اخبار


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرد
اخذ عادلانه‌تر مالیات با راه‌اندازی سامانه مؤدیان
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اگر سامانه مؤدیان مالیاتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم در اخذ مالیات‌ها رویه عادلانه‌تری را خواهیم داشت و هم شفافیت خوبی در عرصه اقتصادی ایجاد می‌شود. مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص تأثیر بهره‌برداری و استفاده از سامانه مؤدیان مالیاتی در کنترل تورم و کاهش خلق نقدینگی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ریشه‌های تورم بحث نقدینگی و افزایش پایه پولی کشور است. شما اگر درآمد مطمئنی داشته باشید و مصارف خودتان را به خوبی کنترل کنید که درنهایت نیاز به افزایش برداشت و استقراض از بانک مرکزی نباشد، همین مسأله به خودی‌خود باعث کنترل بخش اعظمی از تورم موجود در کشور خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: علی‌القاعده درآمدهای مطمئن (اخذ مالیات با روش‌های مطمئن) با موضوع بی‌انضباطی مالیاتی در دولت مقابله خواهد کرد که این مسأله خودش ریشه بسیاری از مشکلات کشور را رفع می‌کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا این سامانه در شفاف‌سازی اقتصاد کشور اثرگذار است یا خیر، تصریح کرد: قطعاً تأثیر بسزایی در شفاف‌سازی اقتصاد کشور خواهد داشت. شما وقتی بتوانید مالیات را مدیریت و آن را به شکل اصولی اخذ کنید درنهایت از فرار مالیاتی جلوگیری خواهید کرد که قطعاً کمک‌حال خوبی برای شفافیت در اقتصاد کشور می‌شود. میرکاظمی تصریح کرد: بسیاری از کسب‌وکارها با درآمدهای کلان در حال انجام است، ولی دولت هیچ اطلاعی از آن ندارد و مالیاتی هم بابت آن پرداخت نمی‌شود، در حالی که اگر سامانه مؤدیان مالیاتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم در اخذ مالیات‌ها رویه عادلانه‌تری خواهیم داشت و هم شفافیت خوبی در عرصه اقتصادی ایجاد می‌شود.


جزئیات واردات 5/4 میلیارد دلار کالای اساسی اعلام شد
طبق اعلام معاون گمرک ایران در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۴.۵میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده است. فرود عسگری معاون امور گمرکی گمرک ایران طی گزارشی جزئیات واردات کالاهای اساسی که از ابتدای سال تاکنون اعلام نشده بود را به ایسنا اعلام کرد که نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال‌جاری بالغ بر ۵.۹میلیون تن به ارزش بیش از ۴.۵میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص و وارد کشور شده است.
واردات ۲۵قلم کالاهای اساسی با  دو  ارز ترجیحی و نیمایی انجام می‌شود که تا اوایل سال‌جاری هفت قلم با ارز ۴۲۰۰تومانی تأمین ارز می‌شد اما از اردیبهشت‌ماه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آغاز شده است ولی به هر حال بخش زیادی از کالاهایی که قبلاً با این نرخ تأمین ارز شده بود، در حال ترخیص است که شامل گندم، جو، ذرت، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی است. گزارش معاون گمرک نشان می‌دهد گندم با ۱.۷میلیون تن به ارزش ۷۱۸.۶میلیون دلار و ذرت با ۱.۷میلیون تن به ارزش بیش از ۶۷۵.۹میلیون دلار در صدر ۲۵قلم کالای اساسی وارداتی قرار دارند. همچنین انواع دانه‌های روغنی با ۶۴۴.۱هزار تن به ارزش بیش از ۵۰۳.۷میلیون دلار و روغن‌های خوراکی نیمه‌جامد و مایع با ۲۹۵.۹هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۰۹.۹میلیون دلار دیگر اقلام وارداتی اساسی با حجم بالا هستند.
کنجاله سویا با ۲۷۷هزار تن به ارزش ۱۶۱میلیون دلار و جو با ۲۵۵.۵هزار تن به ارزش بیش از ۹۴.۱میلیون دلار به همراه ذرت از نهاده‌های دامی هستند که در سه ماهه اول امسال وارد شده‌اند. دیگر کالایی که با ارز ترجیحی تأمین ارز و وارد کشور شده دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی است که بالغ بر ۴.۱هزار تن به ارزش بیش از ۶۳۴میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است.  سایر اقلام با ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند که حجم کمتری نسبت به تأمین ارز‌ شده‌ها با ارز ترجیحی دارند و می‌توان به برنج با ۵۸۳.۶هزار تن به ارزش ۵۴۹.۵میلیون دلار و همچنین شکر خام ۱۱۰.۶هزار تن به ارزش بیش از ۵۷.۹میلیون دلار اشاره کرد. واردات گوشت قرمز نیز در سه ماهه اول امسال شامل ۷۸۰تن به ارزش ۴.۵میلیون دلار گوشت قرمز گرم و ۷.۲هزار تن به ارزش ۳۱.۷میلیون دلار گوشت قرمز سرد بوده است. در دوره مورد بررسی ۱۹.۹هزار تن به ارزش ۳۵.۸ میلیون دلار گوشت مرغ از گمرک ترخیص و وارد شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/8/618621/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها