« ایران» از آخرین وضعیت بازار جهانی نفت گزارش می دهد

پرواز نفت تا 120 دلار


قیمت شاخص نفت خام برنت روز پنجشنبه، ۱۲اسفندماه رکورد 14سال اخیر را شکست و  از مرز 119دلار عبور کرد. البته در پایان معاملات این روز به ۱۱۸دلارو۲۲سنت رسید و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا هم با ۲دلارو۴۱سنت افزایش، ۱۱۳دلارویک سنت برای هر بشکه شد. این رقم  بالاترین قیمت از سال 2008 بود. این رشد قیمت پس از جدیدترین دور تحریم‌های امریکا علیه بخش پالایش نفت روسیه اتفاق افتاد که نگرانی‌ها نسبت به تحریم شدن صادرات نفت‌وگاز روسیه در دور آتی تحریم‌ها را برانگیخت. تاکنون واشنگتن صادرات نفت‌وگاز روسیه را هدف نگرفته، زیرا بایدن نگران تأثیر تحریم‌ها روی بازارهای جهانی نفت و قیمت‌های انرژی امریکا است. گروه بانکی ANZ استرالیا هدف کوتاه‌مدت برای قیمت نفت را به ۱۲۵دلار در هر بشکه افزایش داد و اعلام کرد کمبود عرضه می‌تواند سبب افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. با این حال، تا روز گذشته قیمت‌ها اندکی کاهش یافت و در زمان تنظیم این گزارش در ساعت 16 روز جمعه، قیمت معاملات آتی هر بشکه نفت خام شاخص برنت به 112،56 دلار رسیده بود. قیمت معاملاتی شاخص دبلیوتی‌آی امریکا هم به 109،97دلار در بشکه رسید. اگرچه در روزهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله امریکا و ژاپن اقدام به آزادسازی بخشی از ذخایر خود کردند تا قیمت‌ها کاهشی شود؛ اما بازار نفت اکنون به بازگشت بشکه‌های نفت ایران و احیای تعادل بازار به کمک این بشکه‌ها بسیار امیدوار است. «نرسی قربان» کارشناس بین‌الملل نفت در این‌باره به ایرنا، می‌‌گوید: رشد قیمت نفت در شرایط فعلی به دلیل تنش‌های سیاسی و کاهش عرضه است و ورود نفت ایران به بازارهای جهانی می‌تواند تا حد زیادی قیمت نفت را کنترل کند.

کاهش صادرات نفت روسیه حتی بدون تحریم‌ها
همزمان با نگرانی خریداران نفت روسیه از نقض تحریم‌های مالی علیه این کشور، سیاستمداران امریکایی خواستار ممنوعیت واردات نفت روسیه به امریکا شده‌اند. در همین حال رویترز در گزارشی عنوان کرده که خریداران در خصوص خرید نفت روسیه محتاط شده اند و برای سومین بار متوالی یکی از تولیدکنندگان نفت روسیه موفق به فروش نفت خام اورال این کشور از طریق مناقصه منظم نشده است. خبرنگار بلومبرگ نیز در این باره از ناباوری خود نوشته است. بلومبرگ می‌نویسد: نفت روسیه حتی با تخفیف هم خریدار ندارد. طبق آمار دولتی، روسیه معمولاً ۴،۷ میلیون بشکه در روز نفت خام و ۲،۸ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند. اما انرژی اینتلیجنس اکنون برآورد می‌کند که ۱،۵ میلیون بشکه در روز نفت خام و یک میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی روسیه از راهیابی به بازار بازمانده است.

رکوردشکنی قیمت بنزین
افزایش قیمت نفت پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت بنزین را در اکثر کشورها و مناطق جهان از جمله کالیفرنیا به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. تورم حاصل از افزایش قیمت سوخت اکنون زندگی شهروندان کشورهای مصرف کننده را تحت تأثیر قرار داده است. در این باره انجمن خودروی امریکا اعلام کرد قیمت دیزل در جایگاه‌های سوخت کالیفرنیا روز پنجشنبه به ۵،۱۸۵ دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین هم به رکورد ۴،۹۴ دلار در هر گالن افزایش یافت. قیمت بنزین در سانفرانسیسکو به بیش از پنج دلار در هر گالن رسید.بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، ذخایر بنزین وست کاست به ۳۴،۴ میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین سطح فصلی در ۱۳ سال گذشته است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/14/605256/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها