گزارش «ایران» از چهره‌هایی که می‌‌خواهند در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند

کاندیداهای «صندلی داغ»


حامد جیرودی/ مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برای انتخاب برخی از اعضای هیأت‌رئیسه که شامل رئیس، نایب‌رئیس اول، نایب‌‌رئیس دوم و نماینده باشگاه‌ها در هیأت‌‌رئیسه فدراسیون خواهد بود، 8 شهریورماه برگزار می‌‌شود. از 14 تا 20 تیرماه زمان ثبت‌نام متقاضیان و کاندیداها است و افراد با مراجعه به سامانه برخط فدراسیون می‌توانند درخواست‌شان را برای شرکت در پست‌های مدنظر ارائه کنند و سپس در محل فدراسیون حضور پیدا کرده و اصل مدارک و مستندات‌شان را تحویل دبیرخانه مجمع دهند. در ادامه هم مدارک برای بررسی و تأیید صلاحیت تحویل کمیته بدوی و در صورت نیاز کمیته استیناف انتخابات خواهد شد. افرادی که در انتخابات فدراسیون فوتبال برگزیده شوند، در ادامه نفرات برکنارشده قبلی این سمت‌ها را برعهده می‌گیرند و دوران حضور آنها 4 سال نیست و حدود ۲ سال و نیم در فدراسیون خواهند ماند. اما انتخابات در حالی قرار است برگزار شود که طی روزهای گذشته تعدادی از کاندیداهای ریاست فدراسیون، حضور خود را در انتخابات اعلام کرده‌اند. با این حال، به نظر می‌‌رسد که چهره‌های دیگری نیز برای نشستن روی صندلی داغ ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند.
نبی «خیرالموجودین» شد
مهدی محمدنبی هفته گذشته اولین نفری بود که اعلام کرد در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت خواهد کرد؛ دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ و همین طور از فروردین سال ۱۳۹۹ تا ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۹ این سمت را برعهده داشت. نکته‌ای که درخصوص نبی وجود دارد، این است که گروهی از مدیران فوتبال ایران جلساتی را با او برگزار کرده‌اند و نبی را «خیرالموجودین» نامیده‌اند و معتقدند در شرایط فعلی او بهترین کسی است که می‌‌تواند فدراسیون فوتبال را اداره کند. نبی سال‌ها مجامع فدراسیون فوتبال را برگزار کرده و با شرایط برگزاری انتخابات بخوبی آشنا است؛ شاخصه‌ای که بسیاری آن را یک امتیاز ویژه برای کسی که در انتخابات‌ ثبت‌نام می‌‌کند، می‌‌دانند.
سرپرست می‌‌خواهد رئیس شود
یکی دیگر از کسانی که کاندیداتوری خودش برای ریاست را اعلام کرده، میرشاد ماجدی است؛ سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال که از 28 بهمن سال گذشته و در پی عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون، مسئولیت آن را برعهده دارد. او در گفت‌وگوی اخیرش با عادل ‌فردوسی‌پور در برنامه «فوتبال 360» اعلام کرد، اگر به روز اول بازگردد، سرپرستی فدراسیون را قبول نمی‌کند اما حالا که بیش از 4 ماه از حضورش در این سمت می‌‌گذرد، می‌‌خواهد بماند تا به عنوان چهره‌ای فوتبالی که به عنوان بازیکن استقلال و تیم امید ایران در میدان مسابقه حضور داشته است، نماینده مدیران فوتبالی باشد و از حق آنها دفاع کند. ماجدی در گذشته رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بود و در حال حاضر هم عضو هیأت‌رئیسه و رئیس کمیته جوانان فدراسیون است، اما نکته‌ای که درخصوص او وجود دارد و در گزارش روز ششم تیرماه «ایران» به آن پرداخته شد، این است که ماجدی که در گذشته عضو هیأت‌مدیره استقلال بوده، به خاطر بدهی مالیاتی این باشگاه که پرداخت نشده، ممنوع‌المعامله است و حق امضا در اسناد مالی را ندارد که ممکن است در آینده دردسرساز شود. البته نداشتن تدارکات مناسب تیم ملی در راه جام جهانی 2022 و نارضایتی ملی‌پوشان از شرایط موجود، باعث شده است انتقادهایی به او وارد شود و باید دید اعضای مجمع دوباره به او اعتماد می‌‌کنند یا خیر.
کاندیداهای احتمالی
از منصور قنبرزاده، مدیرعامل پیشین باشگاه نفت تهران به عنوان یکی از کسانی نام برده می‌‌شود که گویا قصد کاندیداتوری ریاست فدراسیون را دارد. او نایب‌رئیس اول پیشنهادی عزیزی‌خادم در انتخابات قبلی فدراسیون فوتبال بود که پس از تأیید نشدن توسط مجمع به عنوان سرپرست دبیرکلی این فدراسیون انتخاب شد و مدتی بعد هم جایش را به کامرانی‌فر داد. قنبرزاده در حال حاضر عضو هیأت‌رئیسه سازمان لیگ است. همچنین صادق رئیسی‌کیا، مدیرعامل اسبق باشگاه راه آهن که به عنوان مدیر حقوقی فعالیت می‌‌کند و عضو حقوقی سابق فدراسیون فوتبال نیز بوده، از دیگر افرادی است که قصد ثبت‌نام دارد. همچنین احتمال ثبت‌نام امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال نیز وجود دارد؛ او قائم‌مقام اسبق سازمان تربیت بدنی است و سابقه ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری را دارد و حضورش ممکن است معادلات را بر‌هم بزند.
کاندیداهای قبلی نمی‌آیند
یکی از افرادی که رقابتش با عزیزی‌خادم در انتخابات فدراسیون فوتبال به دور دوم کشیده شد، کیومرث‌ هاشمی بود که رأی نیاورد؛ اما او که سابقه معاونت سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و ریاست کمیته ملی المپیک را در کارنامه‌اش دارد، گویا این بار قصد دارد دوباره بر مسند ریاست کمیته ملی المپیک بنشیند که انتخابات آن ششم شهریور و 2 روز قبل از انتخابات فوتبال برگزار می‌‌شود و برای همین برخلاف خبرها این بار تصمیمی برای حضور در فدراسیون ندارد. مصطفی آجورلو هم یکی از چهره‌هایی بود که در انتخابات قبلی رأی نیاورد، اما در ماه‌های گذشته از او به عنوان یکی از کاندیداها نام برده می‌‌شد، ولی از مدیرعامل فعلی استقلال پس از قهرمانی این تیم و حضور ریکاردو ساپینتو به جای فرهاد مجیدی، خواسته شده به انتخابات فدراسیون ورود نکند و برای همین سردار در سمت فعلی‌اش به کار ادامه می‌‌دهد.
رؤسای سابق فدراسیون می‌‌آیند؟
در چند روز اخیر از امیر عابدینی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی نام برده شده است. رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که از خرداد تا آبان 1373 این مسئولیت را برعهده داشت و از سال 1372 تا 1379 هم مدیرعامل پرسپولیس بود، مدت زیادی است که در خارج از کشور زندگی می‌‌کند، ولی می‌‌خواهد به ایران بیاید و پس از بررسی شرایط در انتخابات ثبت‌نام کند و ظاهراً از حضور او هم استقبال شده است. محمد دادکان هم دیگر چهره‌ای است که طرفداران زیادی میان اهالی فوتبال دارد؛ کسی که از سال 1381 تا 1385 رئیس فدراسیون بود و پس از جام جهانی 2006 از سمتش برکنار شد. دادکان که در این سال‌ها منتقد جدی وضعیت فوتبال بوده، چهره‌ای است که اگر بیاید، از شانس زیادی برخوردار است، اما مثل اینکه  او منتظر دعوت شدن از سوی اعضای مجمع برای حضور در انتخابات است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/20/618647/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها