دو جاسوس انگلیسی با بدهی این کشور به ایران معاوضه شدند

جاسوس 530 میلیون دلاری


گروه سیاسی/ نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی انگلیس که به جرم جاسوسی در ایران به 5 سال زندان محکوم شده بود، پس از پایان دوره محکومیتش به لندن تحویل داده شد. علاوه بر او انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی هم که شهریور ۱۳۹۶ به جرم جاسوسی بازداشت شده بود، پس از طی چهار سال از دوران محکومیت خود آزاد شد. این رویدادی بود که همزمان با آزادسازی 530 میلیون دلار از اموال بلوکه‌شده ایران توسط انگلیس همراه شد و مقام‌های دیپلماتیک کشورمان خبر دادند که بریتانیا بدهی تاریخی خود به تهران را تسویه کرده است.
نازنین زاغری که بود؟
زاغری، شهروند ایرانی- انگلیسی فروردین ماه سال 1395 در شرایطی که در حال ترک تهران به مقصد لندن بود، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر شد.
او فعالیت خود را از سال ۸۲ آغاز کرده و در سال ۸۷ جزو گروه‌های راه‌انداز بی‌بی‌سی فارسی بوده است. مهم‌ترین حوزه عملکرد زاغری در منطقه آموزش جاسوسی بوده و در انقلاب‌های رنگین کشورها نقش پررنگی داشت.
به گزارش فارس،  او پیش از حضور در ایران، مسئول شبکه‌‌‌سازی MI6 و وزارت خارجه انگلیس در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بود که در شبکه سازی‌های جاسوسی تحت پوشش خبرنگار و شکل دهی به انقلاب‌های رنگی در برخی کشورها نقش فعالی داشته است. در برخی کشورهایی که این جاسوس انگلیسی مأموریت داشته، بعداً انقلاب رنگی اتفاق افتاده است.
زاغری از طریق برگزاری دوره‌های به اصطلاح خبرنگاری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌‌کرد. از سویی هم در شکل‌گیری اعتراضات نقش بسیار مؤثری ایفا کرده است. او در حقیقت مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم 15 پروژه در کشورهای لبنان مراکش، مصر، یمن، اوکراین، گرجستان و... را برعهده داشته است.
فعالیت در ایران
‌راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی تحت پوشش شرکت‌های رسانه‌ای چون اسمال مدیا و اینتر نیوز با هدف تربیت روزنامه‌نگاران و شهروندان عادی برای اجرای عملیات جاسوسی از جمله اقدامات گسترده‌ای بود که این شهروند دوتابعیتی با هدف نفوذ به اماکن دولتی برای جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی ‌شده در دستور کار خود قرار داده بود.
در دو پروژه مربوط به ایران وی مسئولیت آموزش و به‌کارگیری جاسوسان را تحت پوشش خبرنگار برعهده داشته و در این دوره‌ها مطالبی از جمله نحوه جمع‌آوری و خروج امن اطلاعات و حتی برنامه‌های پیش‌بینی شده در زمان دستگیری احتمالی و انتقال امن اطلاعات آموزش داده می‌‌شد.
ناگفته پیدا بود که مجموعه این اقدامات پیدا و پنهان با رعایت همه جوانب پوشش امنیتی صورت می‌‌گرفت تا جایی که او به وضوح از کارورزان خود می‌خواست به‌هیچ ‌عنوان با ایمیل‌های رسمی با او ارتباط نگیرند. در پی دستگیری زاغری ۵۰ نفر دیگر  از عوامل شبکه جاسوسی تحت نظر او نیز دستگیر شدند و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرار گرفت.
گاف بزرگ جانسون
پیش‌بینی می‌‌شد با دستگیری زاغری مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی او شوند. درخواستی که کمترین اشاره‌ای به فعالیت‌های مخرب این جاسوس انگلیسی نمی‌کرد. در دورانی که زاغری در ایران زندانی بود، رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی وی تحت فشار قرار دادند.
در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی بودند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شد، بوریس جانسون، نخست وزیر کنونی انگلیس سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد.
جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از «نازنین زاغری» اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفت. این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیرعامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند.
 تسویه بدهی تاریخی
خبر آزادسازی زاغری در حالی در صدر خبرهای روز گذشته رسانه‌های انگلیسی نشست که «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور بدهی 400 میلیون پوندی خود به ایران را پرداخت کرد. هرچند برخی محافل خبری در ادعایی واهی آزادسازی زاغری را به بازپرداخت این بدهی مرتبط دانستند اما توضیحات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به همه شایعات پیرامون این موضوع پایان داد.
او در این باره گفت: «به صراحت اعلام می‌کنم هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضائیه باید درباره وضعیت آنها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7875/5/607456/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها