خبر


حفظ قدرت خرید کارمندان و کارگران در سال آینده

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به تصمیم‌های خوب دولت در بحث افزایش حقوق کارگران و کارمندان، گفت: افزایش دستمزد آنقدری که آن را برجسته و پررنگ می‌کنند، موجب بحران در کسب و کار و تعدیل نیروهای کار نخواهد شد و انتظار داریم با کنترل قیمت‌ها و تورم شرایط برای حفظ قدرت خرید کارگران و کارمندان در سال آینده فراهم شود.
حمید حاج‌اسماعیلی در ارزیابی مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار به ایسنا، گفت: در بحث دستمزد معتقدم که دولت هم در بخش کارگران و هم کارمندان اقدامات و تصمیمات خوبی اتخاذ کرد، به شرط اینکه با کنترل قیمت‌ها و تورم شرایط را برای حفظ قدرت خرید کارگران و کارمندان فراهم کنیم، لذا انتظار داریم سال آینده مدیریت و کنترل شایسته‌ای بر بازار حاکم شود تا این افزایش مزد بر سفره کارگران و معیشت آنها تأثیر مثبت خود را بگذارد.


انجام ۳۰۰ ساعت مباحث کارشناسی برای تعیین دستمزد

نماینده کارگری در شورای عالی کار گفت: بیش از حدود ۳۰۰ ساعت کار کارشناسی با حضور جامعه کارگری و کارفرمایی برای تعیین افزایش دستمزد زمان صرف شد و تنها به آخرین جلسه شورای عالی کار موکول نشده بود.
احمدرضا معینی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: جامعه کارگری و کارفرمایی مباحث علمی را مطرح کردند و بعد از ساعت‌ها بررسی و چانه زنی بر سر تعیین افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد توافق شد. وی افزود: شاهد جوسازی بعضی از کارفرمایان در خصوص بحث تعیین دستمزد هستیم که مباحثی از جمله تورم و تعدیل نیرو را در سال آینده مطرح می‌کنند که این‌ موارد مستندات کارشناسی ندارد.
این فعال کارگری با بیان اینکه دولت هیچ گونه اعلام نظری در خصوص تعیین دستمزد نکرد، گفت: وزارت کار زمینه‌ای را فراهم کرد تا دو طرف کارفرمایی و کارگری به اتفاق نظر برسند، در حالی که در دولت‌های گذشته شاهد بودیم که دولت خط قرمزهایی برای دستمزد تعیین می‌کرد و اجازه نمی‌داد درصد از عدد مورد نظرش بالاتر برود.
وی ادامه داد: درصد تعیین دستمزد با توجه به قانون کار و بر اساس دو اصل سبد معیشت و نرخ تورم صورت گرفت.
معینی با اشاره به اینکه با افزایش ۵۷ درصدی دستمزد هنوز به سبد معیشت کارگران نرسیدیم، گفت: سبد معیشت کارگران هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳.۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ نرخ‌گذاری شده است و حداقل دستمزد کارگران چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار تومان مصوب شده که تا رسیدن به سبد معیشت فاصله است. وی با اشاره به اینکه سال آینده ۹ درصد قدرت خرید کارگران افزایش یافت، گفت: این رقم در مقابل بحث تورم عددی نیست، ولی نفع این قدرت خرید به جیب جامعه کارفرمایان می‌رود، اگر کارگران که نیمی از جمعیت جامعه هستند قدرت خرید نداشته باشند در جامعه دچار رکود اقتصادی خواهیم بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7875/10/607476/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها