شهرداری های اصفهان 3 ماه فرصت دارند تا فضاهای نا امن شهری را شناسایی کنند

برج های نا امن در نصف جهان


حمیرا حیدریان 

طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در حال حاضر بیش از ۴۳۰ ساختمان ناایمن در استان شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۳۰۰ سازه در شهرستان اصفهان است؛ سازه‌هایی که حالا ستاد مدیریت بحران را بر آن داشته تا فرصت 3 ماهه‌ای را برای شهرداری‌ها تعیین کند تا در بازه زمانی تعیین شده تمام فضاهای شهری توسط کارگروه‌های کارشناسی بررسی و ارزیابی شوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص گفت: بیشترین سازه‌های ناایمن شامل ساختمان‌های تجاری و خصوصی است. طبق آخرین فهرست اعلام شده ۳۲۸ ساختمان بلندمرتبه ناایمن در شهر اصفهان شناسایی شده است که البته این ناایمنی تنها در بخش سازه و استحکامات نیست، بلکه بخش عمده ناایمنی ساختمان‌ها به دلیل مشکلات تجهیزات ایمنی در مواقع آتش‌سوزی یا تأسیسات برق ساختمان است. همچنین بخشی از این ساختمان‌های ناایمن در بافت فرسوده قرار دارد که با توجه به اینکه تیم‌های کارشناسی تعیین شده هنوز میزان تعداد ساختمان‌های ناامنی که در این محدوده هستند، مشخص نشده است.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه به مالکان ۳۲۸ ساختمان ناایمن هشدارهای لازم برای ایمن‌سازی داده شده است، افزود: این ساختمان‌ها بر اساس فهرستی از وضعیت خطرپذیری از جمله‌ ایمنی برق، شرایط اطفای حریق، استحکام ساختمان و... بررسی شدند و بر اساس بخشنامه وزیر کشور، به مالکین آنها توسط شهرداری ابلاغ و اخطار داده شد که باید تا زمان مشخص شده برای رفع عیوب اقدام کنند که قطعاً تمام دستگاه‌ها کنار آنها هستند و کمک می‌کنند؛ اما در غیر این‌ صورت اگر ساختمان‌های ناایمن در مهلت قانونی ایمن نشوند با همکاری بخش قضایی و دادستانی اقدامات لازم برای تخلیه ساختمان و اعمال قانون انجام می‌شود و فهرست اسامی سازه‌های ناایمن توسط شهرداری اصفهان اعلام خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه برخورد با ساختمان‌های ناایمن تنها در دادن اخطار به مالکین خلاصه نمی‌شود و برخورد قضایی در مرحله دوم قرار دارد، خاطرنشان کرد: درخصوص برخورد با ساختمان‌های ناایمن اقدامات اساسی و اجرایی زیادی صورت گرفته است، به‌طور مثال گزارش داده شد که یکی از ساختمان‌ها در شهر جدید بهارستان به‌دلیل مجاورت با قنات و نشت آب، ایمنی لازم را ندارد و با دستور دادستانی و اعلام اخطار شهرداری، ساختمان تخلیه و پلمب شده و قرار است با همکاری نظام مهندسی و بخش‌های اجرایی برنامه‌ریزی شود تا این ساختمان از نظر ایمنی تعیین تکلیف شود. علاوه بر این ساختمان‌های دیگری هم هستند که علاوه بر اخطار، برخورد قضایی با آنها در دستور کار قرار گرفته و بزودی اجرایی می‌شود.این مسئول با اشاره به اینکه طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری موظف به شناسایی و اعلام فهرست این ساختمان‌ها است، خاطرنشان کرد: به مالکان این ساختمان‌ها زمان‌بندی خاصی برای ایمن‌سازی و رفع خطر ساختمان‌ها مشخص و ابلاغ شده است.شیشه‌فروش همچنین به ۱۹ ساختمان بلندمرتبه با عمر بالای ۵۰ سال در فولادشهر اشاره و بیان کرد: این تنها شهر اصفهان نیست که دارای ساختمان‌های ناایمن است بلکه ۱۹ ساختمان بلندمرتبه ناایمن در شهرستان لنجان وجود دارد که این ساختمان‌ها بالای ۵۰ سال عمر دارد و مبتنی بر 1630 واحد مسکونی است که ارزیابی ایمنی روی این ساختمان‌ها از سوی دانشگاه هنر صورت گرفته و نوسازی و بازآفرینی آن مورد مطالعه قرار گرفته است و شهرداری و شرکت عمران فولادشهر و اداره راه‌وشهرسازی مکلف به تعیین تکلیف و برنامه‌ریزی در این زمینه شدند که طرح امکان‌سنجی برای بازآفرینی این ساختمان‌ها در دست بررسی است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران استانداری اصفهان هماهنگی بین‌بخشی میان سازمان نظام مهندسی، شهرداری و بخش‌های اجرایی در ساخت‌وساز را به عهده دارد، افزود: در کل ساخت‌وسازها باید مقررات ملی ساختمان رعایت شود و تأکید بر رعایت مقررات ساختمانی، رعایت ضوابط شهرسازی و اصول فنی در تمام مراحل طراحی، صدور پروانه، اجرا، پایان کار، بهره‌برداری و حتی نگهداری ساختمان باید توسط مالک، مهندس طراح، پیمانکار و مجری ساختمان انجام شود که نظارت بر این موارد نیز به عهده مهندس ناظر است. اگر مهندسان ناظر در این مراحل تخلفاتی دیدند باید به شهرداری اعلام کنند و شهرداری طبق مقررات اقدام و از ادامه عملیات جلوگیری خواهد کرد، اما اگر شهرداری به دستگاه‌ها اعلام و اقدامی نکردند باید اعلام کند.
وی با تأکید بر اینکه در جلسه مشترک با شهرداری، به شهرداری‌ها فرصت داده شده است تا در کارگروه شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر، تمام فضاهای شهری را بررسی کرده و در بازه‌ زمانی سه‌ماهه گزارش دهند، عنوان کرد: این مهلت از تیرماه تا پایان شهریورماه تعیین شده است. اولویت نیز باید ساختمان‌های مهم، عمومی و بلندمرتبه باشد، البته بخشی از این کار باید با هماهنگی میراث فرهنگی، اتاق اصناف، هیأت‌مدیره ساختمان‌ها و... باشد، اما در نهایت باید نتیجه آن را اعلام کنند.
مدیـــرکل مدیــــریت بحـــران استانداری اصفهان با بیان اینکه شناسایی سازه‌های ناایمن در هر شهر جزو وظایف اصلی شهرداری‌ها قرار گرفت، اضافه کرد: نظارت بیشتر نظام مهندسی بر استفاده از سازه‌ها و تجهیزات ایمن در ساختمان‌ها از جمله آسانسور در اداره‌های دولتـــی و خصـــوصـــی، مصالح استاندارد و تعیین کیفیت مصالح در آزمایشگاه‌ها مورد تأکید است. همچنین ترویج و تشویق سازه‌های سبک و ایمن در شهر، رعایت همه استانداردها در ساخت‌وسازها، تربیت نیروی کار ماهر و باتجربه و بهره‌گیری از تجربه‌های موفق در زلزله‌های بم و سرپل ذهاب و کاهش خطر ناشی از زلزله و فرونشست زمین با مکان‌یابی و مناسب‌سازی شهری و روستایی متناسب با پهنه‌بندی جغرافیایی در دستور کار مدیریت بحران قرار گرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/16/618587/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها