مهم‌ترین گام ایران برای جذب 5 درصد از مسافران جام جهانی 2022

لزوم تبلیغ گردشگری ایران در خیابان‌های قطر


زهرا کشوری
خبرنگار
سفر رئیس جمهور به قطر یکبار دیگر توجه‌ها را به فرصت بزرگ گردشگری ایران در کشور «قطر» جلب کرد. ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از قطر، خواستار ایجاد کارگروه ویژه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در مقطع زمانی برگزاری جام جهانی فوتبال در  قطر  شد. «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در واکنش به این موضوع از صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران جام جهانی قطر به ایران خبر داد.
«سعید حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» افزایش پروازها و انجام تبلیغات گسترده در کشور قطر را پیش زمینه جذب 2تا 5 درصد از مسافران جام جهانی 2022 به قطر می‌داند.
«حاجی سعید» جام جهانی قطر در مجاورت ایران را یک فرصت مهم برای صنعت گردشگری ایران می‌داند و اعتقاد دارد که جاذبه‌های تفریحی و تاریخی قطر جوابگوی مسافران جام جهانی به این کشور نیست. او این موضوع را فرصتی فوق‌العاده برای ایران می‌داند و می‌گوید:«تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم شرایط حضور علاقه‌مندان فوتبال برای حضور در ایران فراهم نیست. اگر کسی بخواهد سفر به قطر و ایران را در برنامه‌های خود بگذارد هیچ محرک تبلیغی در فضای مجازی پیدا نمی‌کند.»
او می‌گوید: «هیچ آژانس خارجی یا ایرانی برای جذب گردشگران جام جهانی به ایران اعلام آمادگی نکرده است.» او کمبود پروازهای بین‌المللی از قطر به ایران را از جمله دیگر مشکلات این مسیر معرفی می‌کند و می‌گوید: «تمام پروازهای قطر به ایران از سمت ایرلاین‌های قطری انجام می‌گیرد. آنها مسافر خود را دارند و جای خالی برای گردشگران جام جهانی ندارند.» او این مسأله را یک ضعف جدی برای جذب گردشگران جام جهانی قطر می‌داند و می‌گوید: «اگر مسافران جام جهانی بخواهند از فرصت دو ماهه جام جهانی برای سفر به ایران استفاده کنند و مثلاً چند روز فاصله بین دو بازی را به ایران بیایند هیچ پرواز پوششی که بخواهد به آنها خدمات بدهد وجود ندارد.» او می‌گوید: «برای مثلاً جذب 2 تا 5 درصد مسافران قطر باید بسته‌های پیشنهادی سفر مهیا باشد. تبلیغات در زمان جام جهانی در بیلبوردها، فرودگاه، اتوبوس شهری، شبکه‌های تلویزیونی قطر و دور زمین انجام گیرد که هیچ خبری از انجام چنین برنامه‌هایی به گوش نمی‌رسد.» او از مذاکره با یکی از ایرلاین‌های داخلی برای برقراری پرواز ایران - قطر سخن به میان می‌آورد اما می‌گوید معلوم نیست که این رایزنی به چه نتیجه‌ای رسیده است. او دلنگران است نبود اعتبار باعث شود تا برنامه‌ریزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب مسافر از رهگذر جام جهانی قطر به سرانجام مطلوب نرسد. حاجی سعید می‌گوید: «موضوع کمبود اعتبار برای انجام تبلیغات موضوع کهنه‌ای است که مدیران در دولت‌های مختلف نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند اما هرگز به تصمیمی که بتواند یک رقم مشخص را برای تبلیغ گردشگری تأمین کند نرسیده است.»
«علی اصغر شالبافیان» معاون گردشگری کشور نیز در جمع فعالان صنعت گردشگری از افزایش خطوط هوایی ایران و قطر برای جذب تماشاگران جام جهانی خبر می‌دهد و با توجه به زمان برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز، می‌گوید: با توجه به اینکه مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیر پیک گردشگری ایران است، از این‌رو ارائه بسته‌های سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزش‌های زمستانی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشورمان می‌تواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که برای جام جهانی به قطر می‌آیند.

برش
مازندران به‌دنبال مسافران آفریقایی جام جهانی 2022

ایسنا- مهدی رمضان‌زاده مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران می‌گوید: «برای هدایت توریست‌هایی که برای تماشای رقابت‌های جام جهانی قطر به این کشور سفر می‌کنند، باید دید از کدام کشور هستند. اگر این مسافران از کشورهای اروپایی باشند، مسیرهای کلاسیک گردشگری ایران همانند کاشان، اصفهان، یزد، نایین، کرمان و به طور کلی 23 اثر جاذبه یونسکو، برمازندران غلبه می‌کنند.»
او می‌گوید: «در اروپا، کشورهایی همانند طبیعت و آب و هوای استان‌های مازندران یا گیلان وجود دارد و اگر گردشگری که به‌دنبال تجربه تفاوت مبدأ با مقصد سفر باشد، به طور قطع این استان‌ها انتخاب مسافران نخواهند بود.»
او معتقد است مازندران برای پذیرایی از گردشگران اروپایی باید روی گردشگری میراث[فرهنگی] سرمایه‌گذاری کند و می‌گوید: «قلعه‌ها، باغ عباس‌آباد، گوهرتپه، خانه‌های قدیمی، محوطه‌های باستانی و غارها می‌تواند در اولویت قرار بگیرد و باید از همین امروز به‌دنبال برندسازی این مناطق بود.»
به گفته او اگر گردشگر از کشورهای آفریقایی و عرب‌زبان باشند، استان‌های شمالی برند محسوب می‌شوند، چرا که در استان‌های دیگر کشورمان، جاذبه‌های میراث مبتنی بر آب و هوای گرم و خشک است که این مسافران، در کشورهای خود، درگیر آن هستند و به سمت اماکنی خواهند رفت که بیشترین تفاوت با محل زندگی آنها دارند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/24/605190/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها