تشکیل قرارگاه ملی کاهش نرخ بیکاری پس از سفر رئیس‌جمهور به دیار پهلوانان

بسته ویژه دولت برای اشتغال 100 هزار جوان کرمانشاهی


حمیرا حیدریان
خبرنگار
 
طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال 1400 در استان کرمانشاه 14,9 درصد بوده است که نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور با 9,2 درصد، 5,7 درصد بیشتر است و این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ این استان ۱۵,۴ درصد بوده است. آمار حاکی است استان کرمانشاه در سال گذشته بعد از استان هرمزگان در رتبه دوم نرخ بیکاری در کشور قرار گرفته است. استانی که سهم آن در بخش کشاورزی 25,2 درصد، در صنعت 26,6 درصد و سهم بخش خدمات آن رقم 48,2 درصد را در سال گذشته نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری که در مقطع اشتغال قرار دارند؛ تعداد 100 هزار نفر همچنان از بیکاری رنج می‌برند.
اما حالا با سفر اخیر رئیس‌جمهور به سرزمین «سنگ و آب» و تصویب۲۰۰ طرح برای توسعه این استان که 11 طرح آن برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است، امید به توسعه چرخ‌های اقتصادی و افزایش اشتغال رنگ تازه‌ای به خود گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: متأسفانه نزدیک به نیم قرن است که استان کرمانشاه در ردیف سه استان نخست کشور با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارد، موضوعی که مهم‌ترین دغدغه مردم و مسئولان دولتی این استان است تا آنجا که برای نخستین بار در سفرهای استانی رئیس‌جمهور، با توجه به شرایط خاص استان کرمانشاه، تصمیم به تشکیل قرارگاه ملی کاهش نرخ بیکاری گرفته شد.
بهزاد باباخانی با بیان اینکه قرار است در این قرارگاه بسته اشتغالزایی ۶ وجهی تدوین شود، افزود: کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از مأموریت‌های اصلی مدیران استان است که به زودی در این قرارگاه که به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت تا برنامه‌های مدونی برای ایجاد اشتغال جوانان در بخش‌های مختلف طرح‌های اقتصادی، صنعتی و.... تنظیم و تصویب شود.
وی تشکیل قرارگاه کاهش نرخ بیکاری را پیشنهادی از سوی استاندار کرمانشاه عنوان کرد و اظهار داشت: این پیشنهاد از سوی استاندار در پی سفر اخیر رئیس‌جمهور به این استان مطرح شد که با استقبال رئیس‌جمهور و هیأت همراه مواجه و تأیید شد.این مسئول با تأکید بر اینکه تشکیل این قرارگاه فرصتی طلایی برای استان کرمانشاه در برخواهد داشت، بیان کرد: بسته ۶ وجهی شامل «راه‌اندازی پروژه‌های ضربتی اشتغالزا که موانع در سطح ملی دارند، رفع مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری خارج از اختیار استان، بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری، بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری شرکت‌های وابسته به دولت، بسته مجوزهای اشتغالزا مورد نیاز استان و بسته زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه اشتغال در استان تهیه و به‌عنوان مطالبه استان در قرارگاه ملی مطرح خواهد شد.
باباخانی تعداد طرح‌های مصوب استان در پی سفر رئیس‌جمهور را 200 پروژه عنوان و تصریح کرد: این طرح‌ها در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و... است که از این تعداد 11 طرح مربوط به کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال خواهد بود که امیدواریم با تشکیل، تدوین و تصویب بسته‌های در نظر گرفته شده برای اشتغال شاهد رونق و تحول در این بخش باشیم.
وی اعتبار طرح‌های مصوب سفر را بیش از 33 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: حدود 17 هزار و 500 میلیارد تومان از این اعتبار در قالب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی و بیش از 15 هزار و 700 میلیارد تومان آن نیز از محل تسهیلات بانکی برای احداث، تکمیل و توسعه بنگاه‌ها و توسعه اشتغال در استان تأمین می‌شود.
وی از مردم کرمانشاه به‌عنوان مردمی پرتلاش یاد کرد و بیان داشت: یکی از موضوعات مهمی که قابل تأمل است و باید به آن توجه خاص شود نبود نیروی ماهر و متخصص در این استان است که با توجه به ظرفیت‌های موجود اقتصادی، صنعتی و... اگر بسترهای کسب مهارت برای آنان فراهم شود، مطمئناً موضوع بیکاری تسهیل خواهد شد و باتوجه به طرح‌های پیش‌رو برای افزایش اشتغال امیدواریم به‌زودی شاهد رونق بازار کار در این استان باشیم.
همچنین مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: استان کرمانشاه دارای 2 میلیون نفر جمعیت است که بالغ بر 600 هزار نفر از آنان در رده سنی اشتغال هستند و از این تعداد، حدود 100 هزار نفر بیکار هستند. همچنین از میان 100 هزار نفر بیکار استان، ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد آنان دانش‌آموخته دانشگاه هستند که به‌دلیل عدم مهارت عملی، نمی‌توانند شغل پیدا کنند.
یاور محمدی با اشاره به اینکه میانگین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است، یکی از دلایل اصلی آن را عدم آموزش مهارتی و عملی دانش‌آموختگان عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری مردان در استان 14 درصد و زنان 19 درصد است. یکی از مشکلات استان بالا بودن نرخ بیکاری است. به عبارتی نرخ بیکاری در استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است و یکی از دلایل اصلی آن را عدم آموزش مهارتی و عملی دانش‌آموختگان می‌توان دانست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7962/16/620539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها