نگاهی به مجموعه فعالیت های بین المللی ارکستر ملی

طنین ارکستر ملی در پهنه هنر دنیا


ندا سیجانی
خبرنگار
از تأسیس ارکستر ملی ایران بیش از دو دهه می‌گذرد، ارکستری که طی این سال‌ها با حضور بر صحنه موسیقی، معرف آثار بی‌شمار آهنگسازان ایرانی بوده است. این ارکستر سال 1377 با رهبری «فرهاد فخرالدینی» شکل گرفت و از آن دوره تا به امروز پس از استعفای فرهاد فخرالدینی از رهبری  این ارکستر، اجراهای متعددی با رهبران مختلف، برگزار کرده است.
در واقع حضور ارکستر ملی که شاخصه فعالیت آن شناساندن موسیقی ایرانی است، می‌تواند اتفاق خوبی در جهت معرفی هنر و فرهنگ ایرانی باشد. تجربه اولین حضور ارکستر ملی ایران در یک فستیوال خارجی به سال 91 برمی‌گردد و این ارکستر در یک جشنواره بین‌المللی به خوانندگی «علیرضا قربانی» و رهبری «بردیا کیارس» در سالن الدسمه شهر کویت به روی صحنه رفت. آخرین اجرای ارکستر ملی،  به انگیزه هفته فرهنگی ایران در لبنان برگزار شد. در این اجرا که به رهبری بردیا کیارس و با حضور نوازندگانی از لبنان و با آواز «اشکان کمانگری» در سالن یونسکو بیروت اجرا شد، قطعاتی همچون «در ستایش صبح»، «محمد رسول الله(ص)»، «خوشه‌چین»، «بهار دلکش» و «خاک مهرآیین شوریده»، «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر»، «بی‌تاب بلقیس»، «کنسرتینو برای ویولن و ارکستر» و «ای ایران» که در دو بخش به اجرا درآمد. برنامه‌ای که با استقبال بسیار خوبی همراه بود. نکته دیگر اینکه درواقع برگزاری این هفته‌های فرهنگی هم می‌تواند بهانه خوبی برای تبادل فرهنگ و هنر بین دو منطقه یا دو کشور باشد و ایجاد چنین رویدادهایی نشان از نقش اثرگذار فرهنگ و هنر درخصوص ارتباط کشورها دارد. جدا از این برنامه‌های دولتی، طی این سال‌ها بسیاری از هنرمندان با هزینه‌های شخصی خود یا شاید اندک حمایت‌های دولتی، اجراهای بسیاری در خارج از ایران برگزار کرده‌اند و البته نوازنده‌ها و خواننده‌های خارجی بسیاری نیز به ایران دعوت شده و اجرا داشته‌اند. اما حضور و اجرای ارکستر ملی که به نوعی نماینده موسیقی ایران در خارج از ایران است، از این جهت ارزشمند است که معرف آثار آهنگسازان کشورمان است.
قبل‌تر هم تجربه‌ای را در زمینه معرفی موسیقی ایران داشته‌ایم؛ مانند اجرایی که حدود یک ماه پیش در نمایشگاه اکسپو دوبی 2022 با خوانندگی سالار عقیلی برگزار شد. همچنین این ارکستر سال 97 و در هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان به رهبری فریدون شهبازیان و اجرای سالار عقیلی، در سالن فیلارمونیای شهر گنجه و در سالن اصلی شهر باکو اجرای دیگری را تجربه کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/31/605196/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها