شوی ضدجنگ سعودی و صهیونیست‌ها


عبدالرضا هادی‌زاده نائینی
خبرنگار دیپلماسی
سه روز قبل مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سومین روز از نشست اضطراری خود در خصوص بحران اوکراین قطعنامه‌ای در محکومیت روسیه صادر کرد.  قطعنامه‌ای که با 141 رأی موافق، 35 رأی ممتنع و 5 رأی مخالف به تصویب رسید. اما نگاهی به برخی کشورهای رأی‌دهنده در این مجمع خود دارای عبرت‌های فراوان است. رأی مثبت برخی کشورها که به ظاهر یک حمله نظامی را محکوم کرده‌اند به قدری با کنش‌های نظامی و سیاسی خودشان فاصله دارد که هر بیننده‌ای را به خنده تلخ وامی‌دارد.
به‌عنوان نمونه، عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که حمله نظامی به اوکراین را محکوم کرده است. مشخص نیست دقیقاً عربستان به کدام دلیل از یک حمله نظامی برآشفته است؟ آیا عربستان از کشته شدن مردم عادی عصبانی است یا از به خاک و خون کشیده شدن کودکان؟ یا اینکه این کشور از نابودی زیرساخت‌های اوکراین و خسارت‌های مالی کی‌یف ناراحت است؟ هر کدام از این موارد باشد این رژیم خود هنوز در این اقدامات سردمدار و پیشقراول است.
از آغاز حمله رژیم سعودی به یمن 7 سال می‌گذرد که در تمام طول این سال‌ها مردم یمن از زمین و هوا و آسمان محاصره بوده‌اند. آخرین آمارها حکایت از آن دارد که در طی این مدت قریب به 50 هزار یمنی شهید و مجروح شده‌اند که در این میان نام 4 هزار کودک یمنی کشته شده دیده می‌شود. از نظر حمله به زیرساخت‌ها نیز ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر، ۴ هزار و ۷۶۴ پل و جاده، ۳۰۷ نیروگاه برق، ۵۵۱ ایستگاه ارتباطی، ۲ هزار و ۲۲۸ مخزن آب، ۳۹۵ کارگاه و کارخانه، ۱۱ هزار و ۳۸۷ مرکز تجاری و ۲۹۲ کامیون حمل سوخت توسط ائتلاف سعودی به نابودی کشیده شده است.
همچنین طبق آخرین آمار مرکز حقوق بشری تا ابتدای امسال، بیش از ۵۷۰ هزار خانه مسکونی، هزار و ۴۱۳ مسجد، ۳۹۰ بیمارستان و درمانگاه، هزار و ۱۰۲ مدرسه و آموزشگاه و نیز ۷ هزار و ۱۹۱ زمین کشاورزی توسط عربستان سعودی تخریب شدند.
همه این موارد در حالی بوده است که تقریباً می‌توان گفت هیچ رسانه مستقل و جهانی رنج و فقر یمنی‌ها و جنایات علیه این ملت را پوشش نداده است، به‌طوری که امروز هیچ‌کس از قتل‌عام مدرسه الفلاح، قتل‌عام دانش‌آموزان ضحیان، حمله هوایی به جشن‌های عروسی المخار و ذمار و حجه، تخریب محله‌های مسکونی در تعز، استفاده از بمب‌های خوشه‎‌‌ای، هدف قرار دادن کاروان زنان در حریب القرامیش، حملات هوایی نیروهای ائتلاف متجاوز به زندان صعده و هزاران نمونه دیگر حتی خبری هم نشنیده است. در مقابل اما این روزها همه رسانه‌ها روزانه از بحران اوکراین خبررسانی کرده و تلاش دارند تا مانع از ادامه پیدا کردن آن شوند.
از دیگر کشورهایی که اکنون دغدغه پایان جنگ اوکراین را دارد رژیمی است که بیش از هفت دهه با کمک حق وتوی امریکا از زیر بار هرگونه پاسخگویی فرار کرده است. صهیونیست‌ها که رژیم جعلی خود را با نسل‌کشی فلسطینی‌ها در حیفا و کشتار مردم در سایر شهرهای فلسطین ایجاد کرده‌اند نیز در مقابل جنگ اوکراین بارها واکنش نشان داده‌اند.
 دولت غاصب اسرائیل با محاصره پرتراکم‌ترین نقطه جهان یعنی منطقه کوچک غزه سال‌هاست آنها را در بدترین وضعیت حقوق بشری قرار داده و از سال 1948 تاکنون بیش از صدهزار نفر از مردم این کشور را به شهادت رسانده است. اسرائیل که ثابت کرده زیست خود را مدیون بحران‌سازی، کشتار و جنگ بوده اکنون نگران ناامنی در شرق اروپا شده است. جالب آن‌که رژیم صهیونیستی و سعودی که در هارمونی امنیتی با یکدیگر به سر می‌برند هر دو در تشکیل گروه‌های تروریستی و تندرو در منطقه نقش ویژه داشته‌اند.
در این میان جمهوری اسلامی ایران در کنار 34 کشور دیگر رأی ممتنع به این قطعنامه داد. این رأی که نمود اجماع ملی در کشور بوده است درحالی است که ایران صراحتاً اعلام کرده با هر گونه جنگ در هر جای جهان مخالف است و البته ریشه جنگ اخیر را «دولت بحران‌زی ایالات متحده» می‌داند و حاضر نیست در کنار رژیم صهیونیستی و جنایتکاران علیه مردم فلسطین و یمن بازی سیاسی کشورهای غربی را تکمیل کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/2/605294/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها