس بتنی منعقد شد.
2 مردادماه 94 با وجود استقرار باکس‌های بتنی در محل اجرای پروژه به علت عدم جابه‌جایی تأسیسات و عدم آزادسازی املاک تجاری توسط شهرداری اجرای طرح متوقف شد.
تغییر طرح به روگذر
10 آذر ماه طرح مجدد با مصوبه شورای ترافیک از زیرگذر به روگذر تغییر کرد. و دوم مردادماه 95 نقشه هدایت ترافیکی و نیز جا به جایی تأسیسات زیربنایی در شورای ترافیک تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شد.
تغییر مجدد طرح به روگذر
اول مهرماه سال 98 در جلسه‌ای با حضور استاندار مرکزی مقرر شد به‌دلیل افزایش قیمت آهن‌آلات و تحریم بخشی از مصالح مورد نیاز، عرشه پل از فلزی به بتنی تغییر و اجرای تقاطع به‌صورت روگذر و با سه خط عبور در یک باند انجام شود.
10 آذرماه 98 مجدد با شرکت بالاست به‌عنوان پیمانکار جدید به مدت 36 ماه قرارداد جدید منعقد شد.
یک روز پس از انعقاد قرارداد با بالاست بخشی از املاک مزاحم توسط شهرداری تخریب و جبهه کاری عملیات اجرایی آغاز شد.
این پروژه که سال‌هاست آرامش را از اهالی سنجان ربوده و از ابتدای ساخت مورد مناقشه بوده است، سال‌ها به‌صورت نیمه کاره باقی مانده و هم اکنون به کندی در مرحله ساخت است.
شهردار اراک روز پنجشنبه در جلسه‌ای که در شورای مسکن اراک برگزار شد گفت: بیشتر مردم شهرداری اراک را متهم به عدم تکمیل پل سنجان می‌کنند و متأسفانه اکنون این پل در حال تبدیل شدن به موزه غربی اراک است و وضعیت خوبی ندارد که می‌طلبد دستور ویژه در خصوص تکمیل این پروژه صادر شود. علیرضا کریمی اظهار کرد: بحث طرح جامع اراک با کاستی‌های زیادی همراه است و جزو نیازهای اصلی مردم محسوب می‌شود و الزاماتی لازم است که این طرح در اسرع وقت تکمیل شود، ضمن آنکه طرح تفضیلی شهر نیز آماده نشده که در بخش تولید مسکن باید از ظرفیت طرح جامع شهری اراک بهره‌گیری کرد. محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پل سنجان تبدیل به آثار باستانی شده است، گفت: این پروژه ۱۲ سال است کلنگ خورده اما نیمه کاره رها شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/21/605178/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها