امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «ایران»:

فیفا حق دخالت در مسائل سیاسی را ندارد


حامد جیرودی/ فدراسیون جهانی فوتبال با اینکه همواره شعار دوری سیاست از ورزش را سر می‌‌دهد، در قبال مسأله روسیه و اوکراین، سیاست دیگری را در پیش گرفته و محرومیت‌هایی را برای روس‌ها در نظر گرفته است که یوفا و سایر فدراسیون‌های دیگر ورزشی جهان هم از آن تبعیت می‌‌کنند. امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال، در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «فیفا قبلاً هم دستش رو شده بود. چرا که لابی‌های صهیونیستی زیادی در این نهاد صورت می‌‌گیرد و فیفا را به سمت سیاسی‌بازی سوق داده است. فیفا در ارتباط با موضوع اوکراین کاملاً نشان داد که یک تشکیلاتی است که فراتر از مسئولیتش کار می‌‌کند. آن چیزی که در حقوق بین‌الملل وجود دارد، این است که هر سازمان و هر صنفی که در حوزه بین‌الملل فعال است، حق ورود به حوزه دیگر را ندارد. یعنی اینکه فیفا بخواهد در مسائل سیاسی دخالت کند، درست نیست و حق دخالت ندارد. در مقابل هم حوزه‌های دیگر حق ورود به حوزه فیفا و سایر فدراسیون‌های جهانی را ندارند. من معتقدم باید حقوقدان‌های سیاسی و ورزشی در حوزه بین‌الملل  علیه فیفا به کمیته بین‌المللی المپیک شکایت کنند. چرا که این کمیته آرمانش ورزش بدون سیاست است و باید در آنجا خواستار تعلیق فیفا شوند و حتی بر اساس مقرراتی که وجود دارد، به علت دخالت سیاسی در ورزش به دنبال برکناری جیانی اینفانتینو رئیس فیفا باشند. این کار را کشورهای عضو به عنوان مجمع تقاضا کنند و اگر این اتفاق نیفتد، مطمئن باشید در حوزه‌های دیگر ورزش هم این شرایط به وجود می‌‌آید. ما در بخش جودو هم می‌‌بینیم که همین اتفاق افتاده است.»
قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی یادآور شد: «در سال 1992 فیفا، رژیم صهیونیستی را از حوزه کنفدراسیون فوتبال آسیا خارج کرد و به اروپا برد. این نشان دهنده این بود که فیفا می‌‌دانست که هیچ کشور مسلمانی علاقه‌مند مسابقه با اسرائیل نیست. وقتی این کار را می‌‌کند، یعنی بازی سیاسی انجام می‌‌دهد و وقتی به این مسأله اشاره داریم که فیفا  قبلاً چهره‌اش را نشان داده بود و با مسأله اوکراین بیشتر چهره‌اش را هویدا کرد، منظورمان همین تصمیمات گذشته است. شما به چه دلیل وقتی خودتان این کار را می‌‌کنید، چرا اسرائیل را به اروپا بردید و زمانی که ورزشکاران کشورهای مسلمان یا حتی غیرمسلمان با ورزشکاران رژیم صهیونیستی مسابقه نمی‌دهند، چرا با آنها برخورد می‌‌کنید؟ متأسفانه ما در دیپلماسی ورزشی‌مان از این نکات به درستی نمی‌توانیم استفاده کنیم و فدراسیون جهانی از جمله فوتبال و جودو را به چالش بکشیم.»
واعظ آشتیانی درباره اینکه به نظر می‌‌رسد کمیته بین‌المللی المپیک هم نگاهی مانند فیفا داشته باشد و حتی اتحادیه جهانی کشتی هم مسابقه با کشتی‌گیران روسی را منع کرده، عنوان کرد:« من از فرمایشات مقام معظم رهبری وام می‌‌گیرم که فرمودند ما هرگونه جنگی را در سراسر دنیا محکوم می‌‌کنیم ولی ما دخالت فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک در سیاست را نیز محکوم می‌‌کنیم. متأسفانه در جهان اسلام اتحاد و یکپارچگی وجود ندارد و اگر این اتحاد وجود داشت، ما ید واحد می‌‌شدیم و از کلیه این فدراسیون‌های بین‌المللی و جهانی بیرون می‌‌آمدیم و خودمان یک کنفدراسیون کشورهای اسلامی در فدراسیون‌های ورزشی تشکیل می‌‌دادیم اما به دلیل اینکه قدرت‌های بزرگ در برخی از کشورهای مسلمان نفوذ کرده‌اند و آنها در پشت پرده به نوعی این کشورهای اسلامی را مدیریت می‌‌کنند، نمی‌توانیم این ید واحد باشیم اما می‌‌توانیم از طریق رسانه‌هایی که در اختیار داریم، این مسائل را در ابعاد بین‌المللی مطرح کنیم. رایزنی و دیپلماسی ورزشی در اینجاست که مفهوم پیدا می‌‌کند.»
موضوعی که در این میان وجود دارد این است زمانی که عراق در جنگ تحمیلی به ایران حمله کرد یا در زمان تجاوز عربستان به یمن، فیفا عکس‌العملی از خود نشان نداد. واعظ آشتیانی در این باره چنین نظر داد: «ما در این باره مصداق‌های فراوانی داریم. در برمه هم مسلمان‌ها را کشتار کردند، کسی صدایش درنیامد. مشکل کشورهای اسلامی همان است که به آن اشاره کردم ولی ما به نوبه خودمان و به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی باید با رسانه‌هایی که داریم، این مسائل را مطرح کنیم. حتی اگر صدایمان هم به جایی نرسد، باید تکلیفمان را ادا کنیم و ادله‌های محکم حقوقی را فراهم کنیم تا بموقع از آنها استفاده کنیم.»
او درباره اینکه فوتبال ایران هم با چنین سیاست بازی‌هایی از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه شده، گفت:« بله. از این نمونه‌ها فراوان داشته‌ایم ولی ما در فوتبالمان نیروهای کارآمد نداشته‌ایم که بموقع عکس‌العمل‌های خاصی داشته باشند. متأسفانه برخی که آگاه به مسائل سیاسی و ورزشی نیستند، فکر می‌‌کنند اگر مسابقه‌ای در سرزمین اشغالی هم انجام شود، قهرمان ما باید آنجا رقابت کند و این نشان می‌‌دهد ما گاهی و بین خودمان هم اتحاد نداریم و برای همین عده‌ای به تعبیر من لمپن و شارلاتان فیفاهراسی راه می‌‌اندازند و برخی از مسئولان ما هم باورشان می‌‌شود.»
 واعظ آشتیانی درباره تبعیت AFC و فیفا از تحریم‌های امریکا و اینکه پاداش‌های فدراسیون فوتبال یا استقلال و پرسپولیس بلوکه شده، توضیح داد: «در این رابطه بانک‌ها تبعیت نمی‌کنند. اگر منصفانه بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، شاید فیفا و AFC بخواهند این پول را بدهند، کدام یک از بانک‌های بین‌المللی قبول می‌‌کنند این پول را بدهند؟ ما نمی‌توانیم چمدان ببریم و از فیفا و AFC پول بگیریم.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/15/605248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها