در بیست و یکمین روز تقابل با روسیه، سران کی‌یف به صلح ابراز تمایل کردند

ناامیدی از ناتو، امید به سازش با مسکو


زهره صفاری/ بیست و یکمین روز بحران اوکراین با تداوم مذاکرات میان هیأت اعزامی مسکو و کی‌یف در حالی آغاز شد که «ولودیمیر زلنسکی» با واقع‌گرایانه خواندن روند نشست، پرونده عضویت ناتو را بسته اعلام کرد. این در شرایطی بود که روسیه و امریکا همزمان با اعمال تحریم‌های جدید تقابل سختی را با یکدیگر آغاز کردند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، رئیس جمهور اوکراین با اعلام اینکه دور چهارم مذاکرات با روندی واقع‌گرایانه‌تر پیش می‌رود، نسبت به نتیجه این نشست مجازی ابراز امیدواری کرد: «مذاکرات همچنان ادامه دارد اما باید اعلام کنم که مواضع اعلام شده در این نشست بسیار واقع‌گرایانه‌تر شده است اما همچنان برای تصمیم‌گیری درباره راه حل برون رفت از بحران براساس منافع اوکراین نیاز به زمان داریم.» این اظهارات در حالی از سوی طرف اوکراینی مطرح شده است که «دیمیتری پسکوف»،  معتقداس: «تبدیل شدن اوکراین به یک کشور بی‌طرف با وضعیتی قابل مقایسه با اتریش و سوئد در مذاکرات با کی‌یف مورد بحث قرار گرفته است و یک «سازش» در این زمینه وجود دارد. این گزینه‌ای است که اکنون در حال بحث است و می‌توان آن را به عنوان یک سازش در نظر گرفت.»
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز زمان توافق را چندان دور ندانست: «مذاکرات دشواری است اما امیدهایی برای سازش وجود دارد.»
ناامیدی اوکراین از ناتو
وعده نافرجام و دیرینه غرب برای پذیرش عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که جرقه اختلافات با روسیه را به آتشی بزرگ و ویرانگر برای کی‌یف بدل کرد، آنقدر تاوان سنگینی برای سران اوکراین داشت که سرانجام «زلنسکی» به طور تلویحی اعلام کرد اوکراین آماده پذیرش ضمانت‌هایی از سوی غرب برای پایان دادن به این وعده بی‌حاصل است: «اوکراین عضو ناتو نیست و ما این را درک می‌کنیم. برای سال‌ها مدام شنیدیم که درهای ناتو روی ما باز است اما نمی‌توانیم وارد آن شویم. واقعیت همین است و باید آن را بپذیریم. خوشحالم که مردم اوکراین نیز این امر را دریافتند و متوجه شدند که باید متکی به خودشان و شرکایی باشند که به ما کمک می‌کنند.» کارشناسان معتقدند گرچه این اعتراف ناامیدانه «زلنسکی» به نوعی بسترسازی برای توافق با مسکو تعبیر می‌شود اما غربی‌ها از این اتفاق خرسند به نظر نمی‌رسند. به نوشته ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا در این باره گفت: «عدم عضویت اوکراین در ناتو برای روسیه امتیاز به شمار نمی‌رود بلکه تنها این اتفاقات بازتاب واقعیت امروز است.» در این شرایط نگرانی‌های غرب از تبعات اظهارات «زلنسکی» درباره ناتو پس از چند ساعت ظاهر شد. به طوری که به نوشته «الجزیره»، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات اوکراین و روسیه درباره آرایش جدید ناتو در اروپای شرقی گفت: «ما باید مواضع نظامی خود را براساس واقعیت جدید تغییر دهیم تا بتوانیم در تمامی جبهه‌ها امنیت‌مان را تقویت کنیم.»
تقابل روسیه و امریکا در جبهه تحریم
سنای امریکا دیروز همزمان با امضای بسته حمایتی 13.6 میلیارد دلاری کمک به اوکراین در کاخ سفید، با تصویب قطعنامه‌ای، «ولادیمیر پوتین» و دولت او را جنایتکار جنگی خواند و وزارت خارجه ایالات متحده با تحریم 15 فرد و نهاد روسی، فهرست تحریم‌ها را علیه مسکو سنگین‌تر کرد. اما روسیه نیز در این میان منفعل نماند و با اعلام نام 13 مقام ایالات متحده از جمله رئیس جمهور این کشور، وزیر خارجه و شماری از مقامات ارشد کاخ سفید و همچنین «هیلاری کلینتون» به این تحریم جدید پاسخ داد. همزمان با این تحریم‌ها، روسیه «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا و وزرای دفاع و خارجه این کشور را نیز تحریم کرد. نمایندگان مسکو همچنین در اعتراض به سیاست‌های غرب در قبال بحران مسکو- کی یف، شورای اروپا را نیز ترک کردند. این در حالی است که به نوشته المیادین، سفارت روسیه در واشنگتن اقدامات امریکا در راه انداختن کمپین‌هایی در محکومیت نقش عملیات نظامی روسیه در افزایش نرخ گازوییل در امریکا را ناشی از روسیه‌هراسی عنوان کرد و در توئیتی نوشت: «اینکه کاخ سفید با درگیر کردن بلاگرهای اینترنتی پرطرفدار، در مسیر تبلیغات کمپین ضدروسی گام برداشته، دلیلی است که ثابت می‌کند واشنگتن با تأکید بر روسیه‌هراسی، سعی در چرخش میدان سیاسی به سود خود دارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7875/4/607449/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها