گزارش «ایران» از تجارت با 5 کشور همسایه

موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا‌ تمدید شد


علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت از امضای پروتکل تمدید موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.
تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا‌ اهمیت بسزایی دارد، چرا که از این طریق ایران، حجم صادرات خود را به کشورهای عضو که شامل کشورهای عضو؛ بلاروس، روسیه، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است  با تعرفه گمرکی بسیار پایین افزایش دهد.
مجموعه کشورهای اوراسیا شاخص‌های اقتصادی قابل توجهی دارد ،به طوری که رتبه اول استخراج نفت با دارایی 14.5 درصد از منابع کل جهان، رتبه اول تولید گاز جهان با 20.2 درصد از سهم جهانی، رتبه چهارم تولید انرژی برق با 4.9 درصد از سهم جهان، رتبه سوم طول خط آهن شامل8درصد از جهان، رتبه چهارم تولید آهن با 4.7 درصد از جهان، رتبه پنجم تولید فولاد جهان را دارا است و با تولید ناخالص ملی 4.7تریلیون دلار، مساحتی بالغ بر 20 میلیون کیلومتر مربع را دارا است و جمعیتی بالغ بر 184 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، لذا تجارت خارجی ایران با این مجموعه بزرگ می‌تواند بسیار با اهمیت باشد. سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران با مرزهای دریایی (روسیه و قزاقستان) و زمینی (ارمنستان) هستند و سالانه بیش از 400 میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.
طی 11 ماه سال‌ جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجموع یک میلیارد و 244 میلیون و 536 هزار و 210 دلار بوده است که این مقدار در مدت مشابه سال 97، با میزان 550 میلیون و410 هزار و 9 دلار، رشد 105 درصدی را به همراه داشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به امضای پروتکل تمدید موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا توسط وزیر صمت، اظهار داشت: با توجه به اینکه موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۹۷ امضا شده و از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرای آن آغاز شده بود و نظر به اینکه مدت این موافقتنامه ۳ ساله بود، انتظار می‌رفت موافقتنامه تجارت آزاد پس از ۳ سال آماده شده و با آن جایگزین شود.
او افزود: کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران توافق کردند در صورتی که مذاکرات برای عقد موافقتنامه تجارت آزاد پیش از ۵ آبان ۱۴۰۱ به اتمام نرسد، موافقتنامه فعلی کماکان به قوت خود باقی مانده و اجرای آن ادامه پیدا کند‌ تا وقفه‌ای در مشوق‌های تجاری تعریف شده بین این کشورها و ایران به‌وجود نیاید.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در واقع تمدید موافقتنامه فعلی موجب می‌شود اگر مذاکرات مربوط به عقد موافقتنامه تجارت آزاد پیش از ۵ آبان ۱۴۰۱ به اتمام نرسیده و توسط پارلمان ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران با تأخیر به تصویب رسید، خلأ در روابط تجارت فیمابین ایجاد نمی‌شود.
او بیان داشت: از یک سال پیش مذاکرات مربوط به تبدیل موافقتنامه تجارت ترجیحی فعلی به موافقتنامه تجارت آزاد با ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا شروع شده و در دولت سیزدهم با سرعت بیشتری ادامه یافته است. با توجه به اینکه تصویب موافقتنامه جدید در مجالس کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود یکسال و نیم زمان نیاز دارد، این تمدید صورت می‌گیرد تا فاصله‌ای بین موافقتنامه فعلی و موافقتنامه تجارت آزاد که در حال مذاکره است، ایجاد نشود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت این امکان ایجاد شده که پس از ۳ سال این موافقتنامه بتواند ادامه پیدا کند و وقفه‌ای در روابط تجاری فیمابین ایجاد نشود.
تجارت با این اتحادیه فضای جدیدی برای تجار، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور فراهم کرده که باید بیشترین بهره را برای توسعه صادرات از این اتحادیه برد. این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی برای فعالیت در چهارچوب اتحادیه اوراسیا اعلام آمادگی کرده است. همچنین تبادل آسان و روان‌تر کالا بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه‌گذاری متقابل می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7875/12/607487/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها