وزیر نفت از جمع آوری گازهای مشعل تا پایان دولت سیزدهم خبر داد

تبدیل دود به سود


گروه اقتصادی  - آیین بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل روز پنجشنبه با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد. در این مراسم، همسو با اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون، هشت قرارداد به ارزش ۴۷۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید. قراردادهایی که با اجرای آنها از گازسوزی در شرق رودخانه کارون جلوگیری می‌شود و علاوه بر رعایت ملاحظات زیست محیطی، ارزش افزوده ایجاد و خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی را تأمین می‌کند. در این آیین، وزیر نفت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را از نان شب واجب‌تر دانست و گفت: قول می‌دهیم که در پایان این دولت گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌آوری شود. به گزارش شانا، جواد اوجی گاز را انرژی پاک، سازگار با محیط زیست، قابل دسترس و ارزان‌تر از دیگر سوخت‌های مایع فسیلی عنوان کرد و افزود: در گزارش‌های ارائه‌شده در کمیته‌های فنی و نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی‌ئی‌سی‌اف) بیان شد که عصر طلایی گاز آغاز شده و این روند تا سال ۲۰۵۰ صعودی است.
وی با بیان اینکه روند رشد گاز در سبد انرژی نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی بالاتر است، یادآوری کرد: در نشست اخیر اوپک‌پلاس قیمت هر مترمکعب گاز ۲ دلار و ۲۰ سنت عنوان شد که البته بخشی به‌دلیل مسائل اوکراین و روسیه است که پیش‌بینی شد هر مترمکعب گاز به ۳ دلار هم برسد، اما در ایران گاز به قیمت ۲۰ سنت به پتروشیمی‌ها و حدود یک تا دو سنت نیز به مردم با توجه به یارانه بالایی که به آن تعلق می‌گیرد، عرضه می‌شود. وزیر نفت تکمیل زنجیره پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را بسیار دلچسب عنوان کرد و گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل جزو یکی از آرزوهاست.
 اگر سرمایه‌گذاری نشود...
اوجی با اشاره به اینکه این نگاه واگذاری به بخش خصوصی در دولت و وزارت نفت وجود دارد و بن‌بستی برای ما نیست، تصریح کرد: امروز بالاترین خدمت در صنعت نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در این صنعت است. باید از افت فشار و به‌دنبال آن افت تولید در میدان‌های نفت و گاز جلوگیری کرد. اگر سرمایه‌گذاری نشود، اگر امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز داشتیم، سال‌های آتی این شرایط نامناسب‌تر خواهد شد و چه بسا که مجبور به واردات گاز و فرآورده شویم. وی تأکید کرد: به همین دلیل عرض می‌کنم که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از نان شب هم واجب‌تر است. از طرفی نیز پایین‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری و بالاترین سودآوری در حوزه صنعت نفت و گاز کشور است. وزیر نفت با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری گازهای مشعل و تولید ارزش افزوده از آن گفت: باید از سوزاندن این سرمایه‌ها جلوگیری کرد و به آقای رئیسی قول می‌دهیم که در پایان این دولت گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌آوری شود که راهکار دارد و می‌شود.
یکی دو ماهه به بالاترین ظرفیت تولید نفت می رسیم
وزیر نفت با بیان اینکه بارها عنوان کردم منتظر و معطل مذاکرات وین نمی‌مانیم و قول می‌دهم به محض روشن شدن چراغ سبز وین ظرف یکی، دو ماه به بالاترین ظرفیت صادرات نفت برسیم، تصریح کرد: ما در کنار مذاکرات وین که در جریان است، فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری را به‌صورت جدی شروع و در ۶ ماه اخیر ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم. اوجی امضای قرارداد خط لوله تابش با بانک ملت، توسعه میدان‌های نفتی، حفظ و نگهداشت تولید، جمع‌آوری گازهای همراه مشعل را به‌عنوان بخشی از فعالیت صنعت نفت دولت رئیسی عنوان کرد و افزود: نگاه این دولت و وزارت نفت در بحث سرمایه‌گذاری به‌طور جد استفاده از هلدینگ‌های بزرگ و بانک‌های داخلی است. وی با   عبدالعلی علی عسکری اینکه اگر صنعت نفت راه بیفتد کشور در بخش‌های مختلف از جمله درآمد و اشتغال راه خواهد افتاد و اقتصاد رونق خواهد گرفت، تصریح کرد: به جرأت می‌گویم درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با درآمدهای نفتی برابری می‌کند. ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۲ میلیارد دلار حاصل از صادرات فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما عرضه می‌شود. وزیر نفت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را مطلوب و اقتصادی بیان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی که برای بخش بالادست و پایین‌دست با استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی صورت گرفته است شاهد رونق بیشتر در صنعت نفت خواهیم بود. اوجی بر ضرورت سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش‌های مختلف صنعت نفت تأکید کرد و افزود: اگر این اتفاق نیفتد، در سال‌های آینده واردکننده گاز و فرآورده نفتی خواهیم شد.
جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل در ۲ سال آینده
وزیر نفت گفت: به جرأت می‌گویم که نزدیک به ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل در یک تا دو سال آینده جمع‌آوری و به خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبدیل می‌شود. اوجی اظهار کرد: متأسفانه هم‌اکنون حدود ۴۰ میلیون مترمکعب و نزدیک به دو فاز پارس جنوبی گازهای مشعل در کشور می‌سوزد که بیشتر مربوط به گازهای‌ میدان‌های نفتی در حال تولید در استان خوزستان است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نفت دولت سیزدهم برای جمع‌آوری و تعیین تکلیف گازهای همراه نفت، در مورد هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل که شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های فرآورش گاز منعقد کرد، افزود: این قراردادها به ارزش ۴۷۰ میلیون یورو همسو با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون انجام شد که بیشتر متعلق به مناطق نفت‌خیز جنوب است. وزیر نفت تأمین خوراک را از دغدغه‌های فعالان صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری شده در یک تا دوسال آینده، با فرآورش در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبدیل می‌شود. گفتنی است قرارداد امضاشده با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار شامل ۲۷ طرح احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری گازهای همراه، بهسازی ایستگاه‌های موجود و انتقال گازهای جمع‌آوری‌ شده به پالایشگاه بیدبلند است. درهمین حال، تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله مستقل بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورو با ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیون تن محصولات ارزشمند پروپان، بوتان، پنتان پلاس در زمینی به مساحت ۶۴ هکتار ساخته شده است.

زنجیره ارزش بیدبلند خلیج فارس تکمیل شد

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام تکمیل زنجیره ارزش بیدبلند خلیج فارس با افتتاح تأسیسات ذخیره‌سازی و اسکله صادراتی بیدبلند خلیج فارس توسط وزیر نفت، مأموریت بیدبلند خلیج فارس را جلوگیری از سوزاندن ثروت ملی در فلرها دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند این گازهایی که در فلرها می‌سوزد، باید تبدیل به ثروت بشوند و این تحقق یک آرزوی تاریخی است. به گزارش روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، عبدالعلی علی عسکری در مراسم افتتاحیه تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج فارس گفت: بیدبلند خلیج فارس، پروژه‌ای پرآوازه است و آنچه افتتاح شد، تأسیساتی مدرن و در تراز جهانی است. وی افزود: با افتتاح این پروژه ظرفیت صادراتی دو میلیون تن برای محصولات پروپان، بوتان و پنتان پلاس ایجاد می‌شود و به نوعی شش تنفسی بیدبلند خلیج فارس است.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: با افتتاح تأسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج فارس، زنجیره ارزش بیدبلند خلیج فارس تکمیل می‌شود. وی تصریح کرد: بیدبلند خلیج فارس و پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل، نمونه موفقی از همکاری و تعامل بخش خصوصی و وزارت نفت و بخش‌های مختلف وزارت نفت است و می‌تواند تبدیل به الگویی برای توسعه همکاری بخش خصوصی با وزارت نفت برای توسعه کشور شود. علی عسکری با اشاره به نامگذاری اسکله صادراتی بیدبلند خلیج فارس به نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: در این اسکله، کشتی‌هایی تا 100 هزار تن می‌توانند پهلو بگیرند و این نشان از عظمت این اسکله دارد. مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تأکید کرد: جمع‌آوری گازهای مشعل و جلوگیری از سوختن ثروت ملی یک آرزوی دیرینه در کشور بود و رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند گازهایی که در فلرها می‌سوزد باید تبدیل به ثروت شوند، بیدبلند خلیج فارس و جمع‌آوری گازهای مشعل، پاسخ به دغدغه رهبر انقلاب، تحقق آرزوی تاریخی ملت و جلوگیری از آلودگی محیط است. وی با اشاره به سوختن حدود ۴۸۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه با نفت در فلرها، اظهار داشت: امیدواریم پروژه جمع‌آوری گازهای همراه با نفت در دولت انقلابی دکتر رئیسی به اتمام برسد و در این دولت خاموش شدن آخرین فلر را جشن بگیریم. علی عسکری با اشاره به ارزش یک میلیارد یورویی پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل، گفت: قرارداد۴۷۰ میلیون یورویی از این پروژه در حضور وزیر محترم نفت امضا ‌شد و امیدواریم با تنفس خوراک و استمهال تعهدات، این پروژه سرعت بگیرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/1/605284/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها