وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد

پوشش بیمه‌ای ۴۶۰ قلم دارویی که تحت پوشش بیمه نبودند در «دارویار»


وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح دارویار در کشور گفت: در قالب این طرح هیچ‌گونه افزایشی در هزینه مردم برای خرید دارو ایجاد نمی‌شود و در ۴۶۰ قلم دارویی که تا کنون تحت پوشش بیمه نبوده و با اجرای این طرح زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، حتی شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود.
دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از شرکت داروسازی ثامن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صنایع دارویی از افتخارات کشور محسوب می‌شوند که با وجود مدیران و دانشمندان توانمند و دلسوز و تحریم‌ها در مسیر تولید دارو تلاش‌های گسترده‌ای دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد از تولیدات دارویی کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: باید ضمن حمایت از تولیدات بخش خصوصی، افزایش برنامه‌های تشویقی و کاهش محدودیت‌ها علاوه‌بر تأمین نیاز داخلی، زمینه صادرات فرآورده‌های سلامت به کشورهای منطقه را نیز فراهم کنیم. عین‌اللهی با بیان اینکه ایران از قدیمی‌ترین کشورهای منطقه در تولید دارو محسوب می‌شود و باید زمینه تأمین نیاز منطقه را توسط بخش خصوصی فراهم کنیم، تصریح کرد: دولت به هر شکل ممکن از تولیدات دارویی بخش خصوصی حمایت می‌کند. وی با بیان اینکه شرکت داروسازی ثامن از افتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین سرم‌های جهان در انواع مختلف در این شرکت تولید می‌شود، افزود: تولیدات این شرکت در حوزه سرم بسیار با کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی بوده و برخی تولیدات دارویی آن کاملاً انحصاری است و افتخاری برای کشور محسوب می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تأمین مواد اولیه داروها تاکنون باید با استفاده از ارز ترجیحی صورت می‌گرفت و این امر به‌دلیل وقفه در اختصاص ارز توسط بانک مرکزی سبب اختلال یا کندی روند واردات می‌شد، اظهار کرد: با تصمیم و حرکت انقلابی دولت، شرکت‌های دارویی از این پس امکان تأمین مواد اولیه داروها با هر نوع ارزی را خواهند داشت و شرکت‌های بیمه اختلاف قیمت‌ها را پوشش خواهند داد تا پرداختی مردم افزایش نیابد. 
عین‌اللهی  تصریح کرد: در قالب این طرح هیچ‌گونه افزایشی در هزینه مردم برای خرید دارو ایجاد نمی‌شود و در ۴۶۰ قلم دارویی که تا کنون تحت پوشش بیمه نبوده و با اجرای این طرح زیر پوشش قرار گرفته‌اند، حتی شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود. وی با تأکید بر اینکه استفاده از بیمه همگانی حق همه مردم است، اظهار کرد: زیرساخت‌های فناورانه و نسخه‌نویسی الکترونیک در نظام سلامت پیشرفت خوبی داشته و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا بیمارانی که در قالب طرح دارویار از داروخانه‌ها دارو دریافت می‌کنند، بر اساس سابقه بیماری بتوانند تا دو نسخه نسبت به دریافت دارو اقدام کنند؛ چرا که این امر در کاهش هزینه‌های بیماران بسیار تأثیر‌گذار است. وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون شش میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، افزود: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، تمامی افراد فاقد بیمه به مدت سه ماه به‌صورت رایگان زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصریح کرد: همچنین در حال حاضر در حوزه تولید و تأمین واکسن هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها باید با همکاری مردم نسبت به افزایش پوشش واکسیناسیون و دریافت دوز یادآور اقدام شود تا گروه‌های هدف قبل از اینکه درگیر بیماری شوند، نسبت به افزایش سطح ایمنی خود اقدام کنند.
با تکمیل طرح دارویار کمبود دارو برطرف می‌شود
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وقتی که تغییرات پیش‌بینی شده در طرح دارویار کاملاً اتفاق بیفتد ما وارد دورانی خواهیم شد که کمبودهای گسترده و بدون کنترل نخواهیم داشت. بهرام دارایی در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبر ۲۱ رسانه ملی با بیان اینکه در طرح دارویار دولت علاوه بر اینکه پرداختی مردم را ثابت نگه داشته و در بعضی موارد کاهش داده، پوشش بیمه بیشتری را هم برای داروها اعمال کرده است، گفت: یک هفته پس از اجرای طرح دارویار، اکنون یارانه دارویی مستقیم به دست بیماران می‌رسد. رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که طرح دارویار در این یک هفته چقدر موفقیت‌آمیز بوده و چه میزان پاسخگوی نیاز بیماران بوده است، تصریح کرد: قریب یک هفته از اجرای طرح دارویار توسط وزارت بهداشت می‌گذرد و بر اساس مصوبه مجلس برای سال ۱۴۰۱، ما ارزی را که به ماده مؤثره داروهای تولید داخل می‌دادیم اینجا مستقیماً به بیمه‌ها پرداخت کردیم تا به مصرف‌کننده واقعی یعنی مردم اختصاص پیدا کند. وی با بیان اینکه در این طرح ما فعلاً هیچ قیمتی از داروهای بدون نیاز به نسخه (او تی سی) را تغییر ندادیم که شامل ۲۰۰ قلم می‌شود، افزود: ارز داروهای وارداتی، تجهیزات پزشکی و ملزومات و شیرخشک همچنان ادامه دارد. دارایی با بیان اینکه ارز ترجیحی ۳۰۰ قلم داروی خارجی بدون تغییر مانده، تصریح کرد: یکی از نتایج ملموس این طرح و پیش درآمدهای این طرح، 6 میلیون بیمه‌شده رایگان بوده که در ابتدا باید این اتفاق می‌افتاد تا ما وارد این مرحله می‌شدیم. رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در این طرح کسانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند، به شکل رایگان بیمه شدند، تصریح کرد: همچنین آنهایی که وسع و استعداد این را دارند که بتوانند مبلغ بیمه خودشان را پرداخت کنند به مدت سه ماه، رایگان بیمه می‌شوند.
وی افزود: ان‌شاءالله بزودی آن ۳۰ درصد کمبودهایی که به واسطه داروهای تولید داخل داشتیم در یکی دو ماه آینده برطرف خواهد شد. دارایی افزود: ما منتظر افزایش صادرات دارو هستیم زیرا از این پس با افزایش تولید داخل و کاهش قاچاق معکوس دارو، کمبودهای دارویی جبران می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر بیشترین دغدغه و نگرانی مردم از کمبود دارو است، چقدر کمبود دارو در کشور داریم و چه زمانی این مشکل برطرف می‌شود، گفت: وقتی که تغییرات پیش‌بینی شده در طرح کاملاً اتفاق بیفتد ما وارد دورانی خواهیم شد که کمبودهای گسترده و بدون کنترل نخواهیم داشت. برای داروهای داخلی پیش‌بینی می‌کنم تا یکی دو ماه آینده کمبود داروهای داخلی برطرف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7962/22/620613/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها