اخبــــار


افزایش فوتی‌های تب کریمه کنگو به ۵ نفر

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان تب کریمه کنگو در کشور، مجدداً نسبت به ذبح بهداشتی دام و پخت کامل گوشت دام برای مصرف تأکید کرد. دکتر بهزاد امیری درباره آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور به ایسنا گفت: از ابتدای امسال تا ۲۹ تیرماه، ۵۷ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۵ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، افزود: خوشبختانه پس از عید قربان در روزهای اخیر با افزایش ناگهانی موارد ابتلا به این بیماری روبه‌رو نبوده‌ایم و روند شناسایی بیماران مشابه الگویی که از اول سال داشتیم، به شکل تک‌گیر پیش می‌رود. وی با اشاره به اینکه راه‌های انتقال بیماری سه روش است، بیان کرد: اول از طریق نیش کنه است که امکان دارد خود کنه انسان را نیش بزند یا اینکه کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را له کند. راه انتقال بعدی از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق می‌افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کند هم احتمال ابتلایش به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌ها است. او تأکید کرد: گوشت دام ذبح شده نیز قبل از مصرف باید حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد، مصرف شود. 


آخرین جزئیات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشریح شد
۶۳۰ واگن متروی داخلی در راه شهرهای کشور

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تشریح آخرین جزئیات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از تأمین ۶۳۰واگن متروی تولید داخل برای شهرهای کشور در آینده نزدیک خبر داد. مرضیه حصاری در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور به ایسنا، گفت: با توجه به پیگیری جدی وزیر کشور موضوع نوسازی و توسعه ناوگان عمومی به‌عنوان اولویت نخست وزارت کشور در کنار موضوع مدیریت پسماند قرار گرفته است. وی افزود: از مهم‌ترین اقداماتی که در این بخش انجام شده می‌توان به فعال شدن فاینانس ۶۳۰دستگاه واگن مترو اشاره کرد که پس از ۴سال در صورت تأمین پیش‌پرداخت آن که دولت حتماً کمک خواهد کرد و باتوجه به موافقت با خط اعتباری این پروژه، تولید این ۶۳۰واگن محقق خواهد شد. وی ادامه داد: این ۶۳۰واگن تولید ملی است و از طریق شرکت‌های واگن‌ساز داخلی با مشارکت شرکت‌های خارجی تولید خواهد شد که اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. از سوی دیگر تسریع در قرارداد تأمین ۳۱۵دستگاه واگن مترو برای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز نیز انجام شده است و شهر قم نیز به این قرارداد اضافه شده که امیدواریم با اقدامات انجام شده ظرف ۹ماه آتی بتوانیم این واگن‌ها را دراختیار شهرهای هدف قرار دهیم. وی تأکید کرد: در کنار محقق شدن این اتفاق بزرگ درحقیقت رفع موانع تولید نیز با پیگیری‌های وزیر کشور انجام شده و به این ترتیب ۳۰واگن مترویی نهایتاً ظرف ۹ماه آینده در شهرهای هدف فعال خواهند شد. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در حوزه اتوبوس و مینی‌بوس، قراردادی منعقد شده است که طی آن تعداد ۲هزار دستگاه اتوبوس شهری با تأمین اعتبار ۸۰درصدی دولت و تأمین اعتبار ۲۰درصدی توسط شهرداری‌ها عملیاتی خواهد شد.


بیش از ۵۰ درصد حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

تازه‌ترین آمار منتشر شده از بازگشت بیش از ۵۰درصد از زائران و عوامل حج تمتع امسال از سرزمین وحی به کشورمان خبر می‌دهد. بر اساس اطلاعیه ستاد مکه، تا پایان امروز بالغ بر ۱۹هزار و ۹۵۸نفر از زائران و عوامل کاروان‌ها از دو فرودگاه جده و مدینه با ۸۲پرواز به کشورمان منتقل می‌شوند بدین ترتیب بیش از ۵۰درصد از ۳۹۶۰۰ زائر اعزامی به مراسم حج تمتع امسال به ایران منتقل می‌شوند. در این اطلاعیه همچنین به روند بازگشت زائران از فرودگاه مدینه اشاره شده و آمده است که تاکنون با ۲۸پرواز به مقصد ایستگاه‌های پروازی در کشورمان ۷۱۱۷ نفر از زائران و عوامل کاروان‌ها به میهن اسلامی بازگشتند. باتوجه به روند خروج زائران از مکه مکرمه تعداد زائران ایرانی در جوار بیت‌الله الحرام امشب به ۱۰هزار و ۸۹۱نفر در قالب ۹۰کاروان می‌رسد. عملیات بازگشت زائران کشورمان به ایران تا هفتم مرداد‌ماه ادامه خواهد داشت. هتل قصرالاندلس مدینه با ۱۲۱۵ زائر در قالب ۹کاروان بیشترین تعداد زائران ایرانی را در مدینة‌النبی در خود جای داده است. شمار زائران ایرانی که امسال در مراسم حج تمتع حضور داشتند ۳۹۶۰۰ نفر اعلام شده است.

پشتیبانی از ۲۵۰ هزار دانشگاهی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از ارائه خدمات به دانشجویان برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در قالب تسهیل برای تردد رایگان و احیاناً دریافت مجوز خروج خبر داد و افزود: این نهاد ظرفیت پشتیبانی از ۲۵۰ هزار دانشجو ازجمله دانشجویان خارجی برای شرکت در این مراسم معنوی را دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور با بیان اینکه، اقدامات مربوط به ثبت‌نام و اعزام دانشجویان به آیین پیاده‌روی اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، امسال به صورت غیرمتمرکز از سوی دانشگاه‌ها انجام می‌شود به ایرنا گفت: دانشگاهیان علاقه‌مند به این آیین معنوی در هر کدام از دانشگاه‌ها با مشارکت بسیج دانشجویی و مجموعه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و تشکل‌های علاقه‌مند به این حوزه، ثبت‌نام می‌شوند.  قائم مقام رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در مورد موضوع روادید برای دانشگاهیان نیز توضیح داد: ستاد عتبات دانشگاهیان و مجموعه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در حال پیگیری بحث مجوز خروج و هماهنگی‌های لازم در این زمینه است.
حجت‌الاسلام فاطمی‌پور گفت: طبیعتاً دانشجویانی که قصد دارند از کشور خارج شوند، باید وثیقه بگذارند و مراحلی را طی کنند که بتوانند از کشور خارج شوند؛ برای اربعین حسینی این کارها را با کمک دستگاه‌های متولی برای دانشجویان انجام می‌دهیم و عمده تسهیلگری که در این قسمت اتفاق می‌افتد این است که دیگر لازم نباشد افراد وثیقه‌ای بگذارند و مسیرهایی را برای ورود و خروج طی کنند. وی با بیان اینکه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ظرفیت پشتیبانی اعزام زمینی حدود ۲۵۰ هزار نفر از دانشگاهیان به مرزهای عراق برای حضور در پیاده‌روی اربعین برخوردار است، افزود: البته محدودیتی هم برای ثبت‌نام وجود ندارد یعنی تعداد بیشتری هم می‌توانند ثبت‌نام کنند، اما پشتیبانی ما محدود به تهیه مجوز خروج آنها از مرز خواهد بود.اخبــــار

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7962/22/620610/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها