تجارت با ارمنستان را جدی تر بگیریم


اکبر گاری
رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان
توسعه روابط تجاری با همسایگان از اولویت‌های دولت سیزدهم است. از این‌رو طی چند ماه اخیر شاهد سفر وزیر صمت به کشورهای عمان، قطر، سوریه، امارات و...بودیم و اکنون نیز نوبت به ارمنستان رسیده است. بدین جهت با هدف توسعه تبادلات تجاری و بازرگانی ایران و ارمنستان روز پنجشنبه هیأت اقتصادی از ایران عازم ارمنستان شد. هیأت تجاری متشکل از شرکت‌هایی از حوزه‌های لوازم‌خانگی، پوشاک، دارو، آبزیان و شیلات، صنایع غذایی، مبلمان، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات پزشکی بود.
ارمنستان یکی از کشورهایی است که ایران با شرایط مناسب‌تری نسبت به سایر همسایگان می‌تواند مراودات تجاری با آن را دنبال کند. از طرفی عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حضور ۹ میلیون ارمنی در خارج از کشور ارمنستان فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی از ارمنستان به سایر کشورها (صادرات مجدد) است که ضرورت دارد در این مقطع زمانی از آن استفاده کرد.
صادرات کشورمان در سال ۲۰۲۱ به ارمنستان به رقم ۴۲۸ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 38 درصدی داشته است. با توجه به شرایط موجود و رایزنی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد در مقطع کوتاه افزایش صادرات ایران به ارمنستان به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار قابل تحقق باشد.در این میان عمده کالاهای صادراتی شامل سوخت، موادسوختی، پتروشیمی، سیمان و مصالح ساختمانی بوده است که این به ترکیب کالاهای صنعتی، کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی و مواد با ارزش افزوده بالا نیز اضافه شده است.
امید است حضور هیأت تجاری در ارمنستان و نشست‌های تخصصی که برگزار شد باعث شود صادرات ایران به این کشور روند صعودی به خود بگیرد و روند تجارت در قیاس با گذشته تسهیل شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/12/605242/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها