گزارش «ایران» از عملکرد 330 روزه وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد

از احیای ترانزیت تا تولید مسکن


گروه اقتصادی/آمار و ارقام نشان می‌دهد دولت در فعالیت چندماهه خود توانسته است در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و مسکن براساس برنامه پیش‌بینی شده اقدام کند.در حوزه مسکن ساخت واحدهای شهری و روستایی در قالب برنامه نهضت ملی شروع شده است و در حوزه حمل‌ونقل نیز، جابه‌جایی بار و مسافر در همه بخش‌ها، نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
مسکن/ در راستای تأمین مسکن مورد نیاز کشور، ایجاد تعادل در بازار مسکن، بهبود شرایط دسترسی خانوار به مسکن، همچنین اجرای قانون جهش تولید مسکن و وعده انتخاباتی رئیس جمهور مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن در قالب برنامه نهضت ملی مسکن، تعداد متقاضیان ثبت‌نام‌شده برای این طرح تا پایان بهمن ماه در مجموع  5 میلیون و 241 هزار نفر است که ظرفیت اراضی کلنگ‌زنی شده از ابتدا تا آخر بهمن 320 هزار واحد است. همزمان با اجرای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، برنامه اقدام ملی برای ساخت یک میلیون مسکن که در دولت قبل شروع شده بود نیز در جریان است. بر این اساس دولت پیگیری اتمام ساخت 530 هزار واحد مسکونی شروع شده طرح اقدام ملی مسکن (دارای پیشرفت فیزیکی 10 درصد) را دنبال می کند. از مردادماه که دولت سیزدهم آغاز به‌کار کرده است عملیات اجرای 140 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی کشور و200 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری شروع شده است. برای سرعت بخشی به ساخت مسکن در طرح نهضت ملی، مذاکره با کشورهای خارجی جهت تولید مسکن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خارجی با رویکرد ورود تکنولوژی و فناوری های نوین جهت ساخت صنعتی مسکن و استفاده از منابع مالی خارجی نیز در حال پیگیری است.
تسهیلات/ برای حمایت از متقاضیان واحد مسکونی در برنامه نهضت ملی مسکن، سقف تسهیلات ساخت به 450 میلیون تومان در شهر تهران، 400 میلیون تومان در سایر کلانشهرها، 350 میلیون تومان در مراکز استان‌ها، 300 میلیون تومان در سایر شهرها و 250 میلیون تومان در مناطق روستایی کشور افزایش یافت. همچنین طول دوره بازپرداخت این تسهیلات به 20 سال رسید.
با توجه به اینکه در این طرح دولت موظف به تأمین مسکن رایگان است، بانک اطلاعات زمین جهت ثبت اطلاعات زمین‌های تأمینی و شناسایی شده در تمامی شهرهای کشور برای اجرای برنامه‌های حوزه مسکن انجام شده است. بر این اساس تأمین زمین به استعداد 902 هزار واحد مسکونی در 1300 شهر کشور و تأمین اراضی برای احداث 1.4 میلیون واحد مسکونی دیگر تا پایان امسال از طریق ایجاد 62 شهرک یا شهر جدید، الحاق زمین به محدوده شهرها و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی در دستور کار است. تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در زمین‌های تأمین شده همزمان با دوره احداث واحدهای مسکونی، برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح مورد نیاز برای احداث 4 میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تأمین این مصالح نیز برای ساخت 4میلیون مسکن در 4سال در حال انجام است.
افزایش 100درصدی ترانزیت جاده‌ای/ دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش حمل‌ونقل نیز قابل توجه است. براساس آماری که به دست ما رسیده است میزان ترانزیت توسط بخش جاده‌ای در 11 ماهه سال‌جاری 8 میلیون تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (4 میلیون تن) 100 درصد افزایش داشته است. با بررسی روند 10 ساله ترانزیت مشخص می‌شود که بیشترین میزان ترانزیت در 11 ماهه سال 1393 و به میزان 11.3 میلیون تن ثبت شده است.
بخش ریلی/ در بخش ریلی نیز آمار و ارقام، رشد میزان مسافر و ترانزیت را نشان می دهد. تعداد مسافر جابه جا شده توسط بخش ریلی در 11 ماهه سال‌جاری18.8 میلیون نفر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (9.8 میلیون نفر) 92 درصد افزایش داشته است. میزان بار حمل شده توسط بخش ریلی در 11 ماهه سال‌جاری 43 میلیون تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (46 میلیون تن) 7 درصد کاهش داشته است.میزان ترانزیت توسط بخش ریلی در 11 ماهه سال‌جاری 1.800هزارتن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (650هزارتن)177 درصد افزایش داشته است. با بررسی روند 10 ساله ترانزیت ریلی مشخص می‌شود که بیشترین میزان ترانزیت در 11 ماهه سال 1396 و به میزان 1.454 هزار تن ثبت شده است. همچنین مقایسه عملکرد 11 ماهه سال‌جاری با عملکرد 11 ماهه سال 1396، افزایش 24 درصدی را نشان می‌دهد.
هوایی/ از ابتدای امسال تا آخر بهمن ماه، تعداد نشست و برخاست در پرواز‌های داخلی و بین المللی در 11 ماهه سال‌جاری به ترتیب 282 هزار فروند و 12 هزار فروند بوده است که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته(داخلی 235 هزار فروند و بین‌المللی 3.6 هزار فروند) به ترتیب 20 و 233 درصد افزایش داشته است. میزان اعزام و پذیرش مسافر در پرواز‌های داخلی و بین‌المللی در 11 ماهه سال‌جاری به ترتیب 25.409 هزار نفر و1.316هزار نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی 20.548هزار نفر و بین‌المللی 202 هزار نفر) به ترتیب 24 درصد و 551 درصد افزایش داشته است.با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، آمار جابه‌جایی مسافر در بخش های مختلف حمل‌ونقل در اسفندماه افزایشی خواهد بود. تعداد پرواز‌های عبوری از فراز کشور در 11 ماهه سال‌جاری 151 هزار فروند بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (98 هزار فروند) 54 درصد افزایش داشته است.
عملکرد بنادر/  در حمل‌ونقل دریایی نیز با توجه به اهتمام دولت برای واردات کالاهای اساسی و همچنین افزایش تجارت با کشورهای منطقه، میزان عملیات تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور در 11 ماهه سال‌جاری 140 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(117 میلیون تن)20 درصد افزایش داشته است. میزان عملیات کانتینری بنادر در 11 ماهه سال‌جاری 1.887 هزارTEU بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1.681 هزارTEU) 12درصد افزایش داشته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7875/11/607479/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها