در حمله انتحاری به نمازگزاران شیعه پاکستانی دست‌کم 56 نفر به شهادت رسیدند

حمله خونین تروریستی در نمازجمعه پیشاور


گروه جهان/ انفجار بمبی قوی در مسجد شیعیان پاکستان تا عصر دیروز دست‌کم 56 کشته و دست کم 194 مجروح برجا گذاشت اما با توجه به شدت جراحات، پیش‌بینی می‌شود شمار تلفات افزایش داشته باشد.  به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، پلیس منطقه شمال‌شرق پیشاور محل انفجار دیروز را مسجد «کوچا ریسالدار» در نزدیکی مرز افغانستان اعلام کرد. گفته می‌شود در زمان این انفجار نزدیک به 300 نمازگزار در حال اقامه نمازجمعه بودند و عامل این جنایت در نزدیکی محراب، کمربند انتحاری‌اش را منفجر کرده است.
براساس گزارش «محمد اعجاز»، رئیس پلیس پیشاور، عوامل انتحاری دو نفر بودند که در ورودی مسجد با مأموران پلیس درگیر شده و تیراندازی کرده‌اند. در این درگیری یک مأمور پلیس و یکی از مهاجمان کشته شدند اما همزمان نفر دوم که 5 کیلو مواد منفجره همراه خود داشت، با دویدن به داخل مسجد بسرعت کمربند خود را منفجر کرد و نمازگزاران را به خاک و خون کشید. با توجه به خیابان‌های باریک منطقه، امدادرسانی با دشواری بسیار انجام شد و مجروحان که بسیاری از آنها به‌دلیل شدت جراحات نیاز به جراحی داشتند به بیمارستان «لیدی ریدینگ» منتقل شدند. «شایان حیدر» که در زمان این انفجار در ورودی مسجد حضور داشت، گفت: «من در حال ورود به مسجد بودم که ناگهان با انفجاری مهیب به خیابان پرت شدم و وقتی چشم باز کردم تنها اجسادی را دیدم که در اطراف پراکنده بودند.»«زهید خان» دیگر مجروح این حادثه نیز گفت: «من قبل از اینکه نمازم را شروع کنم متوجه درگیری پلیس با یک نفر جلوی مسجد شدم اما همه چیز ظرف چند ثانیه رخ داد و هیچ کاری از من برنمی‌آمد.» هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما با توجه به اینکه گروه تروریستی داعش و تحریک طالبان پاکستان پیش‌تر عملیات‌های مشابهی را داشتند، نوک پیکان اتهامات به سمت این دو گروه تروریستی است. پاکستان در ماه‌های اخیر صحنه بروز عملیات‌های تروریستی بسیار بوده و شماری از نظامیان این کشور نیز در مرز افغانستان کشته و مجروح شده‌اند. برخی از کارشناسان پاکستانی، استقرار حکومت طالبان در افغانستان را به افزایش این عملیات‌های تروریستی ربط می‌دهند اما تاکنون هیچ شواهدی در این‌باره به دست نیامده است.
دستور فوری برای تحقیقات
پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان بلافاصله پس از این انفجار با مسدود کردن خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به این مسجد، تحقیقات تکمیلی را آغاز کردند. در همین حال به نوشته «سی‌ان بی‌سی نیوز»، «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان با محکوم کردن این حمله تروریستی اعلام کرد شخصاً بر روند درمان مجروحان این انفجار نظارت خواهد داشت. «شیخ رشید»، وزیر کشور پاکستان نیز ضمن محکومیت این انفجار، دستورات ویژه برای شناسایی ابعاد مختلف این جنایت را صادر کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/1/605282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها