ورود متفاوت به رقابت انتخابات ریاست جمهوری

مکرون در سودای تکرار حضور در الیزه


گروه جهان/ «امانوئل مکرون» در نامه‌ای به روزنامه‌های محلی فرانسه، نامزدی‌اش را برای دور جدید انتخابات ریاست جمهوری کشورش اعلام کرد.
به گزارش «گاردین»، رئیس جمهوری فرانسه مانند دیگر رقبایش ساعت 6 عصر پنجشنبه به وقت محلی در حالی برای شرکت در انتخابات ثبت نامش را مکتوب اعلام کرد که 500 نفر از نمایندگان مجلس و مقامات حامی او پای آن را امضا کرده بودند.
بنا بر اعلام کاخ الیزه، شرایط بحرانی در اوکراین و روسیه و تبعات احتمالی آن برای اروپا، سبب شد تا رئیس جمهوری از اعلام شفاهی نامزدی‌اش خودداری کند و قرار نیست کمپین انتخاباتی نیز برای او برگزار شود. «مکرون» در نامه‌اش برای رسانه‌ها نوشت: «من یک بار دیگر نیازمند اعتماد مردم هستم و روی این موضوع حساب زیادی کرده‌ام تا بتوانم بر چالش‌های کشور فائق آیم.» وی همچنین وعده داد: «اگر این بار پیروز انتخابات شوم، مالیات‌ها را بیشتر کاهش می‌دهم و در سیستم درمان تحول ایجاد خواهم کرد.»
براساس نظرسنجی‌ها تلاش‌های اخیر رئیس جمهوری فرانسه برای میانجیگری در بحران اوکراین و روسیه، شانس او را نسبت به رقبای اصلی راستگرایش که سابقه روابط خوب با روسیه را دارند، بالا برده است. در حال حاضر 28 درصد رأی‌دهندگان به «مکرون» اقبال دارند و «مارین لوپن» مهمترین رقیب او با 17 درصد در جایگاه بعدی بوده و «والری پکرس» و «اریک زمور» به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم هستند. هرچند «مکرون» در شرایط فعلی از وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود برخوردار است، اما واقعیت این است که این وضعیت بهتر در حدی نیست که بتواند به او کمک کند انتخابات ماه مه را بدون دردسر برنده شود و بسته به آینده مذاکرات او با «پوتین» و میزان ثمر بخش بودن آن، ممکن است راه او در انتخابات دشوار‌تر هم بشود، بویژه که تا این مرحله از جنگ اوکراین، تمام تلاش‌های او برای خاموش کردن آتش این جنگ بی‌ثمر بوده است و او نتوانسته آن طور که می‌خواست، فرانسوی‌ها را به این باور برساند که او رهبری مقتدر است که می‌تواند اروپا را از جنگ برهاند.
علاوه بر این به باور بسیاری از کارشناسان، او در 5 سال ریاست جمهوری که پشت‌سر گذاشته، نتوانست آنطور که باید، رضایت مردم کشورش را جلب کند. به گزارش «فرانس 24»، «مکرون» که بعد از «ناپلئون» جوان‌ترین رهبر فرانسه است، در حالی وارد الیزه شد که مردم فرانسه امید زیادی به او داشتند، اما خیلی زود بعد از طرحی که برای قانون کار و بازنشستگی ارائه کرد، خود را در مواجهه با معترضانی دید که نام خود را جلیقه زردها گذاشتند.
سلسله تظاهراتی که جلیقه زردها در فرانسه به راه انداختند و تنها بعد از آغاز کرونا فروکش کرد، بیش از یک سال «مکرون» را با دردسری جدی مواجه کرد. او همچنین در عرصه بین‌المللی نیز نتوانست رضایت فرانسوی‌هایی که هنوز هم مالی را مستعمره خود می‌دانند، فراهم کند و با اعلام خروج فرانسه از مالی بدون رسیدن به نتیجه‌ای ملموس، این کشور آفریقایی را که هنوز زخم‌های دوره استعمار فرانسه را بر پیکر دارد، ترک کرد. «مکرون» همچنین نتوانست به شعارهای خود برای به راه انداختن یک ارتش اروپایی عمل کند و در حالی که مردم فرانسه همانند بسیاری از جهانیان به‌خاطر قتل «جمال خاشقجی»، ولیعهد عربستان را مسئول می‌دانستند، اولین رهبر غربی شد که به دیدار «بن سلمان» رفت و بعد از بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به این اقدام، مدعی شد: «هیچ کس نمی‌تواند حتی یک لحظه هم تصور کند که بدون مذاکره با عربستان بتواند بحران لبنان را حل کند.» او در حالی مدعی تلاش برای حل بحران شد که با گروکشی کمک‌ها به این کشور در قبال تغییر در قوانین انتخاباتی آن، باعث افزایش مشکلات لبنان شده است.
با این حال اگر «مکرون» بتواند در جایگاهش ابقا شود نخستین رئیس جمهور فرانسه از سال 2007 به این‌سو خواهد بود که دو دوره متوالی در این سمت مانده است. با این حال رقبای «مکرون» نظر دیگری دارند.
«مانوئل بومبارد» رئیس کمپین «ژان لوک ملانشون»، کاندیدای چپ فرانسوی درباره این کاندیداتوری گفت: «ما بیشتر منتظر نامه عذرخواهی مکرون بودیم.» «اریک زمور»، کاندیدای راستگرا نیز با حمله به رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: «او یک دوره را به خاطر هیچ تلف کرد و مسئول شرایط نابسامان کشور است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7864/4/605301/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها