انفعال بایدن، عامل نجات غرب اروپا

مزایای حضور یک رئیس پیر و محافظه‌کار در کاخ سفید!


ایان برمه،  تحلیلگر سیاسی  
‌مترجم: وصال روحانی
شاید دنیا باید احساس خوش اقبالی کند که جو بایدن در امریکا در رأس امور قرار دارد زیرا اگر دونالد ترامپ، سلف بسیار تندرو او هنوز صدر کار بود، معلوم نبود، در قبال ماجرای اخیر روسیه- اوکراین دست به چه کار ویران کننده‌ای می‌زد. در پی آغاز جنگ اوکراین، بایدن پیر و محافظه‌کار با آرامش دستور شروع هماهنگ‌سازی عملیات جبرانی امریکا با فعالیت‌های نظامی اروپا را صادر کرد و از نیروهای غربی خواست از هر اقدام شتابزده‌ای پرهیز کنند. این چیزی است که قطعاً ترامپ انجام نمی‌داد. او در ایام زمامداری‌اش بارها پوتین را به خاطر کارهای قدرتمندانه‌اش ستایش و حتی وی را به سبب تاکتیک‌های تهاجمی‌اش در اوکراین یک نابغه خوانده بود اما به محض ورود ارتش روسیه به خاک اوکراین، ادعا کرد در صورت حضور وی در مسند قدرت، پوتین جرأت این کار را نداشت. زیرا می‌دانست او اقدامات جبرانی تندی را در دستور کارش قرار می‌دهد. اقداماتی که می‌توانست امنیت کل دنیا را به خطر بیندازد. شکی نیست که اقدامات سرشار از انفعال بایدن در کاخ سفید، پوتین را جری‌تر و در پیشروی در خاک اوکراین و تسخیر یک به یک مواضع مورد نظر خود مصمم‌تر و موفق‌تر ساخته اما بایدن با اتخاذ مواضعی کاملاً متفاوت با ترامپ اروپایی‌ها را در تقابل با قدرت‌های شرق قاره سبز تنها گذاشت.
بایدن طی 14 ماه زمامداری‌اش کوشیده با اروپایی‌ها باب همکاری‌هایی تازه را بگشاید و آنها را با امریکایی‌ها همسو سازد. این امر سبب شده پس از شروع بحران اوکراین هرگونه واکنش نظامی تند و بحران‌سازی از دستور کار اروپایی‌ها هم خارج شود و بخشی از اروپا درگیر یک جنگ نظامی وسیع و سرشار از تلفات نشود. البته جدیدترین نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد قاطبه مردم امریکا معتقدند که ورود روس‌ها به خاک اوکراین محصول ضعف شدید بایدن است. ولی وقتی شرایط دنیا و بویژه اروپا در خلال جنگ اوکراین بررسی می‌شود، می‌بینیم که سیاست «آرام‌سازی شرایط» و اجتناب از تشدید وضعیت بحرانی که با کارگردانی بایدن «بیش از حد مصالحه‌جو» اعمال شده، لااقل به لحاظ دور نگه داشتن ملل مختلف از عرصه جنگی که می‌توانست جهانسوز باشد، برای اروپا آنقدرها هم «روش‌گزینی» غلطی نبوده است.
با این حال نظرسنجی‌ها می‌گوید 62 درصد امریکایی‌ها اعتقاد دارند که عدم حضور ترامپ در کاخ سفید دلیل نخست اقدام تهاجمی روس‌ها در خاک اوکراین بوده و ضعف بایدن در این امر کاملاً هویدا است. رأی‌گیری تازه شبکه خبری فاکس هم نشان می‌دهد 91 درصد از هواداران جمهوری‌خواهان در عین اینکه دید مثبتی به پوتین ندارند، از بایدن بیشتر بدشان می‌آید و او را عامل اصلی سقوط شدید جایگاه امریکا در معادلات جهانی طی یک سال و دو ماه اخیر می‌انگارند. شکی نیست که انتساب بسیاری از لغزش‌های امریکا در عرصه دیپلماسی بین‌الملل به انتخاب‌ها و رویکردهای پر از خدشه بایدن یک برآورد صحیح است. بله او در آستانه 80 سالگی پیرتر و ترسوتر از آن است که کاری مهم و قاطعانه را در صحنه سیاست و سایر امور برای امریکا انجام بدهد و بیش از آن محافظه‌کار است که رقبای کشورش را بترساند. اما تک فایده بزرگ زمامداری او در کاخ سفید این است که همین اقدامات انفعالی جنگی را شعله‌ور نساخت که آتش آن می‌توانست اروپایی‌های منتقد از وی را نیز به دامان مرگ بکشاند.
منبع: Project Syndicate


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/1/605281/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها