روز تعیین سرنوشت‌ اکران نوروزی


فرهنگی/ حرف و حدیث‌ها از گمانه فراتر رفته و به واقعیت نزدیک شده است. تغییر در یک قدمی چیدمان اکران نوروزی است و طبق صحبت‌های معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی امروز باید منتظر تصمیم‌گیری‌های تازه در این خصوص بود. آن طور که حبیب ایل‌بیگی گفته شنبه (14 اسفندماه) زمان نهایی برای تشکیل جلسه اعلام فیلم‌های اکران نوروزی است.
ناگهان نوروز
دوم اسفندماه در اقدامی بدیع و زود هنگام تکلیف اکران نوروزی مشخص شد و فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی به‌عنوان 7 فیلم اکران نوروز 1401 معرفی شدند. به فاصله کمتر از یک روز در حالی که رسانه‌ها و کارشناس‌های اکران در حال تحلیل این ترکیب و گفت‌و‌گو درباره تنوع ژانر و موضوع و پیش‌بینی‌ها درباره موفقیت اکران نوروز و جلب سلایق مختلف بودند زمزمه تغییرات شنیده شد. در ابتدا سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی تهران و عضو شورای صنفی اکران از احتمال انصراف برخی از فیلم‌های اکران نوروزی در صورت عدم لغو محدودیت‌های کرونایی (ظرفیت 50 درصدی سالن‌های سینما) خبر داد و در ادامه مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش فیلم سازمان سینمایی از شرط مهم تأیید فیلم‌های اکران نوروزی سخن گفت: «فیلم‌هایی که قرار است در اکران نوروزی قرار گیرد پروانه نمایش‌شان باید محرز و مورد تأیید باشد.» محمدرضا فرجی با تأیید ضمنی تغییرات به مهر گفت که فیلم‌های اعلام شده از سوی شورای صنفی نمایش برای اکران نوروز ۱۴۰۱ به نوعی پیشنهاد این شورا برای اکران نوروزی بوده و در کارگروهی برای بررسی فیلم‌های متقاضی در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
شرط مهم تأیید
با اعلام شرط مهم تأیید فیلم‌های اکران نوروزی، صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های متقاضی در کانون توجه قرار گرفت. از فهرست فیلم‌های اکران نوروز «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر اولین فیلم از 4 فیلم به نمایش در آمده در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که پروانه نمایش گرفت. در ادامه اعلام شد مشکل پروانه نمایش «شادروان» هم حل شده است. آن طور که عباس نادران تهیه‌کننده فیلم خبر داد با حذف 4 دقیقه از فیلم و اعمال تغییرات در یک سوم پایانی فیلم تازه حسین نمازی مجوز نمایش دریافت کرده است. هم‌دوش سرنوشت پروانه نمایش 7 فیلم این فهرست، صدور مجوز نمایش برای دو فیلم چهلمین جشنواره فیلم‌ فجر - «شهرک» علی حضرتی و «برف آخر» امیر حسین عسگری- و قرار گرفتن در یک قدمی اکران، توجه‌ها را جلب کرد. از سوی دیگر همزمان با گلایه‌هایی مبنی بر نبود فیلم تمام عیار کمدی در لیست پیشنهادی اکران نوروز و صدور مجوز نمایش برای «سگ بند»، دومین فیلم مهران احمدی هم در آستانه اکران نوروزی قرار گرفت. از میان فهرست 7 فیلم اعلام شده حساسیت‌ها نسبت به سرنوشت «علفزار» - با توجه به انتشار بخش‌هایی از فیلم- بیش از بقیه فیلم‌ها بود. آن طور که محمدرضا فرجی مدیرکل نمایش و پخش سازمان سینمایی در هفته گذشته اعلام کرد این فیلم در مرحله بازبینی است. همچنین دیگر فیلم این فهرست یعنی «لامینور» داریوش مهرجویی هم به‌دلیل این که تاریخ پروانه نمایش آن منقضی شده باید دوباره پروسه دریافت پروانه نمایش را طی کند. او در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده که مقاومتی برابر نمایش این فیلم وجود ندارد و صاحبان فیلم باید زودتر اقدام می‌کردند.
تصمیم نهایی
18 اسفند اکران نوروزی آغاز می‌شود و حالا در فاصله کمتر از یک هفته تکلیف ترکیب این اکران مهم، مبهم است. طبق گفته معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی امروز زمان نهایی تشکیل جلسه اعلام فیلم‌های اکران نوروز است و اگر این جلسه به هر دلیلی تشکیل نشود سازمان سینمایی باید تصمیم گرفته و اسامی فیلم‌ها را اعلام کند. حبیب ایل‌بیگی درباره اعمال تغییرات در فهرست اعلام شده از سوی شورای صنفی نمایش توضیح داده: «آیین نامه تصریح کرده است که باید شورایی متشکل از مدیرعامل خانه سینما، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، دبیر شورای صنفی نمایش، مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی و یک نفر کارشناس حوزه این موضوع به انتخاب رئیس سازمان سینمایی نسبت به انتخاب و تعیین فیلم‌های اکران نوروزی اقدام کنند.» طبق گفته او در کنار 7 فیلم پیشنهادی شورای صنفی نمایش، 21 فیلم متقاضی اکران نوروز شانس راه یافتن به فهرست نهایی را دارند. آن طور که او به ایرنا گفته قیمت بلیت سینماها نیز این هفته مشخص خواهد شد. همزمان با آغاز اکران نوروز 1401 قرار است پس از دو سال قیمت بلیت سینماها افزایش یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/31/605195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها