«ایران» از آخرین وضعیت بزرگترین برند ایرانی محصولات شیلاتی در جهان گزارش می‌دهد

افزایش 600 درصدی صادرات خاویار


امین محمودی

میزان تولید و صادرات خاویار طی سالیان گذشته با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است به طوری که مسئولین سازمان شیلات با گسترش مراکز پرورش این ماهی صادراتی درصدد هستند تا تولید این ماهی را در افق 1404 به حدود 100 تن برسانند.
تولید این ماهی در پایان سال گذشته در 22 استان کشور صورت گرفته است که بیشترین حجم آن در استان‌های مازندران، گیلان، فارس و کرمانشاه بوده است. آمار صادرات گمرکی همراه با آمار مسافری خروج خاویار از کشور نشان می‌دهد از سال 91 تا پایان سال گذشته صادرات این محصول با رشد 600 درصدی مواجه بوده است، به‌طوری که حجم صادرات خاویار از 810 کیلوگرم به بیش از 5 تن و 661 کیلوگرم در پایان سال 1400 رسیده است.
تولید خاویار در کشور بالغ بر 10 تن است
علی اکبر خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۱۰ تن خاویار تولید می‌شود و گونه‌های مختلفی نیز در دنیا تولید می‌شود. با وجود این خاویاری که در ایران تولید می‌شود غالباً در رتبه اول یا دوم دنیا قرار دارد و این جایگاه اولی همیشه بین ایران و روسیه جابه‌جا می‌شود.   وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه کشور چین سالانه ۱۲۰ تن تولید خاویار دارد و ما ۱۰ تن تولید داریم خاویاری که در ایران تولید می‌شود در رتبه بالاتری قرار دارد چون نوع باکیفیت‌تر و متفاوتی نسبت به تولید چین است.
هدفگذاری دستیابی به تولید سالانه ۱۰۰ تن خاویار
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز از برنامه‌ریزی و هدفگذاری برای تولید ۱۰۰ تن خاویار و تولید ۲۰ هزار تن گوشت خاویار در سال ۱۴۰۴ خبر داد.
سید حسین حسینی با اشاره به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از سال ۲۰۱۰ گفت: همین امر باعث شد تا سازمان شیلات ایران در راستای توسعه سیاست پرورش ماهیان خاویاری اقدام کند.  وی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون در استان‌های ساحلی کشور مزارع پرورش ماهیان خاویاری فعال هستند، بیان کرد: علاوه بر این مزارع پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان دیگر کشور نیز دایر شده‌ است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: بر اساس آخرین آمار تا پایان سال گذشته، ۳۱۲۸ تن گوشت خاویار و ۱۶ هزار و ۱۰۴ کیلوگرم خاویار در کشور تولید شده است. وی افزود: در نظر داریم میزان تولیدات محصولات خاویاری را در سال‌جاری با توجه به گذشت چندین سال از آغاز به کار مزارع پرورشی به طور چشمگیری نسبت به سال گذشته افزایش دهیم. حسینی به حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توسط سازمان شیلات ایران اشاره و اظهار کرد: تسهیلات لازم با معرفی سازمان شیلات ایران در اختیار علاقه‌مندان  پرورش ماهیان خاویاری از طریق ایجاد مزارع تخصصی در تمام استان‌های کشور، قرار خواهد گرفت.
خاویار می‌تواند جایگزین فروش نفت خام شود
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با تأکید بر اینکه تولید خاویار می‌تواند جایگزین فروش نفت خام شود، افزود: به کارگیری ظرفیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران بویژه دریای خزر در موضوع شیلات می‌تواند کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی بی‌نیاز کند. وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی موجود در زمینه پرورش ماهیان خاویاری، گفت: ایران در تولید گوشت یا خاویار در گذشته از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار بوده که به دلیل سیاست‌های نادرست و دستیابی به منافع کوتاه مدت سهم کشور از تجارت جهانی مورد انتظار در این زمینه کاهش یافته است. عسکری با بیان اینکه توسعه هدفمند در این زمینه نیازمند یک نقشه راه است، ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در چرخه تولید محصول ایرانی خاویار نیازمند تخصیص اعتبارات لازم در بودجه مصوب سالیانه کشور است تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده در تولید و صادرات آن نیز دست پیدا کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته ما از بین ۴۵ کشور فعال در تولید این محصول در جایگاه‌های برتر دنیا قرار داشتیم، ادامه داد: در حال حاضر چین و روسیه و ایتالیا و سایر کشورها در این زمینه پیشگام هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7947/9/618661/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها