هزاران مسافر در فرودگاه‌های اروپا سرگردان ماندند

تابستان داغ اروپا با اعتصاب های کارگری


بنفشه غلامی/ «کفش راحت بپوشید» این توصیه‌ای است که فرودگاه آمستردام به مسافران خود کرده است، زیرا مسافران ممکن است به خاطر اعتصاب‌هایی که فرودگاه‌های هلند را مانند صدها فرودگاه اروپایی دیگر در‌برگرفته است، ساعت‌ها در فرودگاه سرگردان بمانند. این در حالی است که همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی در اروپا و پایان کرونا، ساکنان قاره سبز انتظار داشتند تابستان امسال، دیگر بار سفرهای خود را از سر گیرند، اما اکنون شاهد هرج و مرج کم‌سابقه‌ای در فرودگاه‌های قاره سبز هستند و میلیون‌ها مسافری را می‌بینند که به خاطر اعتصاب کارکنان خطوط هوایی در فرودگاه‌ها سرگردان مانده‌اند.
به گزارش روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز»، علت اصلی افزایش اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در خطوط هوایی اروپا به وضعیت حقوق کارکنان فرودگاه بر می‌گردد. بنا بر این گزارش حقوق کارکنان این بخش‌ها، همواره نسبت به سایر مشاغل پایین‌تر بوده است اما در دوره کرونا و حتی هم اکنون این وضعیت سخت‌تر از قبل شده است، زیرا هنگام شروع کرونا، خطوط هوایی با توجه به قرنطینه‌ها شمار زیادی از کارکنان خود را اخراج کرده و دستمزدها را پایین آوردند تا بتوانند ادامه حیات دهند اما اکنون که کرونا تا حدود زیادی از جهان رخت‌بربسته و قرنطینه‌ها به خاطره‌ها پیوسته‌اند، هنوز نه بر تعداد کارکنان افزوده شده و نه حقوق‌ها به شرایط قبل از کرونا بازگشته است. بنابراین دیگر هیچ فرودگاهی را در اروپا نمی‌توان یافت که کارکنان آن از میزان حقوق دریافتی خود در قبال کارهایی که انجام می‌دهند، راضی باشند.
پایان ناامیدانه انتظارها
اعتصاب‌های ناشی از نارضایتی از وضعیت شغلی در اروپا طوری است که هزاران پرواز را در سراسر قاره سبز به تعویق انداخته است، البته وضعیت خطوط ریلی نیز بهتر از خطوط هوایی نیست و در تمامی پایانه‌های مسافربری در اروپا می‌توان شاهد مسافرانی بود که با اندوه به دوردست خیره شده‌اند و به سفری که می‌خواستند داشته باشند. به گزارش سایت شبکه خبری «فرانس 24»، شمار زیادی از پروازها در فرانسه به خاطر اعتصاب کارکنان فرودگاه‌ها به تعویق افتادند. این در حالی است که قرار است دامنه این اعتصاب‌ها تا روز جمعه ادامه داشته باشد. جمعه شب نیز مقامات فرودگاهی فرانسه خبر دادند در این شب، یک پنجم پروازهای فرودگاه شارل دوگل لغو شدند.
اعتصاب‌ها تنها منحصر به فرانسه نیست. انگلیس نیز مدتی است درگیر اعتصاب در بخش‌های حمل‌ونقل است  از جمله هفته پیش کارکنان خطوط ریلی در این کشور، دست به بزرگترین اعتصاب خود در 30‌سال گذشته زدند. دیروز نیز سایت روزنامه «دیلی میل» انگلیس از احتمال سرگردانی ده‌ها هزار مسافر در فرودگاه‌های این کشور طی این هفته خبر داد. این احتمال پس از آن مطرح شد که مقامات فرودگاه هیتروی لندن به خطوط هوایی که در این فرودگاه فعالیت دارند خبرداد، احتمالاً مجبور خواهند شد پروازهای روز دوشنبه به بعد خود را به طور کامل لغو کنند. این در حالی است که آنها چند روز پیش نیز مجبور شده بودند 30 پرواز را لغو کنند. اعتصاب کارکنان بریتیش ایرویز در فرودگاه هیترو پس از آن به وقوع پیوست که این شرکت هواپیمایی نتوانست به وعده‌های خود عمل کرده و کاهش 10 درصدی حقوق آنها را که در دو سال گذشته به خاطر کرونا انجام شده بود، لغو کند. کارکنان بریتیش ایرویز اعلام کرده‌اند که اواخر این ماه به طور کامل دست از کار خواهند کشید. ایزی جت نیز از لغو هزاران پرواز خود در ماه آگوست خبر داده است.
در آلمان نیز وضعیت استخدام در بخش هوانوردی این کشور طوری به هم ریخته که دولت بنا دارد در هفته‌های پیش رو دست به اخراج شمار زیادی از کارکنان خارجی خود که عمدتاً ترکیه‌ای هستند، بزند. همین باعث بروز اعتصاب‌ها در خطوط هوایی این کشور شده است و انتظار می‌رود بر تعداد اعتصاب‌ها افزوده شود. بویژه که لوفت هانزا اعلام کرده، در ماه آگوست شاهد اعتصاب‌های گسترده خواهد بود. به گزارش «رویترز» مقامات خط هوایی ایزی جت در فرودگاه هامبورگ که پنجمین فرودگاه پرتردد آلمان است، با اتحادیه‌های کارگری وارد مذاکره شده‌اند تا اعتصابی را که بنا داشتند روز جمعه انجام دهند و تا یکی دو روز به تعویق افتاده  لغو کنند. چنین اعتصاب‌هایی در دیگر شرکت‌های هوایی در ایرلند، اسپانیا، سوئیس، سوئد، هلند و پرتغال نیز دیده شده و برای اعتصاب‌های بیشتر در آنها نیز برنامه‌ریزی شده است.
نگرانی از تسری اعتصاب‌ها 
اعتصاب‌ها در شبکه حمل‌ونقل اروپا برای سیاستمداران این قاره به معنای آن است که باید خود را برای تابستان داغ اعتصاب‌های کارگری آماده کنند زیرا تورم افسارگسیخته و کمبود نیروی کار و چشم‌اندازی که از هم اکنون در سیاست اروپا که خود را درگیر مسأله جنگ اوکراین کرده، مشاهده می‌شود، به نظر نمی‌رسد تغییر جدی در وضعیت کارگران و کارکنان بخش‌های حمل  و نقل دیده شود. به زعم تحلیلگران وضعیت حتی می‌تواند از این هم بدتر شود زیرا احتمال داده می‌شود کارگرانی که در بخش دفع زباله فعالیت می‌کنند نیز وارد اعتصاب شوند که این برای قاره سبز می‌تواند بدترین خبر ممکن باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/4/618653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها