سفرهای استانی رئیس‌جمهور از نیمه گذشت

آبادانی بدون خسارت به طبیعت


گروه سیاسی/ درحالی که برخی جریان‌های داخلی روی مذاکرات وین تمرکز کرده‌اند، دولت اما مطابق رویکرد نگاه به درون، با قوت درحال پیگیری حل مشکلات داخلی و رفع موانع درونی توسعه و رشد است. سفر رئیس جمهور به استان گلستان، آن هم زمانی که برخی آن را نقطه اوج مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌خوانند، از این جنس است. سفر روز گذشته آیت‌الله رئیسی به استان گلستان، شانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور، آن هم در 6 ماه فعالیت دولت سیزدهم است. این آمار، به تعبیر علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، هر ماه به‌طور میانگین 3 سفر استانی را شامل می‌شود. پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور، حدود یک ماه قبل به استان گیلان انجام شد و پس از آن به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، برای مدت کوتاهی متوقف ماند. حالا رئیس جمهور بار دیگر حضور در میدان و بودن در میان مردم را، این بار از استان گلستان آغاز کرده است. برنامه‌ها و محورهای سفر به این استان شمالی، براساس اولویت‌ها و ویژگی‌های آن تنظیم شده است. به این ترتیب که آیت‌الله رئیسی نخست از جزیره آشوراده به عنوان یکی از گنجینه‌های محیط زیستی و گردشگری این استان بازدید کرد و سپس به بازارچه مرزی اینچه‌برون، به عنوان یکی از شریان‌های ارتباط تجاری ایران و آسیای مرکزی رفت. رئیس جمهور در این بازدید هم آخرین تحولات لجستیکی این بازارچه را بررسی کرد و هم در دیداری صمیمی با مردم، نیازها و اولویت‌های آنان را نیز شنید؛ ترکیبی از گزارش‌های بوروکراتیک، میدانی و کسب اطلاعات مردمی که در مجموع سبب شناخت دقیق مدیران عالی کشور از مسائل خواهد شد.
کار متفاوتی در استان گلستان انجام خواهد شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه گرگان که از سوی نماینده ولی فقیه و استاندار مورد استقبال رسمی قرارگرفت، با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها و تحصیلکردگان است، اعلام کرد: زمینه ایجاد اشتغال در استان گلستان فراهم است و ان‌شاء‌الله با کمک همه مدیران و دست‌اندرکاران و مردم عزیز در استان و با پیروی از رزمندگان سنی و شیعه این استان، با یک حرکت جهادی کار متفاوتی در این زمینه انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه با وجود همه کارهایی که تاکنون برای آبادانی استان انجام شده، اما مشکلاتی در استان گلستان داریم، افزود: همکاران من و مدیران استان تحت نظر استاندار و در خدمت نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، بررسی‌های خوبی درباره این مشکلات و مسائل و بویژه مشکل بیکاری در استان انجام داده‌اند.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با پیروی از سرداران شهید و رزمندگان سنی و شیعه در این استان که حرکت‌شان برای همه ما درس‌آموز بوده، کارهای ماندگاری برای استان گلستان انجام شود.
دستور آیت‌الله رئیسی برای لایروبی سریع خلیج گرگان
نخستین برنامه آیت‌الله رئیسی در این سفر، بازدید از جزیره آشوراده و کانال خزینی بود که طی آن رئیس جمهور از نزدیک در جریان مشکلات توسعه این مناطق قرار گرفت.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ضروری است که کانال‌های ورودی آب به این منطقه لایروبی شود، اظهارکرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد. مسئولان بدون فوت وقت سریعاً برای احیای خلیج گرگان اقدام کنند.
وی با تأکید بر اینکه پس از این سفر استانی لایروبی آبراهه‌های تأمین‌کننده آب این مناطق انجام شود، تصریح کرد: حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز جلسه کارشناسی را تشکیل و اقدامات لازم بسرعت آغاز شود. رئیسی گفت: دستگاه‌های اداری، احیا، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده‌اند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه در زمینه گردشگری و محیط زیست، افزود: چندین بار در زمینه توسعه این منطقه مطالعه انجام شده است، لذا الان دیگر زمان اجرا است و تعلل پذیرفتنی نیست.
بازدید از مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون
رئیس جمهور ‎ با حضور در مرکز لجستیک مرزی و گمرک اینچه‌برون نیز با بیان اینکه گسترش مسیرهای ریلی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه ملی است، گفت: برای توسعه خطوط ریلی مقرون به‌صرفه‌ترین، مطمئن‌ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها مدنظر باشد.
وی، توجه به پیشنهادات و راهکارهای کارشناسی و تخصصی را ضرورت اصلی کارآمدی فرایندهای توسعه‌ای دانست و اظهار کرد: در میان راهکارهای نخبگانی و کارشناسی نیز آنچه منافع ملی را بهتر و بیشتر تأمین می‌کند باید ملاک عمل باشد.
رئیسی در ادامه به اهمیت کریدور شمال-جنوب اشاره و تأکید کرد: این کریدور از آن دسته زیرساخت‌هایی است که کمک مؤثر و زیادی به توسعه کشور می‌کند.
وی همچنین با حضور در بازارچه مرزی اینچه‌برون با مردم و برخی از کسبه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ‎در جریان این بازدید رئیس‌جمهور پس از شنیدن مشکلات و دیدگاه‌های بازاریان، دستورات لازم را برای پیگیری و رفع این مشکلات صادر کرد.
نباید به بهانه آبادانی جنگل را غارت کرد
رئیس جمهور عصر دیروز نیز در دیدار با نخبگان استان گلستان با بیان اینکه خداوند نعمات بسیاری را به انسان ارزانی داشته که باید از این ظرفیت‌ها برای عمران و آبادانی استفاده کرد، گفت: انسان باید زمین را آباد کند و از ظرفیت‌ها و هوا و فضا و امکانات موجود بهترین بهره را ببرد و برای آبادانی زمین تلاش کند، اما از بین بردن جنگل و ساحل و امانت و منفعت طلبی و زیاده‌طلبی خلاف عمران و آبادی است.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی حمایت از کشاورزی را یک مسأله مهم در استان گلستان توصیف و تأکید کرد: اگر روستاها را به عنوان بخش تولیدی مهم تبدیل کنیم، روستاییان در حاشیه شهر سکونت نخواهند کرد.
اقتصاد روستا باید فعال شود
رئیس جمهور افزود: اقتصاد روستا باید فعال شود و اگر تسهیلاتی وجود دارد باید به روستایی پرداخت و تولید روستا خریداری شود.
وی همچنین به ظرفیت وجود سواحل در گلستان اشاره کرد و گفت: اگر اقتصاد دریا احیا شود می‌توانیم اقدامات بزرگی را انجام دهیم و از آن برای توسعه استفاده کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به بازدید از آشوراده و سواحل بندرترکمن گفت: متأسفانه از این امکانات و ظرفیت موجود به هیچ عنوان استفاده نشده و پیشرفت این منطقه به خاطر قوانین پیچیده سازمانی معطل مانده است.
تمایل کشورهای منطقه برای توسعه روابط تجاری
وی در ادامه خواستار فعال‌تر شدن منطقه آزاد اینچه‌برون شد و گفت: کشورهای منطقه سی‌آی‌اس و سایر کشورهای منطقه تمایل زیادی برای توسعه روابط تجاری با ایران دارند و در این شرایط بهترین بازار منطقه می‌تواند در اختیار ایران قرار بگیرد که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: با ترکمنستان مذاکرات مختلفی انجام دادیم و به واسطه این مذاکرات در زمستان امسال برخلاف سال‌های قبل هیچ قطعی گازی در کشور نداشتیم. وی بیان کرد: استان‌های مرزی باید با همکاری وزارت امور خارجه با کشورهای همجوار ارتباط برقرار کنند که این موضوع به استانداران تأکید شده است.
دعوت رئیسی از دانشگاهیان گلستان
رئیس جمهور همچنین به راکد ماندن برخی صنایع در گلستان اشاره کرد و گفت: این صنایع باید فعال شود که در آن صورت بخشی از مشکل اشتغال استان برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های گلستان باید برای شناسایی چالش و مشکلات استان فعال‌تر شوند و نظام مسائل استان را تعریف کنند و درباره آن مطالعات و پژوهش انجام دهند، افزود: دانشگاه‌ها به عنوان اتاق فکر دولت می‌توانند در مسأله شناسی و شناسایی مشکلات به دولت کمک کنند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه وضعیت فعلی اقتصاد بویژه در گلستان قانع کننده نیست، اظهارکرد: گلستان در برخی تولیدات کشاورزی و صنعتی رتبه نخست کشور را دارد که باید از این فرصت برای رونق بیشتر اقتصادی استان استفاده کرد. وی با اشاره به تنش‌های آبی گلستان تأکید کرد: در جاهایی که نزولات آسمانی کمتری هم داریم با مدیریت بهتر آب می‌توانیم منابع آبی را برای بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت تأمین کنیم. رئیس جمهور گفت: استقرار صنایع تبدیلی یکی از نیازهای جدی گلستان و دیگر استان‌های برتر تولیدکننده محصولات کشاورزی است که با راه‌اندازی بیشتر آن از خام فروشی جلوگیری خواهد شد.
فقر مطلق زیبنده جمهوری اسلامی نیست
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نباید در کشور فقر مطلق داشته باشیم، گفت: فقر مطلق محصول بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی بوده و زیبنده جمهوری اسلامی نیست. وی گفت: نباید اجازه بدهیم خانواده‌ای برای اداره زندگی و تأمین نیازهای اولیه زندگی مشکل داشته باشد که برای کمک به حل این مشکل از کمک مردم و بخصوص گروه‌های جهادی استقبال می‌کنیم. آیت‌الله رئیسی به همراهی گروه‌های مردمی در کنترل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شد و حتی برخی افراد شغل خود را از دست دادند که حمایت مستمر گروه‌های مردمی بخصوص بسیج و نیروهای جهادی آلام مردم را کاهش داد.
حمایت دولت سیزدهم
از گروه‌های جهادی
رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم از گروه‌های جهادی حمایت کرده و با آغوش باز از اقدامات مردم شهری و روستایی و خیران برای کم کردن آلام شهروندان استقبال خواهد کرد.
وی ادامه داد: با تشکیل شورای عالی جهادی و فعال کردن بخش جهادی بسیج سازندگی امیدواریم بیش از گذشته از اقدامات گروه‌های جهادی حمایت شود.
آیت‌الله رئیسی هدف دولت از انجام سفرهای استانی‌ را نظارت دقیق بر مصوبات برای اجرای کامل آنها دانست و اظهارکرد: قبل از سفر، هیأت‌های کارشناسی به استان‌ها سفر می‌کنند و با احصای چالش‌ها و راه‌حل‌ها، بهترین راه حل برای کاهش مشکلات مردم را انتخاب خواهند کرد.
 وی با اشاره به اینکه در اتاق مدیران دولت باید همیشه روی مردم باز باشد، گفت: مدیر نظام اسلامی و دولت سیزدهم باید از مردم، با مردم و بین مردم باشد و این موضوع را باید مردم احساس کنند.
رئیس جمهور افزود: توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی باید محور فعالیت مدیران باشد و مدیران بدانند هر کاری که برای مردم زشت است، برای مدیران این دولت باید زشت‌تر تلقی شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/1/605276/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها