وزیر صمت با بیان اینکه آئین نامه واردات خودرو در این وزارتخانه نهایی شده، عنوان کرد

خدمات پس از فروش برای خودروهای خارجی


گروه اقتصادی/ روز صنعت و معدن با خبرهای خوش به پایان رسید. روز گذشته سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که اخیراً دولت با تفکیک وزارتخانه‌اش موافقت کرده است، دست پُر به سالن اجلاس سران آمد و خبرهای نویدبخشی از آینده صنعتی و معدنی کشور داد و اعلام کرد که از سال آینده خودرو‌های اقتصادی وارد بازار می‌‌شود و از سویی آیین‌نامه واردات خودرو امروز 12 تیرماه در جلسه هیأت دولت تعیین تکلیف خواهد شد. خبر امیدبخش دیگری که وزیر صمت به آن اشاره کرد، شناسایی ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر بود، بر این اساس فعالان اقتصادی می‌‌توانند امیدوار باشند که بزودی این قوانین مزاحم حذف می‌‌شود. مطلب دیگری که فاطمی‌امین به آن اشاره کرد و باعث شد تولیدکنندگان به آینده صنعتی و معدنی کشور امیدوارتر شوند، این بود که نتایج اکتشافات جدید تا دو هفته آینده اعلام می‌‌شود. دولت سیزدهم از مهرماه سال گذشته در یک اقدام بزرگ در بخش معادن 450 کیلومترمربع اکتشافات معدنی را آغاز کرد، حال باید دید که دو هفته آینده ذخایر عظیم کشف‌ شده چه شرایطی دارد.
افتتاح 8 طرح صنعتی بزرگ
در مراسم روز صنعت و معدن که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به صورت ویدئوکنفرانس و همزمان ۸ واحد صنعتی بزرگ افتتاح شد. این طرح‌ها با ارزش ۱۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان زمینه اشتغالزایی مستقیم برای نزدیک به 7هزار نفر را فراهم می‌‌کند؛ همچنین ۲۰۹ طرح صنعتی و معدنی (۵۲ طرح بزرگ و ملی و ۱۵۷ طرح در سطح استان‌ها) آماده بهره‌برداری شد؛ با بهره‌برداری از این طرح‌ها که با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان آماده‌ شده‌اند، برای حدود ۱۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی صورت می‌‌گیرد.
توزیع جغرافیایی و سرمایه‌گذاری اشتباه بوده است
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت و معدن، گفت: توزیع متوازن صنایع از نظر جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش در اولویت وزارت صمت است. در صنایع متعدد توازن لازم در کشور وجود ندارد، برای مثال در صنعت خودرو ظرفیت‌های متفاوت تولید بدنه، رنگ، موتور و غیره متناسب با یکدیگر ایجاد نشده‌اند. او با بیان اینکه در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده است، بنابراین باوجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم را نگرفته‌ایم، ادامه داد: از نظر سرمایه‌گذاری نیز نبود توازن مشهود است و در حوزه جغرافیایی نیز به‌عنوان نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد در استان البرز، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی ایجاد شده است، در حالی‌که تنها ۱۰ هزار ظرفیت نیروی انسانی موجود در خود شهرستان اشتهارد وجود دارد. فاطمی‌امین با بیان اینکه تجربه نشان داده است که پس از ورود به هر صنعتی، پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به بلوغ در آن رسیده و توانسته‌ایم زیر و بم کار را یاد بگیریم، توضیح داد: اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت؛ ۴ گام اصلی حکمرانی حوزه صمت است، اگر بتوانیم این 4کار را بخوبی انجام دهیم، صنعتگران خود فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند.
شناسایی ۳۱۷ مورد از قوانین زائد
او اضافه کرد: در روند تنظیم‌گری امور نیز ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر شناسایی‌شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت کردیم؛ همچنین در روند تنظیم بازار سعی بر ایجاد ثبات بوده است، برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، تدابیری در پیش‌گرفته شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته باشد و این ثبات به وجود آمده بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجاد شده است.
اعلام ذخایر جدید معدنی
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حوزه حمایتی نیز یکی از مشکلات ما این بود که از منابع خود به‌درستی مطلع نبودیم و ذخایر برای ما ناشناخته بود، بنابراین از مهرماه سال گذشته یک اقدام بزرگ در بخش معادن شروع و ۴۵۰ کیلومترمربع اکتشافات معدنی از خراسان رضوی آغاز شد که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌شده و به‌صورت رسمی تا حدود 2هفته آینده اعلام می‌شود.
خام‌فروشی نداریم
وی اعلام کرد: براساس برنامه اولویت‌گذاری شده وزارت صمت، خوشبختانه خام‌فروشی مواد معدنی در کشور نداریم و در طول مدت استقرار دولت حدود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولیدشده که کمتر از یک درصد آن صادر شده است.
نیاز به نقشه راه داریم
فاطمی‌امین ادامه داد: ما برای فائق آمدن به چالش‌های حکمرانی و محدودیت‌های زمانی برای دستیابی به جایگاه تعریف‌شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، نیاز به نقشه راه داریم و باید تمام مسائل را باهم حل کنیم.
بدهی مالیاتی برخی واحدها تقسیط می‌شود
وزیر صمت گفت: مالیات بخشی از مشکلات واحدهای راکد است، لذا در این زمینه مقرر شده واحدها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی‌شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود، بدهی‌شان تا ۶۰ ماه تقسیط شود. او با بیان اینکه اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحدهای راکد حل و فصل شود بیش از۵۰ درصد آنها مجدداً فعال خواهند شد، اظهار کرد: ۳۰ درصد واحدها به‌دلیل مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه‌ای از سوی مدیران، همچنین فرسوده شدن ماشین‌آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند. فاطمی‌امین درخصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی، گفت: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد، اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت‌های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ با این حال در تلاشیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحدها و کارخانجات تا حدود زیادی این رشد محقق شود. وزیر صمت درباره اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، تصریح کرد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به‌صورت دقیق‌تر تعیین شود.
توسعه صنعتی، محرک توسعه اقتصادی
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم، توسعه صنعتی را موتور محرک توسعه همه‌جانبه اقتصادی و اجتماعی در هر کشوری عنوان کرد و گفت: هیچ کشوری نبوده که بدون یک بخش خصوصی قدرتمند و یک دولت کارآمد و تنظیم‌گر قوی توانسته باشد رشد صنعتی درخور و پیوسته‌ای را تجربه کند. او افزود: تجربه کشورهای توسعه‌یافته در 4دهه اخیر نشان‌دهنده چند واقعیت است؛ اگرچه در همه این کشورها سهم خدمات در اقتصاد افزایش یافته، محور این افزایش بر پایه نوآوری بی‌سابقه و تغییرات شگرف فناوری برای رشد بهره‌وری در بخش صنعت بوده و نه دلالی. بنابراین می‌توان گفت موتور توسعه خدمات، توسعه صنعتی است؛ توسعه صنعتی بر پایه نوآوری برای خلق ارزش‌های بیشتر، کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت تولیدات متنوع، افزایش صادرات و افزایش رفاه عمومی.
نیازمند نهادسازی‌های جدید هستیم
رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که توسعه صنعتی مستلزم ورود سرمایه، تکنولوژی و نقش‌آفرینی در زنجیره ارزش جهانی است، تصریح کرد: توسعه صنعتی نیازمند نهادسازی‌های جدید برای توسعه است و با وجود بی‌ثباتی در مدیریت کلان و تغییرات بی‌حاصل، نمی‌توان انتظار داشت که شاهد توسعه صنعتی در کشور باشیم.

بــــرش
وزیر صمت در جمع خبرنگاران اعلام کرد
تعیین تکلیف آیین‌نامه واردات خودرو
در حاشیه روز صنعت و معدن، وزیر صمت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات زیر پاسخ داد.
آیین‌نامه واردات خودرو به کجا رسید؟
آیین‌نامه واردات خودرو یکشنبه در جلسه هیأت دولت تعیین تکلیف خواهد شد. در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است. برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.
ماجرای خودروی اقتصادی چیست؟
طراحی خودرو ۱۸ ماه طول می‌کشد و ما کار طراحی خودروی اقتصادی را از اواخر سال گذشته در یکی از شرکت‌های خودروسازی آغاز کردیم و سال آینده وارد بازار می‌شود. ما در تولید خودرو، متناسب با قدرت خرید مردم دچار نقص هستیم، در سال‌های گذشته این نقص با فروش پراید جبران می‌شد و الان تا حدودی با تیبا جبران می‌شود، اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند، ما باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم یعنی خودرو‌هایی که هم قیمت مناسب دارند و هم با قدرت خرید مردم سازگار هستند.
قرعه‌کشی خودرو ادامه‌دار خواهد بود؟
وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده است که در سال 1401 قرعه‌کشی خودرو را بتدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده است و از ابتدا نیز مقرر نبوده است که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه بتدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.
 حذف قرعه‌کشی خودرو چگونه خواهد بود؟
برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه 900 هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاهی سبب شده است شکافی به وجود آید و بازار خودرو متلاطم شود.
قطع برق صنایع در تابستان امسال چگونه است؟
در سال‌های گذشته باید سالیانه 3هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد، امروز در تلاش هستیم قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود، به‌طور مثال در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود. قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به‌طور کاذب به 43 هزار تومان رسید، اما با تأمین برق واحدها اکنون به کمتر از 36 هزار تومان کاهش یافته است. امسال کار ویژه‌ای درخصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از 12 هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/12/618629/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها