از سوت زنها برای مقابله با فساد حمایت شود


وحید شقاقی
استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی
موضوع مقابله با فساد و ریشه کن کردن آن جزو ارکان اصلی کشور و از شعارهای کلیدی دولت سیزدهم محسوب می‌شود. در فلسفه وجودی انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب و بیانات رهبری نیز مسأله فساد بسیار برجسته مطرح شده و به نوعی می‌توان گفت یکی از مبانی شکل‌گیری دولت سیزدهم مبارزه با فساد و رانت است. حال در تبیین و آسیب شناسی مسأله فساد باید به این نکته توجه کرد که فساد علت نیست بلکه خود معلول عواملی است که در کشور موجبات آن را فراهم می‌کند.
متأسفانه دامنه فساد طی سال‌های گذشته گسترده شده به گونه‌ای که یکی از علل کاهش سرمایه اجتماعی و ناامیدی و نارضایتی‌ها در کشور به این موضوع وابسته است. این یعنی مادامی که علل بروز فساد را شناسایی و برطرف نکنیم مبارزه با آن در حد شعار باقی می‌ماند. در واقع ضرورت دارد تا همه افرادی که در دولت مسئولیت دارند برای مبارزه با فساد عزم خود را برای حل ریشه‌ها و علل فساد جزم کنند.
در رابطه با علل فساد تا کنون مطالعات کاملی صورت گرفته که بیانگر این عوامل است:
عدم شفافیت، ضعف قوانین، ضعف ساختارهای اقتصادی، عدم نظارت‌ها و... از مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری فساد هستند. یعنی هر چه بتوانیم در انتخاب مدیران معیارها و قواعد را شفاف‌تر کنیم به کاهش فساد ساختارمند کمک می‌شود. از سوی دیگر به هر میزان که نظام کسب و کار سهولت بخشیده شود و امضاهای طلایی حذف شود با فساد مبارزه شده است. همچینن در بخش‌هایی که گردش مالی بالایی دارند باید نظام هوشمند‌سازی در دستور کار قرار بگیرد و خبرنگاران و رسانه‌ها به روش سوت‌زنی به اعلام فساد ادامه دهند و از آنها حمایت شود.
ادامه در صفحه 12

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/7/605224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها